خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان:

۱۰۰ مورد حریق از ابتدای سال در خوزستان/ ضرورت مقابله جدی با آتش زدن مزارع کشاورزی/ توقف زادآوری در جنگل های زاگرس/ آتش سوزی در هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع و جنگل های خوزستان

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۶۳۰

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۰۰ مورد حریق در استان رخ داده که بی سابقه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، احمد جمشیدیان در جلسه پیشگیری، آمادگی و مقابله با حریق که ظهر دوشنبه ۲۷ خردادماه در سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون با ۱۰۰ مورد آتش سوزی در خوزستان مواجه بوده ایم‌ که بی سابقه است که از این میزان ۶۵ مورد آن جمع بندی شده و بهبهان با ۱۴ مورد حریق بیشترین تعداد آتش سوزی را دارا بوده است.

وی در خصوص آتش سوزی های اخیر در خوزستان بیان کرد: بارش های زیاد سال گذشته و ابتدای سال جاری موجب افزایش پوشش جنگلی و مرتعی متراکم در استان شده است که همین پوشش متراکم و به واسطه افزایش درجه حرارت دما، به غیر از عوامل انسانی، حتی وجود یک بطری آب معدنی و خرده شیشه رها شده در طبیعت بر اثر تابش اشعه آفتاب میتواند موجب بروز آتش شود.

جمشیدیان با بیان این نکته که کل عرصه هایی که درجه حرارت دمای بالا را تجربه می کنند مستعد آتش سوزی هستند، افزود: طی سال های گذشته آتش سوزی ها از نیمه دوم خرداد آغاز می شد، ولی در سال جاری از ۱۵ فروردین علیرغم درگیری استان با سیل شاهد شروع حریق بودیم که با هیچ سالی قابل مقایسه نیست.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با تاکید این نکته که همه دستگاه های دولتی، انجمن ها، سازمان های مردم نهاد و مردم منطقه توانستند در ساعات اولیه حریق را اطفا کنند، گفت: ولی امداد رسانی در مناطق صعب العبور با مشکلاتی همراه است و باید زمان زیادی برای رسیدن به منطقه صرف شود.

وی با اشاره به اینکه ایذه، مسجد سلیمان و بهبهان بیشترین آمار حریق از نظر تعداد  و سطوح را داشته اند، تصریح کرد: به جز عرصه های مرتعی، جنگل ها نیز دستخوش آتش شده اند و بدین منظور یک سری ابزار و ادوات اطفاء حریق تهیه شده و در اختیار شهرستانها و مردم منطقه قرار داده شده است.

جمشیدیان با انتقاد از ضعف فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در میان کشاورزان‌ مبنی بر خودداری از آتش زدن زمین های زراعی پس از برداشت محصول، عنوان کرد: علیرغم تلاش های جهاد کشاورزی هنوز این باور غلط آتش زدن مزارع به منظور افزایش محصول در کاشت بعدی در میان کشاورزان وجود دارد که همین اقدام موجب سرایت آتش به عرصه های مرتعی و جنگلی خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به تعدد آتش سوزی اگر برای هر حریقی در مساحت اندک درخواست بالگرد شود، دیگر نمیتوان برای آتش سوزی های گسترده درخواست کمک و بالگرد اطفا حریق داشت.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به تعداد آتش سوزی های شهرستان های مختلف خوزستان از ابتدای سال جاری تا کنون، گفت: تا کنون با ۱۰۰ مورد آتش سوزی در خوزستان مواجه بوده ایم‌ که از این میزان ۶۵ مورد آن جمع بندی شده است و بهبهان با ۱۴ مورد حریق بیشترین تعداد آتش سوزی از ابتدای سال جاری تا کنون را دارا بوده است.

جمشیدیان یاد آور شد: حدود ۱۱۰۰ هکتار از مراتع و جنگل های زاگرس در آتش سوزی اخیر درگیر بوده اند که حریق در ۲ ساعت اول اطفا شده است؛ البته ۹۰ درصد آتش سوزی در مراتع بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: اطفا حریق در مناطق جنگلی زاگرس از جمله ایذه، بهبهان، باغملک، مسجد سلیمان به دلیل صعب العبور بودن با مشکلاتی روبرو بود که به همین سبب زمان اطفا حریق را به ۶ الی ۱۲ ساعت افزایش داد.

وی با اشاره به مصوبه شورای صیانت از انفال مبنی بر اینکه با کسانی که مراتع و جنگل ها را آتش میزنند برخورد جدی شود، تاکید کرد: اینگونه شاید بتوان آتش سوزی ها را کنترل کرد.

جمشیدیان علت تاخیر در جمع بندی خسارت ناشی از آتش سوزی های اخیر را تعدد آتش سوزی در استان خواند و گفت: به طور مثال در شهرستان های ایذه و بهبهان همزمان در چند نقطه آتش سوزی اتفاق می افتاد که نیروهای ما توان لازم برای حضور در منطقه را نداشتند به همین دلیل بررسی و برآورد خسارت زمان بر خواهد بود.

وی ادامه داد: شرایط امروز زاگرس نگران کننده است، چرا که  مدت ها است در ۹۰ درصد این جنگل ها زاد آوری طبیعی از بین رفته است. ۹۰ درصد این جنگلها را درختان بلوط که بسیار ارزشمند هستند تشکیل میدهند و قاعدتا استقرار گونه های جدید در زاگرس بسیار سخت است که باید بحث آتش سوزی در جنگل های زاگرس را جدی تر گرفت و در کنترل آن اهتمام ورزید.

جمشیدیان با اشاره به اینکه کمتر از ۵۰ اصله درخت در آتش سوزی جنگل زاگرس دچار آسیب شده اند، تاکید کرد: نکته قابل تامل این است که وقتی سخن از آتش سوزی درخت به میان می آید بدین منظور است که شاید همه درخت  در آتش سوزی از میان نرفته و تنها بخشی از آن دچار حریق شده باشد و با بارندگی مجدد احیا شود؛ پس اجازه دهید برآورد خسارت توسط کارشناسان منابع طبیعی انجام شود که موجب القا ناامیدی در خصوص جنگل های زاگرس در میان مردم نشود.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در ادامه گفت: امروز ۲۷ خردادماه مصادف با ۱۷ ژوئن روز جهانی بیابان زدایی است و ایران علیرغم قرار داشتن بر روی کمربند خشک جهان و دارا بودن مساحت بیابانی زیاد، جزو چند کشور اول دنیا در مقابله با بیابان زایی است.

وی افزود: در خوزستان یک میلیون و ۲۷۵ هزار هکتار عرصه بیابانی وجود دارد که ۲۴۰ هزار هکتار آن کفه های ماسه ای و از عرصه های فوق بحرانی ما است.

جمشیدیان با اشاره به اینکه ۷ کانون فوق بحرانی ریزگرد در خوزستان فعال است، تصریح کرد: ۲۰۰ هزار هکتار از این کانون ها مولد گرد و غبار هستند که از ۵ دهه پیش اقدامات مؤثری در زمینه بیابان زدایی صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به اینکه ۲۷ هزار هکتار جنگل در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت کنونی استان و بروز معضلاتی در جهت افزایش بیابان، لازم است همه دستگاه های متولی کمک کنند تا عرصه های بیشتری به بیابان تبدیل نشوند و معضلی به معضلات گذشته اضافه نشود و بخش بیابانی را ساماندهی کنیم.

جمشیدیان با اشاره به رکورد دار بودن خوزستان در بحث مالچ پاشی و نهال کاری در کشور، تاکید کرد: هیچ استانی تا کنون نتوانسته ۱۵ هزار هکتار از عرصه های فعال ماسه بادی را در مدت یک سال با مالچ پاشی و نهال کاری بیابان زدایی کند.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز