خبرگزاری کار ایران

به مناسبت تولد ۴۲ سالگی مهدوی‌کیا؛

موشک ایرانی عامل شکست آمریکا؛ وقتی کیا شگفتی دربی را رقم زد

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۰۲۷

مهدی مهدوی‌کیا که به موشک معروف است امروز 42 ساله شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، مهدی مهدوی‌کیا امروز 42 ساله شد. مدافع راست سالیان نه چندان دور تیم ملی و بازیکن تاثیرگذار دو مقطع مختلف در پرسپولیس که این روزها هر مدافع راستی در ایران خوش می‌‌درخشد با او مقایسه می‌شود و به نوعی متر و معیار یک مدافع راست خوب در فوتبال ایران است.

او در سالیان جوانی به استارت‌های انفجاری خود چه با توپ و چه بدون توپ شهره بود و به دلیل همین خصیصه خود لقب موشک را گرفت.

کیا بیش از آنکه یک پرسپولیسی باشد و از اساطیر این باشگاه به حساب بیاید، یک هامبورگی اصیل است. حضور مداوم در این باشگاه آلمانی به مدت 8 سال اتفاق کوچکی نیست و طولانی ترین مدت حضور یک لژیونر ایرانی در یک باشگاه اروپایی محسوب می‌شود و همین باعث شد در اواخر دوران حضورش در باشگاه آلمانی بازوبند کاپیتانی را هم بر بازو ببندد و امروز یکی از چهره‌های محبوب مردم این شهر و فوتبالدوستان طرفدار آن تیم است.

از شروع فوتبال تا پیوستن به پرسپولیس

موشک ایرانی عامل شکست آمریکا؛ وقتی کیا شگفتی دربی را رقم زد

 

از سال 1366 وقتی 10 ساله بود با هندبال مدرسه شروع حرفه ای داشت او در مسابقات کشوری نوجوانان آقای گل شد و بعنوان کاپیتان دانش آموزان ایران در چند بازی بین المللی نیز حضور داشت. از سال 69 کم کم فوتبال را با شدت بیشتری در زمینه های خاکی حسین آباد در محله دولاب تهران پیگیر کرد و در نهایت سال 70 به اصرار یکی از دوستان پدر به تیم فوتبال بانک ملی معرفی شد. بازی های زیبایش در این تیم باعث شد در سال 73 به تیم ملی جوانان دعوت شود.

با انحلال تیم بانک ملی در سال 74 با وجود مذاکرات اولیه با استقلال به توافق نرسد و به پرسپولیس پیوست و تا سال 1379 در این تیم حضور داشت. 54 بازی رسمی و 18 گل زده ثمره حضور 5 ساله او در جمع سرخپوشان تهرانی بود. او کارش را زیر نظر استانکو پوکله پوویچ در پرسپولیس شروع کرد و پس از آن مدتی شاگرد حمید درخشان، متکوویچ و علی پروین بود.

 

حضور در تیم ملی

موشک ایرانی عامل شکست آمریکا؛ وقتی کیا شگفتی دربی را رقم زد

کیا سابقه حضور در تیم‌های جوانان و امید ایران را داشت ولی اولین حضورش در تیم ملی مربوط به سال 1996 است و رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 1998 که یکی از بازیکنان کلیدی تیم ملی در راه صعود تاریخی به جام جهانی 98 فرانسه بود. او یکی از معدود گلزنان ایران در جام جهانی است که موفق شد گل دوم ایران در بازی تاریخی با آمریکا را به زیبایی هرچه تمام‌تر به ثمر برساند و این گل به نوعی مهم‌ترین گل زندگی ورزشی او هم محسوب می‌شود. مهدی تا 13 سال بعد و تا سال 2009 عضو تیم ملی بود و هرچند در مقطعی میان بازی‌های ملی‌اش وقفه افتاد ولی 110 بازی انجام داد و در مجموع 13 گل به ثمر رساند. وی در حال حاضر بعد از جواد نکونام، علی دایی، علی کریمی و جلال حسینی در رتبه پنجم بیشترین بازی ملی در تاریخ فوتبال ایران قرار دارد. آماری که می‌توانست به مراتب بیش از این باشد ولی دوری مقطعی از تیم ملی و خداحافظی زود هنگامش در 32 سالگی مانع از این اتفاق شد.

 

ورود به دنیای لژیونری

موشک ایرانی عامل شکست آمریکا؛ وقتی کیا شگفتی دربی را رقم زد

حضور در جام جهانی 1998 و درخشش در این رقابت‌ها دریچه‌ای به روی برخی از بازیکنان ایران به فوتبال اروپا باز کرد. بعد از جام جهانی بود که کیا به همراه باقری، دایی و عزیزی راهی فوتبال آلمان شد و کارش را در بوخوم شروع کرد. یک سال به صورت قرضی در این باشگاه حضور داشت و پس از آن به هامبورگ رفت و از سال 99 تا 2007 در این تیم حضور داشت که حاصلش 208 بازی و 26 گل زده بود.

وی به دلیل مشکلاتی که با سرمربی وقت هامبورگ پیدا کرده بود از این تیم جدا شد و به مدت 3 سال در آینتراخت فرانکفورت فعالیت کرد و در سال 2010 به ایران برگشت. آنهم با انتخاب عجیب استیل آذین

 

بازشگت به ایران

کیا جزئی از پروژه پر زرق و برق حسین هدایتی در استیل آذین بود. جایی که علی کریمی، نیکبخت واحدی و خیلی‌های دیگر هم حضور داشتند ولی تیمی که به نظر می‌رسید به سمت تبدیل شدن به قطب جدید فوتبال ایران پیش می‌رود هرگز عاقبت به خیر نشد و خیلی زود از صحنه فوتبال محو شد. این یکی از انتخاب‌های اشتباه کیا بود و پس از آن به دلیل رفاقت و رابطه خوبش با امیر عابدینی به داماش رفت و در طوی یک فصل 14 بازی هم برای این تیم انجام داد تا در نهایت راه بازگشت به پرسپولیس برایش هموار شود. حضور او در پرسپولیس هم یک سال به طول انجامید و اوج هنرنمایی او در این تیم را می‌توان به تاثیر حضورش در 10 دقیقه پایانی دربی 74 اشاره کرد. جایی که پرسپولیس 10 نفره 10 دقیقه تا پایان بازی 2 بر صفر عقب بود و کسی فکرش را نمی‌کرد که هنوز راهی برای بازگشت باشد. اگرچه همه نگاه‌ها در آن بازی به ایمون زاید و هتریک طلایی اوست ولی مهاجم ایرلندی تنها تعویض طلایی آن دقایق دنیزلی نبود و کیا هم با ورودش به زمین موتور سمت راست سرخپوشان را روشن کرد و گل دوم روی پاس هنرمندانه این بازیکن به ثمر رسید.

 

خداحافظی تلخ

موشک ایرانی عامل شکست آمریکا؛ وقتی کیا شگفتی دربی را رقم زد

در پایان آن فصل مهدوی‌کیا تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفته بود و تصمیم خود را اجرایی کرد. در بازی پایانی سرخپوشان در آن فصل این تیم باید در فینال جام حذفی به مصاف سپاهان می‌رفت و کیا که مشکلاتی هم در باشگاه داشت به دنبال یک خداحافظی باشکوه با بالابردن جام قهرمانی حذفی بود. اتفاقی که هرگز برایش رخ نداد.

در دقیقه 24 کریم انصاری‌فرد روی پاس غلامرضا رضایی دروازه گردان را باز کرد تا تیم گل محمدی به پیروزی امیدوار شود اما سپاهان در ادامه بازی را در دست گرفت و موقعیت های متعددی خلق کرد ولی نیمه نخست با یک گل به سود پرسپولیس خاتمه یافت.

در نیمه دوم سپاهان به حملات خود ادامه داد تا اینکه در دقیقه 54 جواهیر سوکای در دقیقه 59 پاس رو به عقب و اشتباه ماهینی را به گل تساوی سپاهان تبدیل کرد و این دیدار در پایان 90 دقیقه با تساوی یک بر یک خاتمه یافت تا تکلیف قهرمان به وقت های اضافی و شاید هم پنالتی بکشد.

در وقت اول اضافی محمد نوری در دقیقه 99 باز هم به داد پرسپولیس رسید و گلزنی کرد تا ورزشگاه منفجر شود اما سپاهانی ها در آغاز وقت اضافی دوم و در دقیقه 106 توسط محمد غلامی به گل رسیدند تا باز هم همه چیز به تساوی بکشد.

در 5 دقیقه پایانی نیز مهدی مهدوی کیا به میدان رفت تا در یک بازی رسمی از میادین فوتبال خداحافظی کند. در ادامه نیز اتفاق ویژه ای رخ نداد تا کار به ضربات پنالتی بکشد.

ضربه اول را هادی نوروزی پس از مدتی توقف به خاطر انداختن نور لیزر به صورت گردان از دست داد و بولکو ضربه اش را به گل تبدیل کرد تا سپاهان پیش افتد.

ماهینی زننده دومین ضربه پرسپولیس بود که گلزنی کرد و خلعتبری نیز ضربه اش را به گل تبدیل کرد.

حقیقی نیز سومین پنالتی پرسپولیس را به بیرون زد تا تیمش در آستانه از دست دادن جام قرار بگیرد و گلزنی امید ابراهیمی سپاهان را در آستانه قهرمانی قرار داد.

نقی زاده برای زدن چهارمین ضربه پشت توپ قرار گرفت و گلزنی کرد و حاج صفی برای سپاهان گلزنی کرد تا این تیم قهرمان شود.

در آن بازی علی کریمی هم در تصمیمی احساسی به همراه مهدوی‌کیا خداحافظی خود را از فوتبال اعلام کرد ولی بعد از مدتی به فوتبال برگشت و با پیراهن تراکتورسازی کفش‌هایش را آویخت.

 

دوران مربیگری

موشک ایرانی عامل شکست آمریکا؛ وقتی کیا شگفتی دربی را رقم زد

مهدی این روزها آکادمی خودش به نام کیا را می‌چرخاند و در آلمان سکونت دارد. بارها پیشنهادات مربیگری از ایران دریافت کرده که آخرینش برای تیم امید و دستیاری ویلموتس بود که همه آنها را رد کرد و در نقطه دیگری از دنیا علاقه‌اش را پیگیری می‌کند. برای این پیشکسوت با اخلاق و ارزنده فوتبال کشورمان آرزوی موفقیت و سلامتی داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز