خبرگزاری کار ایران

اجرای موسیقی لرستان در سی و دومین نشست آیین آواز

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۳۰۴

سی و دومین نشست آیین آواز با حضور علاقمندان به آواز ایرانی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سی و دومین نشست آیین آواز با حضور علاقمندان به آواز ایرانی برگزار شد. نخست محمد ملاآقایی به صورت ابتدا به ساکن و در جایگاه یک خواننده و مدرس به رسم هر سالۀ آیین آواز پشت تریبون قرار گرفت و سال نو را به تمامی اهالی موسیقی و ملت بزرگ ایران تبریک گفت. او قدری هم از سلسله نشست‌های ماهیانۀ آیین آواز سخن گفت و یادآور شد که به ویژه به بحث‌های فنی و تئوریک این نشست علاقه دارد و یکی دو عنوان از مباحث ارائه شده در سال قبل را هم مثال زد و گفت خوب و پربار بوده است.

ملاآقایی از مصیبت سیل بهاری امسال نیز یاد کرد و گفت: کوشیده است حال و هوای اجرایش متناسب با سیل اخیر که در زادگاهش لرستان هم آسیب‌ها و تلفاتی را در پی داشته است باشد.

در ادامه، ملاآقایی از گروه موسیقی ملی «صبا» دعوت کرد تا برای همراهی با او روی صحنه بیایند. قطعات موسیقایی خاطره‌انگیز قوم لر که در این بخش توسط مختار فلاحی (کمانچه)، امیر بیات (نی)، آرین امیری (سنتور) و فرهاد الماسی (تمبک) اجرا شد، همدلی و همراهی حاضران در ارسباران و تشویق ممتد آنان را در پی داشت.

تجلیل از آوازخوان 85 سالۀ قدیمی ،بخش بعدی برنامه را تشکیل می‌داد. به این ترتیب محمدباقر جعفری از شاگردان استادان محمود کریمی و اسماعیل مهرتاش به دعوت حمید سهرابی مجری روی صحنه آمد.

در ادامه سهرابی، پیام سعید صدراییان (مدیر فرهنگسرای ارسباران) را قرائت کرد و با حضور انبوهی از بزرگان موسیقی و آواز که در سالن گرد هم آمده بودند، لوح تقدیر و هدایایی به جعفری اعطا شد.

جعفری اما روی صحنه ماند و با فراخوانده شدن ایرج طیبی (ویولون)، حمیدرضا نادریان (سنتور) و منصور باقری (تمبک) آوازی نرم و متناسب با حال و هوای روحی و سن و سال خودش را در دستگاه سه‌گاه اجرا کرد. تصنیف قدیمی «زهره» نیز پایان‌بخش کار این خواننده قدیمی بود.

سپس نوبت به ارائه مبحث فنی و تئوریک ماه رسید. جاوید عباسی فلاح، علی شیرازی و مسعود اعرابی برگزارکنندگان این مباحثه بودند که در ادامه با چالش‌هایی میان عباسی فلاح و اعرابی همراه شد. این مباحثه به چالشی تقریباً دوسویه میان عباسی فلاح و تا حدی شیرازی از یک طرف با اعرابی در طرف دیگر بحث بدل شد.

عباسی فلاح و شیرازی معتقد بودند:  غلط‌های مصطلح آوازی به برخی تلفظ‌های نه چندان درست مانند «فراق» و «فراغ» یا چون (به معنی زیرا) و چون (در معنای چگونه) اطلاق می‌شود که در بین بسیاری از خوانندگان قدیم و جدید مرسوم بوده است و اینگونه خوانندگانِ آواز و تصنیف، گاهی تفاوت‌های تلفظی و معناییِ این واژگانِ متشابه در حروف را در نظر نمی‌گیرند و مرتکب اشتباه می‌شوند. همچنین برخی آهنگ‌های گفتاری غلط نیز رواج داشته و هنوز رواج دارند که هرچه زودتر می‌بایست مدرسان، پژوهندگان، خوانندگان و اهل فن در صدد تصحیح اینگونه غلط‌ها برآیند.

اعرابی نیز اظهار داشت، چنین بحث‌هایی اساساً ضرورت طرح ندارند. زبان پدیده‌ای است که همواره در گذر از زمان و مکان راه خود را پیدا می‌کند و به حیاتش ادامه می‌دهد در حالی که حتی بزرگان زبان‌شناس و خبره و اهل فن نیز با رویکردها و تغییرات زبانی مشکلی ندارند. به اعتقاد اعرابی آنچه ضرورت دارد به بحث گذاشته شود دوری اهل آواز از شعر جدید و غزل معاصر و اشعار نیمایی و رهروان نیما بوده است. این حرف‌ها واکنش‌های مثبت و منفی‌ای را نیز از سوی حاضران در ارسباران در پی داشت.

در ادامه، نوبت به اجرای سجاد شوشتری یکی از شاگردان برگزیدۀ کلاس آواز محمد ملاآقایی رسید تا در کنار محسن ایروان‌فر (نی)، کامران آریان‌فر (تار) و مجتبی جعفری (تمبک) هنرنمایی کند. احمد بیرانوند نام دیگر شاگرد برگزیدۀ ملاآقایی بود که بر خلاف اعلام قبلی در رسانه‌ها در برنامه حضور نیافته و در زادگاهش لرستان مانده بود تا به سیل‌زدگان کمک کند.

اجرای موسیقی سنتی توسط گروه «صبا» به خوانندگی ملاآقایی در افشاری پایان‌بخش نشست سی و دوم بود. با این تفاوت که مختار فلاحی این بار به جای کمانچه از دیگر ساز تخصصی‌اش ویولون در این اجرا سود برد.

میلاد کیایی، مرتضی غزنوی، سیدرضا زهرایی، داود مسلمی، علیرضا حاجی طالب، سیدحسین جعفری، حسام صحرایی، فریدون حلمی، آرمان غزنوی، قدرت‌الله انتظامی، هوشنگ حسینی، منصور شعبانی، علی اکبر کهربایی، حامد شکراللهی، رسول قنبری، امیر متولی، کاوه اسدی، مریم سلیمانی، سعید ناظمی، مسعود عرب، مهیار سهیلی، بیژن محمدی لویه، سیدحسین حسینی، مجتبی جاودانی و بامداد فلاحتی از جمله هنرمندان و چهره‌های فرهنگی حاضر در این نشست بودند. ضمن اینکه در پایان حمید سهرابی اعلام کرد سی و سومین نشست آیین آواز ساعت 18 سه‌شنبه 10 اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز