خبرگزاری کار ایران

نگاهی به گام‌های امیدبخش ایران برای کنترل کامل هپاتیت سی

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۶۹۱

ایران که از سوی سازمان بهداشت جهانی، در فهرست ۱۷ کشور در حال تلاش برای کنترل کامل هپاتیت سی قرار گرفته، پس از موفقیت بزرگ در درمان قطعی و آسان هپاتیت سی با تولید داروهای داخلی موثر بر تمام ژنوتایپ‌ها، در گامی جدید، درصدد حذف آزمایش تشخیصی پرهزینه این بیماری و ابداع آزمایش جدید ساده و کم هزینه است.

به گزارش ایلنا، ۲۸ جولای (ششم مردادماه)، روز جهانی هپاتیت است که به افتخار سالروز تولد پروفسور ساموئل باروخ  بلومبرگ، کاشف ویروس هپاتیت بی و برنده جایزه نوبل و به‌دلیل اهمیت روزافزون این بیماری، نامگذاری شده است.

از زمانی که بیماری هپاتیت توسط دانشمندان شناسایی و تایید شد، سه دهه می‌گذرد و روز جهانی هپاتیت، فرصتی است برای کشورها تا برنامه ها، میزان پیشرفت و چالشهای خود را در دستیابی به هدف کنترل کامل هپاتیت سی ارزیابی کنند و تمام تلاش را برای دسترسی همگانی به آزمایش و درمان‌های مؤثر هپاتیت ها به کار گیرند؛ بویژه آن که با ثبت داده‌های پایه‌ جهانی، امکان اندازه‌گیری پیشرفت در دستیابی به اهداف کنترل کامل هپاتیت تا سال ۲۰۳۰ توسط سازمان بهداشت جهانی فراهم شده است.

نگاهی به آمار هپاتیت بی  و سی در جهان و ایران

 با وجود سرکوب هپاتیت بی پس از کشف واکسن بیماری و اجرای موفق برنامه های واکسیناسیون سراسری در برخی کشورها، اما هم اکنون تعداد ناقلین مزمن ویروس هپاتیت  Bدر جهان، بالغ بر ۲۴۸ میلیون نفر است، سالانه حدود ۵۰ میلیون نفر به ویروس هپاتیت بی آلوده می شوند و ۶۰۰ هزار نفر نیز جان خود را  بر اثر این بیماری از دست می دهند.

همچنین هپاتیت سی که واکسنی برای سرکوب آن ساخته نشد اما  با کشف داروی موثر، انقلاب جهانی در درمان آن رخ داد،  تا کنون ۷۱ میلیون مبتلای ناقل ویروس داشته و سالانه ۷۰۰ هزار نفر در اثر هپاتیت C جان خود را از دست می دهند.

به گفته رضا ملک زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت و رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، در کشور، ۱.۵ میلیون نفر ناقل هپاتیت بی هستند و شیوع هپاتیت بی، به کمتر از ۱.۵ درصد می رسد. این رقم، ایران را جزو کشورهای با شیوع  پایین هپاتیت بی قرار داده است بویژه آن که با انجام واکسیناسیون سراسری نوزادان و بالغین از سال ۷۱ و غربالگری مادران باردار و نیز گروه های پرخطری همچون شاغلان بخشهای درمانی مواجه با مبتلایان هپاتیت، زندانیان و افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی و مصرف مواد مخدر، توانست این بیماری را تحت کنترل کامل درآورد.

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، میزان شیوع هپاتیت سی در کشور را نیز کمتر از نیم درصد اعلام کرد  و  با اشاره به آمار ۱۴۰ هزار نفری مبتلایان به هپاتیت سی ، ۸۰ هزار نفر آنها را نیازمند درمان دانست.

وی همچنین  تاکید کرد که در صورت جدی گرفته نشدن درمان هپاتیت سی، سالانه یکهزار نفر در کشور نیازمند پیوند کبد شده یا بر اثر این بیماری فوت خواهند کرد.

اهداف سه‌گانه سازمان بهداشت جهانی برای کنترل کامل هپاتیت

تمرکز ویژه سازمان بهداشت جهانی برای کنترل کامل هپاتیت سی تا سال ۲۰۳۰ درحالیست که آمارها همچنین حاکیست شمار مبتلایان بیماری های عفونی در جهان، در حال حاضر روند نزولی را طی می کند اما آمار مبتلایان هپاتیت سی صعودی است؛ از همین رو سازمان بهداشت جهانی ضمن دعوت تمام کشورهای جهان به کنترل کامل هپاتیت، برای این هدف، مسیرها و دستورالعمل هایی تعیین کرده است.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، طبق اهداف سه گانه کنترل هپاتیت سی، بروز موارد جدید ابتلا به عفونت هپاتیت سی باید ۹۰ درصد کاهش یابد،  ۸۰ درصد مبتلایان، درمان شده باشند و مرگ و میر ناشی از هپاتیت سی ۶۵ درصد کاهش یافته باشد. با این هدفگذاری ها، اکنون جهان بویژه با تحولاتی که در عرصه تشخیص و درمان هپاتیت ها صورت گرفته و آنها را کاملا قابل کنترل کرده است، به گشایش دریچه های جدید برای کاهش شمار مبتلایان امیدهای زیادی دارد.

موقعیت جهانی ایران در دستیابی به هدف کنترل کامل هپاتیت سی چگونه است؟

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران که معتقد است، علی رغم افزایش آمار مبتلایان هپاتیت سی �

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز