خبرگزاری کار ایران

۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد خسارت اولیه سرمازدگی به زراعت و باغات

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۱۹۳

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی اعلام کرد: خسارت اولیه ناشی از سرمازدگی به ۲۴ استان کشور تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، سید محمد موسوی گفت: بر اثر افت دما و سرمازدگی در اردیبهشت ماه امسال حدود ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی بین ۵ تا ۷۰ درصد خسارت دیده اند.

وی اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش ها ۶۰ درصد اراضی زراعی و ۴۰ درصد اراضی باغی دچار خسارت شده است.

موسوی ادامه داد: افت دما بر اثر تغییرات اقلیمی در شرایطی اتفاق افتاده که باغات در مراحل گلدهی و حساس به لحاظ رویش و زایش بوده اند و برخی نقاط کشور، کاهش دما را تا منهای ۵ درجه تجربه کرده اند.

وی تصریح کرد: از ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد خسارت، ۱۰ درصد مربوط به حوزه زراعت و ۹۰ درصد مربوط به بخش باغات است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی با بیان این که اعلام قطعی خسارات سرمازدگی زمانبر است و برآورد آن بر گلدهی و تولید محصول ادامه دارد، گفت: بیشترین خسارت سرمازدگی در حوزه زراعت در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و فارس و در حوزه باغبانی در استان های قزوین، فارس و آذربایجان شرقی بوده است.

وی درباره پرداخت خسارات سرمازدگی به بخش کشاورزی، افزود: مسوولیت خسارت های ناشی از تغییرات اقلیمی در سطح کشور بر عهده وزارت کشور است و از این رو ما با کمک سازمان های جهاد کشاورزی استان های درگیر سرمازدگی، برآورد اولیه خسارات را داشتیم و در تاریخ ۱۱ اردیبهشت امسال جمع بندی خسارات را طی نامه ای با امضای وزیر جهاد کشاورزی به وزیر کشور ارسال کردیم و امیدواریم پس از تایید وزارت کشور، از طریق سازمان برنامه و بودجه و اخذ مصوبه از دولت، پرداخت شود.

موسوی در عین حال یادآور شد: بخشی از اراضی خسارت دیده از سرمازدگی، زیر پوشش بیمه کشاورزی هستند که ارزیابی های میدانی از طریق صندوق بیمه کشاورزی در این زمینه آغاز شده و غرامت ها توسط این صندوق پرداخت خواهد شد.

وی گفت: کشاورزانی که بیمه نیستند در قالب پشتیبانی ما و پیشنهادات وزارت جهاد کشاورزی به وزارت کشور و اخذ مصوبه دولت، مورد حمایت قرار می گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز