خبرگزاری کار ایران

پوتین و پمپئو امروز دیدار می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۱۶۸

رئیس جمهوری روسیه امروز- سه‌شنبه- در تلاش برای ایجاد ثبات در روابط تیره بین مسکو- واشنگتن به رغم فهرست روز افزون نقاط اختلاف، از وزیر خارجه آمریکا استقبال می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی،‌ «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه امروز- سه‌شنبه- در تلاش برای تنش‌زدائی از روابط تیره مسکو- واشنگتن در سایه اختلافات روز افزون از «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا استقبال می‌کند. 

در سایه اختلافات فراوان واشنگتن- مسکو که موضوعات سوریه،‌ ایران،‌ اوکراین،‌ ونزوئلا و خلع سلاح در صدر آن قرار دارد،‌ پمپئو باید در یک میدان مین به دنبال لحن مناسبی بین بسته اعلامی خود در مقابل روسیه و تلاش رئیسش «دونالد ترامپ» برای نزدیک شدن به مسکو باشد. 

کاخ کرملین توضیح داد که پمپئو پیش از دیدار با پوتین، با «سرگی لاوروف» همتای روس خود دیدار  خواهد کرد. 

پمپئو نخستین مقام بلند پایه آمریکاست که از زمان نشست پوتین و ترامپ در هلسینکی در ماه جولای با این مقام روس دیدار می‌کند. 

احتمالا رؤسای جمهور روسیه و آمریکا در نشست آینده گروه بیست در ژاپن در ماه ژوئن دوباره با یکدیگر دیدار کنند. 

کاخ سفید امیدوار است که پس از پایان تحقیق «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیق در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا طومار روابط تیره بین دو کشور در هم پیچیده شود. 

ترامپ پس از پایان تحقیقات بازرس که بر نیمه اول دوره کنونی ریاستش سایه انداخت، با پوتین تماس تلفنی بیش از یک ساعته برقرار و آن را مثبت توصیف کرد.

ترامپ مدعی شد که پوتین در این مکالمه تلفنی بر عدم مداخله مسکو در ونزوئلا تأکید کرده است که البته این ادعا با مواضع پمپئو و دیگر مقام‌های بلند پایه آمریکا و درخواست آنان از پوتین برای توقف حمایت از «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا در تناقض صریح است. 

موضع افراطی

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که دیدار پمپئو زمینه را برای ایجاد ثبات نسبی در روابط دو کشور فراهم کند اما وی اعتراف کرد که مذاکرات درباره ونزوئلا به نظر سخت می‌رسد،‌ چرا که هر یک از این دو کشور مواضع متضادی در این زمینه دارند. 

موضوع ونزوئلا تنها یکی از موضوعاتی است که تقابل دیپلماتیک بین دو طرف را به دنبال داشته است. موضوع سوریه، سرنوشت اوکراین و معاهده خلع سلاح هسته‌ای نیز از جمله نقاط مورد اختلاف است.

پمپئو به رغم نزدیکی زیاد به ترامپ،‌ همچنان در جانب دیدگاه افراطی در قبال مسکو ایستاده است که در سخنرانی روز شنبه خود در کالیفرنیا نیز بدان تصریح کرد. 

آزمایش تسلیحاتی توسط پوتین

نحوه تدارکات برای این دیدار نشان می‌دهد که روسیه سر در گم است،‌ چرا که پمپئو در لحظه آخر ددیدار از پیش تعیین شده با بازرگانان در مسکو و دیدار از میدان سرخ را لغو کرد تا روز گذشته- دوشنبه- با هدف بررسی پرونده ایران با مقام‌های اروپایی راهی بروکسل شود. 

تحرکات نظامی آمریکا در منطقه موجب ایجاد نگرانی‌هایی شده است،‌ چرا که واشنگتن یک کشتی جنگی،‌ موشک‌های «پاتریوت»، ‌ناو گروه «آبراهام لینکن» و بمب افکن‌های طراز «بی- ۵۲» را به منطقه خلیج فارس ارسال کرده است.

لاوروف روز دوشنبه هشدار داد که گفت‌وگوهایی صریح با پمپئو خواهد داشت و تلاش خواهند کرد که درباره نحوه خروج آمریکا از این بحران که موجب رفتارهای یک جانبه آنها شده است،‌ از پمپئو توضیح بخواهند. 

وی گفت که موضوع خلع سلاح در در طول مذاکرات مطرح خواهد شد درست زمانی که روسیه و آمریکا آماده گفت‌وگو  درباره معاهده کاهش استفاده از سلاح هسته‌ای می‌شوند. 

اخیرا آمریکا و پس از آن سوریه درباره توافقی که به دوره جنگ سرد باز می‌گردد و مانع موشک‌های زمین به زمین با برد ۵۰۰ تا پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر است،‌اظهار نظره کرد و واکنش نشان داده‌اند.

گفته شده است که پوتین چند ساعت پیش از استقبال از پمپئو از بزرگ‌ترین مرکز آزمایش‌های نظامی متعلق به نیروی هوائی روسیه دیدار می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز