خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌پرده رایزنی پنهان لیبرمن و ترامپ/ ۲ سناریوی موجود از مدیریت فضای سیاسی اسرائیل توسط کاخ‌سفید

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۰۴۱

گفت‌وگوهای پنهانی وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی و رئیس‌جمهوری آمریکا باعث هراس نخست‌وزیر این رژیم شده اما در این بین دو سناریوی حذف یا مکمل‌گرایی در دستور واشنگتن است.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و دلایل رایزنی‌های پشت‌پرده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً اخباری در سطح رسانه‌ها مبنی بر اعلام آمادگی وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی و رهبر حزب اسرائیل خانه ما برای تصدی پست نخست‌وزیری اسرائیل منتشر شده که واکنش‌های زیادی را در برداشته؛ چراکه اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد لیبرمن علاوه بر ملاقات پنهان با یکی از نزدیکان داماد ترامپ، اقدام به گفت‌وگوی تلفنی طولانی مدت با شخص رئیس جمهوری آمریکا کرده که تمام این موضوعات باعث شده تا سوء‌ظن‌های متعدد بعد از اظهارات اخیر لیبرمن قوت بگیرد. به این معنی که بسیاری از تحلیلگران معتقدند او با چراغ سبز واشنگتن این سخنان را عنوان کرده و حتی احتمال داده‌اند که وی به جای نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل انتخاب خواهد شد.

وی ادامه داد: در این میان باید توجه داشت که لیبرمن اساسی‌ترین مهره و نماد جناح راست‌افراطی در اسرائیل است که آن را رهبری می‌کند؛ از این منظر اگر بخواهیم وزن ارتباط نتانیاهو و لیبرمن با دولت فعلی آمریکا را بسنجیم به خوبی می‌بینیم که لیبرمن بیشترین شباهت سیاسی و ایدئولوژیک را با ترامپ دارد. در این راستا باید یادمان باشد که نتانیاهو اخیراً نتوانسته کابینه ائتلافی را تشکیل دهد و این موضوع به معنای برگزاری انتخابات زوهنگام در شهریور ماه سال جاری است. این مساله به خوبی نشان می‌دهد که او در وضعیت فعلی در موضع قوی قرار ندارد و همین موضوع می‌تواند برای او مساله‌ساز باشد. از این‌رو بسیاری از تحلیلگران، ناظران و حتی مفسران داخلی و خارجی ایالات متحده با دیدن این مولفه و قرار دادن آنها در کنار یکدیگر به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال دارد زد و بند سیاسی میان لیبرمن و ترامپ به حدی عمیق باشد که نتانیاهو از گردونه قدرت مطلق حذف و لیبرمن به جای او وارد صحنه سیاسی شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به دو سناریوی محتمل در تشریح دلیل ارتباط لیبرمن و ترامپ، گفت: در خبرها آمده است که لیبرمن چندی قبل به صورت پنهان با یکی از مرتبطین نزدیک جرد کوشنر (داماد و مشاور ترامپ) دیدار کرده که به نظرم در اینجا دو سناریو محتمل است. نخست اینکه ایالات متحده زمینه تشکیل کابینه اسرائیل با محوریت لیبرمن را در دوستور کار قرار داده و در صدد است تا او را به عنوان نخست‌وزیر جدید اسرائیل (به جای نتانیاهو) روی کار بیاورد. این موضوع دقیقاً رویکرد سیاسی ترامپ را مشخص می‌کند که اگر این سناریو عملیاتی شود، خروجی آن بر پرونده فلسطین و حتی تحولات کشورهای منطقه هم تاثیر خواهد گذاشت و از سوی دیگر عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل تا حد زیادی تسهیل می‌شود.

مطهرنیا افزود: ممکن است در اینجا سوال مطرح شود که آیا تیم ترامپ سناریوی اول را مورد بررسی قرار داده یا خیر؟ شواهد امر گویای این است که کاخ‌سفید این موضوع را بررسی کرده و هم اکنون در حال مخابره سیگنال‌های آن برآمده است. طبیعی‌ است که اگر این سناریو صحت داشته باشد، زمینه تقویت افراط‌گرایی سیاسی ترامپ و همچنین لیبرمن مساعد می‌شود. سناریوی دوم به گونه‌ای دیگر مد نظر است و آن هم اینکه فضاسازی به سمت و سویی رفته است که اگر نتانیاهو بخواهد در کسوت نخست‌وزیری ابقاء شود، باید منافع لیبرمن را تامین کند. از این منظر احتمال دارد سناریوی دوم در راستای ائتلاف‌سازی لیبرمن و نتانیاهو مطرح شود. حال ممکن است سوال شود که چرا لیبرمن رسماً اعلام می‌کند که آماده نخست وزیری هستم؟ به نظرم او می‌خواهد با چراغ سبز ترامپ، سهم‌خواهی خود از نتانیاهو را محقق کند و از این منظر احتمال عملیاتی شدن سناریوی دوم قوی‌تر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید متوجه بود که نتانیاهو در کنست از محبوبیت بیشتری نسبت به لیبرمن برخوردار است و از جهتی دیگر سناریوهای مشترک زیادی میان اسرائیل و آمریکا وجود دارد که حضور نتانیاهو در قدرت لازمه عملیاتی شدن آنها خواهد بود. مسائلی از قبیل نشست آتی بحرین، معامله قرن و طرح سازش با اعراب موضوعاتی است که نتانیاهو آنها را کلید زده و لیبرمن نمی‌تواند آنها را تکمیل یا از شکلی به شکل دیگر تبدیل کند. بنابراین عرف بین‌الملل و داده‌های دیگر دقیقاً گویای این است که اگر دو شریک (نتانیاهو و لیبرمن) با یکدیگر اختلاف دارند اما منافع شما (آمریکا) را تامین می‌کنند، باید در حفظ آنها کنار یکدیگر تلاش کنید.       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز