خبرگزاری کار ایران

با حضور رئیس جمهور؛

پروژه فراملی راه آهن گرگان- اینچه برون افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۷۶۸۰۷

بهره برداری رسمی از پروژه فراملی خط آهن گرگان ـ اینچه برون با حضور محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری ایران آغاز شد.

ایلنا: بهره برداری رسمی از پروژه فراملی خط آهن گرگان ـ اینچه برون با حضور محمود احمدی نژاد، ریاست جمهوری ایران، وزیر راه و شهرسازی، استاندار گلستان، معاونت بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن، مدیر کل راه آهن شمال و تنی چند از مسوولان کشوری و استانی در محل ایستگاه راه آهن اینچه برون آغاز شد.

به گزارش ایلنا از ساری، در این مراسم رییس جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با اشاره به پیشرفت‌های علمی و فرهنگی کشور گفت: امروز ایران اسلامی، قدرتمندانه در حوزه‌های علمی و فرهنگی به پیش می رود که این موضوع، نگرانی دشمنان را فراهم کرده است.

وی بابیان اینکه دشمنان نمی خواهند ایران به مفهوم فرهنگی در دنیا احیا شود، افزود: ایران ما یک قوم و جغرافیا نیست بلکه یک فرهنگ و تمدن اصیل است که می تواند پرچمدار توحید، عدالت و انسانیت درجهان باشد.

رییس جمهوری ایران اسلامی همچنین با اشاره به بحران های اقتصادی اروپا و ناتوانی آنان در رفع آن، گفت: اما ایران اسلامی با وجود فشارهای اقتصادی دشمنان، حرکت رو به جلوی خود را حفظ کرده است و همچنان به پیش می رود.

احمدی نژاد، تکمیل طرح‌های مهر ماندگار را مهم‌ترین برنامه سال آخر فعالیت دولت عنوان کرد و افزود: درقالب طرح مهر ماندگار درکل کشور 900 پروژه پیش بینی شده که تاکنون 500 پروژه آن به بهره برداری رسیده و تلاش خواهیم کرد، بخش اعظم پروژه های باقی مانده نیز تا پایان فعالیت دولت به بهره برداری برسد.

قناعت استاندار گلستان نیز در آیین افتتاح پروژه راه آهن اینچه برون - گرگان طی سخنانی با اشاره به اینکه مردم ایران و به خصوص مردم غیور استان گلستان شایسته بهترین خدمات هستند، اظهار داشت: در 4 سال گذشته، بطور متوسط هر سال 3 یا 4 پروژه بزرگ اقتصادی در این استان به بهره برداری رسیده و در سفر امروز ریاست جمهوری نیز، سه پروژه بزرگ شامل خط آهن گرگان به اینچه برون، پروژه 14هزار واحدی مسکن مهر استان در سرخنکلاته گرگان و سد کبودوال علی آباد به بهره برداری می رسد.

علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با بیان اینکه مسکن مهر، گفتمان حرکت امام (ره) و قانون اساسی است گفت: در دولت های نهم و دهم در حوزه مسکن و شهرسازی با انجام پروژه های بیشمار مسکن مهر و در حوزه راه نیز با ساخت هزاران کیلومتر راه جاده ای و راه آهن اتفاقات تاثیرگذار در این بخش ها بوده است.

وی افزود: این راه ها شامل؛ دو هزار و 500 کیلومتر آزاد راه، 8 هزار و 500 کیلومتر بزرگراه، 12 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی، 8 هزار و 500 کیلومتر راه آهن و 10هزار کیلومتر راه روستایی و آسفالت است.

سردار عبادالله عبداللهی، رییس قرارگاه خاتم الانبیاء، هم در این مراسم طی سخنانی خاطر نشان کرد: طول این پروژه در مجموع در سه كشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان حدود 900 کیلومتر است كه 700 كیلومتر آن در خاك تركمنستان ناحیه بركت در استان بالكان به سوی مرز قزاقستان در شمال غربی این كشور قرار دارد و 120 كیلومتر در خاك قزاقستان در منطقه اوزن و 80 كیلومتر هم در خاك ایران ناحیه اترك در شمال گرگان واقع شد.

وی افزود: قرارداد اجرایی این خط آهن در اسفند 90 به صورت APC به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد و از فروردین سال گذشته نیزعملیات اجرایی آن آغاز شد و درطول مسیر راه آهن گرگان به اینچه برون یک دستگاه پل بزرگ، 4 تقاطع غیرهمسطح و 4 ایستگاه اصلی و فرعی قرار دارد.

فولادی معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن نیز در حاشیه این مراسم طی سخنانی با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: با بهره برداری از این خط آهن، اتصال ریلی کشورهای آسیای میانه و حاشیه دریای خزر به آبهای خلیج فارس از طریق جمهوری اسلامی ایران و در نهایت به کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی فراهم شده است.

وی افزود: این خط آهن یکی از مهم‌ترین خطوط ترانزیتی و پروژه های مهر ماندگار کشور بوده که ساخت آن با توافق روسای جمهوری سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران صورت گرفته و برای احداث این خط آهن یکهزار و 300 میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن خاطر نشان کرد: پروژه راه آهن گرگان- اینچه برون از روستای قره تپه در محور یساقی – بندرترکمن در غرب شهرستان گرگان مرکز استان گلستان، شروع شده و با حرکت به سمت شرق کشور تا محل ایستگاه جدید گرگان ادامه می یابد و پس از رسیدن به ایستگاه گرگان به سمت شمال این استان تا مرز اینچه برون می رود. هدف اصلی از اجرای این پروژه جذب میلیون ها تن بار ترانزیتی غلات کشور قزاقستان جهت ارسال به کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند است که می‌تواند در رونق اقتصادی کشور و استان گلستان اثرات مطلوبی داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز