خبرگزاری کار ایران

لیدزیونایتد – استون ویلا

بفرمایید پول پارو کنید؛ بزرگترین مسابقه پلی آف

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۶۱۰

مسابقه فوق هیجان انگیز پلی آف چمپیونشیپ انگلیس می‌تواند برای تیم پیروز علاوه بر صعود به لیگ برتر، یک آورده بزرگ مالی در پی داشته باشد.

به گزارش ایلنا، این پرپول‌ترین مسابقه ورزشی جهان محسوب می‌شود که سود تجاری تیم برنده چیزی معادل 170 میلیون پوند (19/216 میلیون دلار) است؛ سه برابر بردن همزمان لیگ قهرمانان اروپا، لیگ برتر و جام حذفی انگلیس. این پول هنگفت با درآمد قهرمانی سوپرباول -فوتبال آمریکایی- (25/6 میلیون دلار)، قهرمانی NBA (3/3 میلیون دلار) و مسابقات بیسبال آمریکا (4/30 میلیون دلار) قابل مقایسه نیست. روی دیگر سکه فینال پلی‌آف چمپیونشیپ این است که تیم بازنده نه‌تنها چیزی گیرش نمی‌آید بلکه اجازه می‌دهد در ثروت حضور در لیگ برتر محکم به رویش بسته شود.

دوشنبه‌شب استون‌ویلا و دربی کانتی این مسابقه را در ویمبلی برگزار می‌کنند. ویلا که سال 2016 به دسته دوم فوتبال انگلیس سقوط کرده، در فینال سال گذشته به فولام باخت در حالی که دربی، بازنده فینال سال 2014 به کویینزپارک رنجرز، به‌دنبال نخستین حضور در لیگ برتر بعد از سال 2008 است. این دو از پرتماشاگرترین تیم‌های انگلیس هستند، متوسط تماشاگران ویلا در این فصل 36209 نفر بوده که در این زمینه دهمین در این کشور است در حالی که متوسط 26850 نفری دربی از شش تیم لیگ برتری بیشتر بوده ضمن اینکه ویلا از منچسترسیتی بیشتر قهرمانی لیگ و جام‌های حذفی انگلیس دارد و یک‌بار در سال 1982 قهرمان جام باشگاه‌های اروپا شده. دربی هم سابقه دو قهرمانی در دسته اول انگلیس را دارد.

تقابل دو اسطوره سابق چلسی هم در این بازی جالب است؛ فرانک لمپارد مربی دربی است و جان تری دستیار دین اسمیت، مربی ویلا. این دو در چلسی چهار قهرمانی لیگ برتر، چهار جام حذفی، دو جام اتحادیه و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان و لیگ اروپا به‌دست آوردند اما بعد از بازی فرداشب تنها یکی از آنها جواز بازگشت به لیگ برتر را کسب می‌کند و بازنده چیزی جز دل‌شکستگی و تحمل یک فصل دیگر بازی در دسته دوم و بازی مقابل بارنزلی و برنتفورد در عوض امثال منچستریونایتد و لیورپول عایدش نمی‌شود. نوریچ‌سیتی و شفیلدیونایتد به‌عنوان تیم‌های اول و دوم چمپیونشیپ، پیش از این راهی لیگ برتر شده‌اند. ویلا با 10 پیروزی متوالی توانست به پلی‌آف برسد و در نیمه‌نهایی از سد وست برومویچ آلبیون، رقیبش در منطقه وست میدلندز عبور کرد. اسمیت، مربی سابق برنتفورد، در مهر گذشته جای استیو بروس را روی نیمکت ویلا گرفت. دربی هم با ارائه یک بازی درخشان در دیدار برگشت نیمه‌نهایی پلی‌آف مقابل لیدزیونایتد در الندرود و پیروزی 4 بر 2، باخت خانگی یک بر صفر بازی رفت را جبران کرد.

اما چطور در مسابقه دو تیم که خارج از دسته اول هم هستند، اینقدر پول هست؟ به‌خاطر پول فوق‌العاده‌ای که تیم‌های لیگ برتری به جیب می‌زنند با قراردادهای حق پخش تلویزیونی که در یک دوره سه‌ساله از پنج میلیارد پوند عبور می‌کند؛ هر تیم لیگ برتری فقط با حضور در این رقابت‌ها هر فصل 4/79 میلیون پوند درآمد کسب می‌کند. هرچه یک تیم بیشتر در تلویزیون باشد، پول بیشتری دریافت می‌کند ضمن اینکه هر جایگاه در جدول لیگ برتر جایزه مالی متفاوتی دارد. بر اساس برآورد موسسه دلویت، اگر تیم برنده بازی فرداشب در فصل اولش در لیگ برتر سقوط نکند، این مبلغ به 300 میلیون پوند می‌رسد.

در فصل 2019-2018، تیم هادرسفیلد تاون با آنکه آخر شد، 3/93 میلیون پوند از لیگ برتر دریافت کرد. دو فصل آینده برای پولی که نام «پرداخت چتر نجات» را رویش گذاشته‌اند، در مجموع بیش از 75 میلیون پوند دریافت می‌کند که به آنها در مقابله با ضربه مالی سقوط از لیگ برتر کمک می‌کند. بنابراین ویلا یا دربی اگر بازی فرداشب را ببرند، حتی اگر فصل بعد در انتهای جدول لیگ برتر قرار بگیرند و سقوط کنند، حداقل 170 میلیون پوند به‌دست می‌آورند.

ارقام دیگری را مرور می‌کنیم؛ سیتی با قهرمانی این فصل لیگ برتر 38 میلیون پوند به‌دست آورد، قهرمانی جام حذفی هم 6/3 میلیون پوند درآمد داشت در حالی که عواید مالی برنده فینال هفته آینده مادرید در لیگ قهرمانان بین لیورپول و تاتنهام 7/16 میلیون پوند است. بازی فرداشب تیم برنده را متحول می‌کند و تیم بازنده را به اضمحلال تدریجی و کاهش هزینه‌ها و اجبار به فروش بازیکنان می‌کشاند. در سال 2009، اوون کویل برنلی را به لیگ برتر آورد که با پیروزی در فینال پلی‌آف در ویمبلی، اثر مالی روی دو باشگاه آشکار بود. دو سال بعد، یونایتد به دسته اول -رده سوم فوتبال انگلیس- سقوط کرد و شش فصل آنجا ماند در حالی که برنلی از درآمدش استفاده کرد و تیمی را ساخت که حالا یکی از تیم‌های ثابت لیگ برتر شده. کویل سابقه موفقیت در این دیدار به‌عنوان بازیکن را هم دارد و در سال 1995 در پیروزی بولتون مقابل ریدینگ گل زد.

این مسابقه سیاه است یا سفید، خاکستری وجود ندارد و هیچ‌کس این را بهتر از کوین فیلیپس مهاجم سابق انگلیس نمی‌داند که در چهار فینال بازی کرد. او در سال 1998 با ساندرلند، در سال 2007 با وست برومویچ آلبیون و در سال 2012 با بلکپول این مسابقه را باخت تا اینکه در نهایت در سال 2013 با کریستال‌پالاس برنده این بازی شد. او به‌عنوان بازیکنی 40ساله از روی نیمکت به بازی رفت و پنالتی تعیین‌کننده را بعد از پایان 120 دقیقه بازی مقابل واتفورد به ثمر رساند. اثرگذاری هنگفت مالی این بازی روی ذهنیت بازیکنان تاثیر می‌گذارد و فیلیپس می‌گوید عامل تعیین‌کننده‌ای در این دیدار است: «دروغ است اگر بگویم ذهن بازیکنان را مشغول نمی‌کند، طبیعت انسان است که خودش را درگیر مسائلی می‌کند که به باشگاه و همه مربوط است اما نباید بیش از حد درگیر شوند. این بازی به اندازه کافی پراسترس هست که نیازی به بیشتر کردن آن وجود نداشته باشد.»

فشار روی بازیکنان استون‌ویلا و دربی کانتی است. آنها باید روی لبه چاقو بازی کنند چون اختلاف پیروزی و شکست در این مسابقه از هر بازی دیگری در جهان بیشتر است.

منبع: ESPN / مارک آگدن

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز