خبرگزاری کار ایران

پوریا فیاضی و بازگشت باشکوه به ترکیب تیم ملی والیبال

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۱۶۶

پوریا فیاضی بعد از چند سال دوری از تیم ملی بازگشت باشکوهی به ترکیب اصلی داشت.

به گزارش ایلنا، تیم ملی والیبال ایران در پایان هفته دوم لیگ ملت‌ها با پنج پیروزی و 16 امتیاز در رده دوم جدول 16تیمی این رقابت‌ها ایستاد و با عملکردی بسیار موفق وارد رقابت‌های ارومیه خواهد شد. در میان بازیکن‌های اصلی ایران در دو هفته گذشته، یک چهره شاخص وجود داشت که شاید کمتر کسی انتظار چنین نمایشی را از او داشت. پوریا فیاضی که سال‌ها از تیم ملی دور مانده بود و خیلی‌ها با وجود دعوت به اردو، شانس زیادی برای رسیدنش به ترکیب قایل نبودند، در همان بازی اول به‌عنوان بازیکن جانشین وارد میدان شد و آنقدر خوب و با قدرت ظاهر شد که بازیکن ثابت تیم شد. او حالا در پایان هفته دوم به‌نوعی نماد مبارزه و بازی باصلابت در تیم است و بازگشت باشکوهی به تیم ملی داشته است؛ بازگشتی که بهانه‌ای است برای پرداختن به این بازیکن و سال موفقی که پشت سر گذاشته است.

نخستین و پررنگ‌ترین تصویری که از پوریا فیاضی در خاطر اهالی والیبال مانده، جام‌جهانی 2011 ژاپن است؛ رویدادی که تیم ملی ایران برای نخستین‌بار با هدایت خولیو ولاسکو شروع به بردن تیم‌های بزرگ دنیا نظیر لهستان و صربستان کرد. در آن تورنمنت بازیکن جوان و 19ساله‌ای در ترکیب تیم ایران ظهور کرده بود که بازی‌اش چشم همه را گرفت. پوریای جوان آن سال‌ها با اعتماد ولاسکو در ترکیب ثابت ایران قرار گرفته بود و در یکی، دو بازی هم حتی به‌عنوان برترین بازیکن زمین شناخته شد.

فیاضی دو، سه سالی در ترکیب ثابت تیم ملی حضور داشت و عملکرد قابل قبولی هم از خود به‌جا گذاشت. با این حال اتفاقی افتاد که یک حفره چندین‌ساله در دوران حضور او در ترکیب تیم ملی و سطح اول والیبال ایران ایجاد کرد.

مصدومیت شدید زانو

فیاضی اگرچه در دوران پس از ولاسکو نیز کمی از ترکیب تیم ملی دور افتاده بود و با وجود دریافت‌کننده‌هایی مثل عبادی‌پور، قائمی و بعد از آن معنوی‌نژاد، سهمی از ترکیب اصلی نداشت اما می‌شد آن را به دوران افت این بازیکن مربوط دانست و منتظر ماند تا باز هم به ترکیب برگردد. با این حال اتفاقی که در جریان لیگ 94 برای او افتاد، ممکن بود مانند خیلی‌های دیگر از سطح اول والیبال محوش کند.

فیاضی که در آن سال با پیراهن شهرداری ارومیه فعالیت می‌کرد، در جریان دیدارهای ابتدایی لیگ 94 از ناحیه زانو مصدوم شد؛ مصدومیتی که در ادامه مشخص شد منجر به پارگی رباط صلیبی شده و فیاضی را تا انتهای فصل خانه‌نشین کرده است.

پروسه چهارساله بازگشت

فیاضی همان زمانی که مصدوم شد هم جای ثابتی در ترکیب تیم ملی نداشت. با این حال یکی از گزینه‌ها به حساب می‌آمد. پس از دوران طولانی غیبت و مصدومیت اما کار دشوارتر هم شد. او به چشم خود دید هم‌تیمی‌هایش راهی المپیک شده‌اند در حالی که او در میان‌شان نیست. برایش خیلی دشوار بود اما خواست که برگردد. جایی که امروز ایستاده نشان می‌دهد انگیزه زیادی برای بازگشت داشت و حالا سه سال و نیم پس از آن مصدومیت سنگین، از دوران قبل از مصدومیت‌اش هم بهتر شده و یکی از بهترین‌های تیم ملی است.

رسیدن به اوج با ورامین

فیاضی در سه سال گذشته در تیم‌های مختلفی از جمله پارسه و پیکان بازی کرد اما نتوانست آنطور که باید و شاید خودش را نشان دهد. طبیعی هم بود. رها شدن صرف از آن مصدومیت سنگین و بازگشت به لیگ برتر به‌تنهایی کار بزرگی بود که فیاضی از پس آن برآمده بود اما رسیدن به جایی که یک‌بار دیگر نامت بر سر زبان‌ها بیفتد، همت بلندتری می‌طلبید که البته آن را هم فیاضی داشت.

او سال گذشته به شهرداری ورامین پیوست؛ تیمی که از قضا با پشت سر گذاشتن یک فصل فوق‌العاده، قهرمان لیگ برتر و سپس آسیا شد. البته که یکی از ارکان اصلی قهرمانی ورامین هم خود او بود اما به هر ترتیب شهرداری ورامین و فیاضی با هم به اوج رسیدند و نتیجه این اوج هم برای فیاضی رسیدن به پیراهن تیم ملی بود.

نخستین و آخرین تعویض

در شش بازی تیم در لیگ ملت‌ها، اگر دو تغییر اجباری بازی ششم را حساب نکنیم، تنها تغییری که کولاکوویچ در ترکیب ثابتش ایجاد کرد، تعویض فیاضی با معنوی‌نژاد بود؛ تعویضی که در بازی اول و ست دوم انجام شد و نخستین و آخرین بازی بود که سرمربی تیم ملی به ترکیب اصلی‌اش دست زد. اصلا انگار اینطور بود که کولاکوویچ برای قرار دادن او در ترکیب ثابت به‌دنبال بهانه بود و نمایش نه‌چندان موثر معنوی‌نژاد این بهانه را به دستش داد.

فیاضی هم مانند گرگ گرسنه‌ای که هفته‌ها بدون غذا مانده، وقتی چنین غذای لذیذ و فرصت بزرگی در اختیارش قرار گرفت، با نهایت ولع آن را بلعید و رهایش نکرد؛ در زمین ماند و تبدیل به یکی از بهترین‌های ایران شد. او در دو مسابقه دومین امتیاز‌آور ایران لقب گرفت و البته یکی از بهترین سرویس‌زن‌ها.

پوریا فیاضی با سن و سالی نزدیک به 30سال، یکی از بهترین و به یاد ماندنی‌ترین کامبک‌ها به تیم ملی را رقم زده. کمتر بازیکنی توانسته به این وضوح و از نقطه نزدیک به صفر، با صبر و تحمل آرام‌آرام بالا بیاید و با حقانیت کامل، نفرات ثابت تیم ملی را کنار بزند و در حضور جوان‌ترها به ترکیب ثابت برسد. پوریا فیاضی اما این کار را کرده و حالا با بازی‌هایش در توکیو، یک‌بار دیگر همه را به یاد جام‌جهانی 2011 ژاپن انداخته که یکی از بهترین‌های ایران بود. حالا هم هست و خیلی‌ها را به داشتن یک دریافت‌کننده- اسپکر باتجربه و تمام‌عیار امیدوار کرده است.

 

گزارش: محسن آجرلو

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز