خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت برنامه‎ریزی میراث فرهنگی خوزستان:

توسعه خانه‎های بوم‎گردی در خوزستان جریان مهاجرت از روستا به شهر را متوقف می‎کند

asdasd
کد خبر : ۷۶۵۹۷۹

سرپرست معاونت برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با تأکید بر ظرفیت خوب خانه‎های روستایی استان به منظور تبدیل شدن به خانه‎های بوم‎گردی، گفت: ایجاد و توسعه این خانه‎ها علاوه بر ایجاد اشتغال، موجب توقف جریان مهاجرت از روستا به شهر هم می‎شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، پیمان نبهانی امروز سه‎شنبه 31 اردیبهشت‎ماه 98 اظهار کرد: تورم بالا در شرایط فعلی و نیز عدم ثبات قیمت باعث شده است تا سرمایه‎های نقدی به دنبال سود آنی باشند و به همین دلیل ‎ مدتی به سمت سکه و طلا و زمانی به سوی بازار خودرو روانه می‎شوند و در برهه‎ای دیگر هم بازار مسکن را ملتهب می‎کنند.

وی در ادامه با با بیان این‎که در این شرایط سرمایه‎گذاری در بخش گردشگری به عنوان ظرفیتی مناسب از بازار کمتر مورد توجه قرار گرفته و مغفول مانده است به پایین بودن سرمایه لازم برای راه‎اندازی کسب و کار گردشگری اشاره کرد و افزود: در یک پروژه صنعتی یا معدنی باید 300 تا 500 میلیون تومان هزینه کرد تا یک فرصت شغلی ایجاد شود در حالی‎که این رقم در بخش گردشگری 35 الی 40 میلیون تومان است.

سرپرست معاونت برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان افزود: باتوجه به این‎که به ازای هر فرصت شغلی مستقیم 5/2 فرصت شغلی غیر مستقیم و حدود 9 فرصت شغلی تأمین‎کننده و پشتیبان ایجاد می‎شود، می‎توان دریافت که رونق گردشگری در یک منطقه تا چه حد در ایجاد ثروت در منطقه کمک می‎کند.

وی تصریح کرد: باتوجه به اهمیت جلب نظر مساعد جامعه بومی میزبان در موفقیت یک فعالیت اقتصادی آن‎هم از نوع گردشگری و نیز به هدف رسیدن سرمایه‎گذاری‎های صورت‎گرفته، برگزاری نشست با جامعه میزبان و آشناسازی آنان با اثرات مثبت  ورود گردشگر و راهکارهای لازم برای به حداقل رسانیدن اثرات منفی گردشگری بر جامعه بومی را برنامه‎ریزی کردیم و با همکاری فعالان بومی و سمن‎های فعال، در شهرستان‎هایی همچون دزفول، شوش، حمیدیه و دشت‎آزادگان اجراء کردیم که با بازخوردهای خوبی و مثبتی همراه شد.

نبهانی این بازخورد مثبت را نشان از علاقه و رغبت مردم روستاها به توسعه گردشگری در محل زندگی آن‎ها دانست و عنوان کرد: دلیل این علاقه این است که با ورود گردشگر به یک روستا، فرصت شغلی برای بانوان و نوجوانان یک خانواده در قالب تولید و فروش صنایع دستی، تهیه و عرضه سوغات محلی، فروش محصولات کاملاً ارگانیک کشاورزی و محصولات لبنی فراهم می‎آید که موجبات افزایش درآمد و پس‎انداز خانوار را فرآهم می‎آورد.

وی در توضیح نحوه برنامه‎ریزی و حمایت دولت از سرمایه‎های خرد، گفت: باتوجه به این‎که خانه‎های روستایی استان امکان توسعه به منظور راه‎اندازی خانه‎های بوم‎گردی را دارند و به دلیل تنوع در سبد غذایی خانوارهای ساکن در مناطق مختلف جذابیت خوبی دارند، صدور مجوز راه‎اندازی، آموزش بهره‎برداران و پرداخت تسهیلات حمایتی متناسب ممکن است علاوه بر ایجاد اشتغال، موجب توقف جریان مهاجرت از روستا به شهر هم شود.

سرپرست معاونت برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان در پایان گردشگری را فعالیتی چندوجهی، فرابخشی و بین‎دستگاهی دانست و افزود: این صنعت، همدلی، هماهنگی و همکاری کلیه دستگاه‎ها و نهادهای دست‎اندرکار را می‎طلبد تا در نهایت ظرفیت‎های راکد به یک فرصت جهت تولید ثروت و ایجاد اشتغال تبدیل شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز