خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پیامد روانی و میدانی اعلام هشدارها و خروج سریالی نیروهای آمریکا از عراق/ دلایل عدم قاطعیت ترامپ برای هدایت تصمیم‌های نظامی

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۵۸۴

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران گفت: اینکه تخلیه پایگاه البلد حقیقت دارد یا خیر چندان مهم نیست بلکه اصل ماجرا متهم شدن ایران توسط آمریکا در وقایع اخیر بغداد، بصره و سایر نقاط عراق است.

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران با اشاره به اخبار مربوط به خروج نیروهای آمریکا از یک پایگاه نظامی در شمال عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً اخباری در مورد تخلیه و خروج نظامیان آمریکا از پایگاه نظامی البلد در شمال عراق منتشر شده که برخی‌ آن را درست و عده‌ای آن را کذب اعلام کردند؛ اما باید توجه داشت که ایالات متحده دو پایگاه اصلی در الانبار (پایگاه عین الاسد) و اربیل دارد که این دو متعلق به ارتش آمریکا است ولی پایگاه‌های دیگر به صورت رسمی در اختیار ارتش ایالات متحده نیست. باید توجه داشت که پایگاه‌هایی مانند پایگاه البلد یا مشابه آن متعلق به ارتش عراق است اما مستشاران و مربی‌های نظامی آمریکا در آنها حضور دارند و مشغول آموزش نیروهای عراقی هستند. برخی دیگر از آنها به عنوان نماینده نظامی آمریکا در این پایگاه‌ها حضور دارند و مشغول به ارائه داده‌های اطلاعاتی هستند.

وی ادامه داد: اینکه در متن اخبار گفته شده که کارمندان دو شرکت «لاکهید مارتین» و «سالیپورت گلوبال» به دلیل تهدیدهای امنیتی احتمالی در حال خارج شدن از خاک عراق هستند دقیقاً این پیام را مخابره می‌کند که پایگاه البلد در ساختار امنیتی و نظامی مشترک عراق و آمریکا یک پایگاه مکمل به حساب می‌آید اما این تفاسیر باعث نمی‌شود که خروج مذکور (به فرض صحت) را غیر معنادار و بی‌هدف تحلیل کنیم. اگر به وقایع هفته‌های اخیر در عراق توجه کنیم، می‌بینیم که چندین پایگاه و حتی مقر دیپلماتیک آمریکا در بغداد و حتی ساختمان شرکت نفتی اکسون موبیل در بصره توسط موشک‌ها و خمپاره‌ها مورد هدف قرار گرفته است و ایالات متحده تمام این وقایع را به ایران نسبت داده است. به عبارتی دیگر اگر فرض را بر این بگذاریم که پایگاه البلد یا سایر مقرهای نظامی و دیپلماتیک آمریکا در آینده به صورت سریالی تخلیه خواهند شد، باید بدانیم آمریکا تمام این موضوعات را به گردن ایران خواهد انداخت.

این تحلیلگر مسائل عراق با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی پایگاه البلد کد اخطار جدی از سوی آمریکا برای نیروهایش تلقی می‌شود، گفت: تمام تحلیلگران، مفسران و حتی مقامات کشورهای منطقه و دولت‌های غربی به دقت این مسائل را زیر نظر و تحلیل دارند و حتی از ریزترین مولفه‌ها در تحلیل‌های خود نمی‌گذرند. آنها معتقدند که وضعیت فعلی برآیند تنش میان ایران و آمریکا است. همین طیف در تحلیل‌های خود اعلام می‌کنند که پایگاه البلد میان بغداد و سامرا قرار دارد که شیعیان در آنجا حضور دارند و به همین دلیل ایالات متحده پس از هدف قرار گرفتن اماکن نظامی و دیپلماتیک خود در عراق به این نتیجه رسیده که برای سالم ماندن این اماکن باید از جغرافیایی که آرایش جمعیتی آن شیعیان هستند، خارج شوند. من بر این باورم که معنای این تحلیل‌ها این است که آمریکا قصد دارد نیروهای نظامی و کارمندان خود را از منطقه شیعه‌نشین به سنی‌نشین انتقال بدهد.

صدقیان افزود: منطقه‌ای که پایگاه البلد در آن واقع شده، منطقه‌ آرام به حساب نمی‌آید اما انعکاس خبر تخلیه نیروهای مستقر در آن موضوعی است که هدف اصلی آمریکا از انتشار این خبر خواهد بود. ایالات متحده دائماً اظهار می‌کند که در حال ارسال نیروهای بیشتر برای نظارت بر رفتار ایران در منطقه است و به نظرم انتشار اخبار تخلیه اماکن یا هشدارهای نظامی – دیپلماتیک به کارمندان خود در عراق یک جنگ روانی محض را در دستور کار قرار داده است. من بر این عقیده‌ام که اگر آمریکا نیروهای خود که در مناطقه شیعه‌نشین مستقر هستند را خارج کند، احتمال آن وجود دارد که سناریویی برای اقدام داعش و هسته‌های خفته آن در این مناطق در دستور کار باشد؛ چراکه آنها به صورت پنهانی در استان دیاله، کرکوک و الانبار حضور دارند.          

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از مخاطبان و حتی بسیاری از مسئولان در این فکر هستند که آیا اقدامات پیوسته آمریکا در عراق به جنگ با ایران یا حمله نقطه‌ای آنها منجر خواهد شد یا خیر؟ آمار و ارقام فعلی به خوبی نشان می‌دهد که نیروهای آمریکا در عراق به صورت حداقلی حضور دارند و نکته دیگر این است که هدایت این نیروها تماماً در دست ترامپ قرار ندارد؛ چراکه در این بین سازمان سیا، وزارت خارجه و پنتاگون صاحب نظر هستند و حتی واحد ضد تروریسم اف.بی.آی هم در این روند می‌تواند تاثیرات خود را بگذارد. واقعیت این است که ایالات متحده تنها سیاست کوتاه مدت در دستور کار ندارد، بلکه سیاست بلند مدت آنها هم ابعاد بسیار پنهان و متنوعی دارد که با تخلیه یک یا چند پایگاه نمی‌توانیم آنها را تجزیه و تحلیل کنیم؛ اما به هر حال معادله‌ها به صورتی پیش می‌رود که آینده را نمی‌توان به روشنی و با قطعیت تحلیل کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز