خبرگزاری کار ایران

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

عدم تامین برگ توت مورد نیاز کرم‌های ابریشم موجب کاهش میزان تولید شد

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۶۱۹

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال 275 کیلو پیله کرم ابریشم در استان تولید شده است که عدم تامین برگ توت مورد نیاز کرم‌های ابریشم موجب کاهش میزان تولید شد.

رضا یوسفی رضایی با اعلام این خبر به خبرنگار ایلنا، افزود: صنعت نوغانداری از سال ۹۳ در استان دوباره احیا شده است و امسال برای ششمین سال متوالی شاهد شکوفایی این صنعت در استان هستیم که گامی مهم در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و خود اتکایی در تولید محصولات کشاورزی است.

یوسفی با تاکید بر اهمیت توسعه و احیای نوغانداری و صنعت ابریشم در استان تصریح کرد: تخم های تفریخ شده از 20جعبه تخم نوغان در اختیار 15 نفر از متقاضیان قرار گرفت.

این مسئول ادامه داد: در این راستا در اواخر اسفند ماه آموزش‌های لازم همراه با تحویل نهال توت رایگان جهت غرس به زنان روستایی انجام شد و تخم های تفریخ شده نیز در اواخر اردیبهشت ماه به نوغانداران تحویل داده شد که در نهایت در نیمه خرداد ماه نیز 275 کیلو از این تخم ها پیله کرم ابریشم برداشت شد.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی تولیدات نوغانداران در استان از دیگر اقدامات حمایتی از این صنعت است، افزود: در سال جاری هر کیلو پیله کرم ابریشم  تولیدی به قیمت 75 هزار تومان از نوغانداران استان خریداری شد .

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه وجود توتستان های متنوع در آذربایجان غربی از جمله در شهرستان های ارومیه و خوی، زمینه را جهت توسعه و پرورش کرم ابریشم در این استان فراهم می نماید ، اضافه کرد: در سال جاری به دلیل کمبود تخصیص منابع اعتباری برای توسعه این صنعت در استان و عدم تامین برگ توت مورد نیاز کرم های ابریشم به میزان کافی توسط نوغانداران با کاهش میزان تولید نسبت به سال گذشته مواجه بودیم .

یوسفی افزود:در صورت رعایت شرایط مطلوب نگهداری از هر جعبه حدود30 کیلو گرم پیله تر کرم ابریشم تولید می شود.

لازم به ذکر است که صنعت نوغانداری شغلی جانبی برای کشاورزان بوده و امکان بکارگیری بخش غیر فعال جامعه روستایی از جمله کودکان و سالخوردگانی که توان انجام کارهای کشاورزی را ندارد را فراهم می نماید و طی مدت کوتاه 35 روزه بازده مناسبی می تواند داشته باشد و دارای توجیه اقتصادی مناسبی نیز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز