خبرگزاری کار ایران

تراکتور هرچه زودتر این دو شکست را فراموش کند؛

چالش‌های پیش روی لیکنز در 4 بازی پیش رو

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۰۳۱

تراکتورسازی با دو شکست پیاپی شرایط سختی در جدول برای ادامه حضور در کورس قهرمانی پیدا کرده است.

به گزارش ایلنا، ژرژ لیکنز دی ماه سال گذشته به تبریز آمد و بعد از توشاک و تقوی سومین سرمربی است که این فصل روی نیمکت تراکتورسازی نشست. با وجود سابقه هدایت تیم ملی بلژیک، خاطره مهمی از او در ذهن طرفداران فوتبال نبود و همه منتظر بودند تا ببینند انتخاب جدید زنوزی چه عملکردی خواهد داشت.

او تراکتور را در شروع نیم فصل دوم و رده چهارم جدول تحویل گرفت. تیم تبریزی در آن زمان با سپاهان صدرنشین پنج امتیاز اختلاف داشت و پدیده و پرسپولیس را هم بالاتر از خودش می‌دید. لیکنز توانست نتایج خوبی بگیرد و تیمش را تا رده دوم جدول بالا بکشد. تراکتور پیش از شکست هفته گذشته در رشت بهترین عملکرد را در نیم فصل دوم داشت ولی نتایج ضعیف دو دیدار اخیر این رتبه را در اختیار پرسپولیس قرار داد.

این دو دیدار نخستین شکست‌های لیکنز در تراکتورسازی بود و البته نه شکست‌های عادی. ناکامی بازی با سپیدرود تحت تاثیر اشتباهات فروزان قرار گرفت که تا پیش از این توانسته بود رکورد کلین‌شیت در لیگ هجدهم را به نام خودش ثبت کند. شایعاتی که در فضای مجازی درباره این دروازه‌بان به‌وجود آمد، شرایط را سخت‌تر کرد و مالک باشگاه تسلیم این هجمه شد و تصمیم به اخراج او گرفت.

در بازی با پیکان هم تراکتورسازان روی اشتباه  فاحش محمدرضا اخباری که جانشین فروزان شده بود بازی خانگی را یک بر صفر شکست خوردند تا اوضاع وخیم‌تر از قبل شود و خون هواداران و تماشاگران آنها به جوش بیاید و حوادث دلخراشی را در ورزشگاه یادگار شاهد بودیم.

مربی بلژیکی پس از این بود که نخستین چالش سخت روی نیمکت تراکتور را تجربه کرده و باید تیمش را پیش از بازی‌های حساس هفته‌های پایانی جمع کند و به آرامش برساند. تراکتورسازی پیش از این دو شکست شرایط خیلی خوبی برای قهرمانی داشت و امیدوار بود با شکست پرسپولیس در تبریز صدر جدول را از این تیم بگیرد. تراکتور هنوز هم شانس قهرمانی دارد، هرچند کارش نسبت به قبل سخت‌تر شده.

تراکتور هفته آینده میهمان ذوب‌آهن در اصفهان است و مهم‌ترین وظیفه لیکنز در این بازی ترمیم روحیه بازیکنان خواهد بود. نباید فراموش کرد که از دست رفتن قهرمانی تنها سناریوی تلخ برای تراکتورسازی نیست و در صورت تداوم این بحران این تیم حتی ممکن است سهمیه را هم از دست بدهد.

 

لیکنز چه کرده؟

لیکنز در این مدت در تبریز تلاش کرد کارش را در آرامش پیش ببرد و خبری از مصاحبه‌های جنجالی و خط و نشان کشیدن برای رقبا نبود. او روی تیمش تمرکز کرد و توانست برای تراکتور ترکیبی پیدا کند که تعادل خوبی در دفاع و حمله داشت. لیکنز روی این ترکیب اصرار داشت و غیبت در لیگ قهرمانان آسیا کمک کرد که او مجبور به تغییرات زیادی در این ترکیب نشود.

تراکتور با سیستم 1-3-2-4 انتخابی این مربی استحکام دفاعی خوبی داشت. برنامه مربی بلژیکی این بود که اول گل نخورد و برای گل زدن به حملات سریع، خلاقیت مهره‌های تهاجمی تیم و حتی اشتباهات حریف (بازی استقلال) دل ببندد. در تیم لیکنز دو هافبک دفاعی حضور دائمی مقابل خط دفاعی دارند و تیم معمولا با چهار بازیکن (دژاگه، شجاعی، سوگیتا و استوکس) در حملات شرکت می‌کند. اسماعیلی‌فرد و حاجی‌صفی دو مدافع کناری هرچند در حملات حضور موثری دارند، ولی همیشه مراقبند که فضای پشت سرشان خالی نشود.

با همین فوتبال حسابگرانه بود که تراکتور در 10 بازی نیم فصل دوم توانست 8 بار دروازه‌اش را بسته نگه دارد و تنها گلی که دریافت کرد در بازی با نساجی روی اشتباه حاجی‌صفی بود.

بازی با سپیدرود نخستین بار در دوران مربیگری لیکنز بود که تراکتور گل اول بازی را خورد تا این تیم با شرایط غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شود. هرچند شجاعی توانست خیلی زود گل تساوی را بزند، ولی ساختار دفاعی مستحکم تراکتور در این بازی به هم ریخته بود و مهاجمان سپیدرود توانستند بارها در موقعیت گل قرار بگیرند.

در دیدار با پیکان هم تراکتورسازی موقعیت‌های زیادی از دست داد و روی یک اتفاق و اشتباه گلر خود گل خورد تا برخلاف جریان بازی شکست بخورد.

 

لیکنز چه می‌کند؟

تمرینات تراکتور بعد از شکست در رشت یک روز تعطیل شد و شروع تمرینات از روز یکشنبه با جلسه لیکنز شروع شد. درباره این جلسه آمده: «لیکنز از بازیکنان خواست این باخت و حواشی‌اش را فراموش و روی بازی‌های بعدی تمرکز کنند. او معتقد است بازیکنان با اتحاد و همدلی می‌توانند به صدر جدول رده‌‌بندی لیگ برتر برسند. لیکنز پیش از این هم نگفته بود که به دنبال قهرمانی است و از بازیکنانش خواست در نهایت آرامش و بدون استرس کار خود را جلو ببرند تا در پنج مسابقه پایانی به موفقیت برسند.»

باید دید حالا بعد از دومین شکست متوالی برنامه لیکنز برای شاگردانش چیست و چه اندیشه‌ای در سر دارد.

بازسازی روحیه تیم کافی نیست و لیکنز تغییراتی را هم در ترکیب تیمش خواهد داشت. غیبت فروزان در ادامه فصل قطعی است و اخباری با وجود اشتباه فاحش مقابل پیکان بازهم درون دروازه می‌ایستد. این دروازه‌بان نشان داد در شرایط مسابقه نیست و لیکنز باید امیدوار باشد که دیگر اشتباهی از او سر نزند.

دومین تغییر می‌تواند بازگشت سوگیتا به ترکیب اصلی باشد. هافبک ژاپنی مدتی مصدوم بود و ساسان انصاری به جای او در گوش چپ بازی می‌کرد ولی حالا بهبود پیدا کرده و مقابل پیکان هم دقایقی در زمین بود. لیکنز در قلب دفاع به زوج سلیمی و طیبی اعتماد کرده، ولی مدافعان میانی این تیم بخصوص طیبی در رشت عملکرد خوبی نداشتند و شاید لیکنز در این بخش هم دست به تغییر بزند.

ذوب آهن، حریف هفته بعد تراکتورسازی در وضعیت خوبی است و در دیدارهای اخیر عملکرد خوب و درخشانی از خودش به نمایش گذاشته ولی بردن ذوب آهن کمک می‌کند تراکتورسازی موقعیتش در کورس قهرمانی را باز یابد و بعد از آنهم بازی سخت مقابل پرسپولیس در انتظار تیم تبریزی خواهد بود.

اگر شکست سه بر یک مقابل سپیدرود و شکست یک بر صفر مقابل پیکان را کنار بگذاریم، لیکنز در 9 بازی قبلی عملکرد خوبی داشت و توانست استقلال، سپاهان و پدیده، سه تیم مدعی را در تبریز شکست دهد. مربی بلژیکی اما از این هفته شرایط متفاوتی در پیش دارد و در این 4 بازی باید از تجربه‌اش برای بازگرداندن تراکتور به مسیر صعودی استفاده کند

آرمن ساروخانیان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز