خبرگزاری کار ایران

سازمان دیده‌بان حقوق بشر:

اصلاحات بن سلمان مصداق عینی ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۲۷۶

معاون مدیر اجرایی امور خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرد که ساکت کردن مخالفان صلح‌طلب با احکام سخت، نشانه عدم پایبندی دولت سعودی به اصلاحات جدی سیاسی و مدنی است.

به گزارش ایلنا به نقل از خلیج آنلاین، سازمان حقوق بشر از مقام‌های سعودی خواست که «ولید ابوالخیر» وکیل برجسته حقوقی را که از سال ۲۰۱۴ فقط به دلیل حمایت صلح‌آمیز از حقوق بشر به ۱۵ سال زندان محکوم شده، آزاد کنند. 

دادگاه کیفری ویژه که دادگاه تروریسم عربستان است، ابوالخیر را در ماه جولای ۲۰۱۴ به دلیل اظهاراتش در رسانه‌ها و تتوئیت‌هایش در انتقاد از گزارش حقوقی سعودی، به ویژه در  زمینه مجازات‌های شدید علیه منتقدان صلح‌آمیز محکوم کرد. 

این دادگاه علاوه بر حکم حبس ابوالخیر، وی را ۱۵ سال دیگر از سفر منع و به پرداخت ۲۰۰ هزار ریال معادل ۵۳ هزار دلار به پرداخت جریمه محکوم کرد. وی در زندان «ذهبان» در شمال جده حبس است. 

«مایکل پیج» معاون مدیر اجرایی امور خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر گفت: «ساکت کردن مخالفان صلح‌طلب با احکام سخت، نشانه عدم پایبندی دولت سعودی به اصلاحات جدی سیاسی و مدنی است». 

وی افزود:‌ «در قالب هر نوع اصلاحات جدی صرف‌نظر از شیوه انجام آنها توسط مبلغان روابط عمومی که از عربستان سعودی تامین می‌شوند، امکان ندارد شامل ۱۵ سال زندان افراد حقوقی شود، چرا که آنها شجاعانه انتقاد می‌کنند». 

این سازمان همچنین از احکام ظالمانه علیه مخالفان سعودی صلح‌طلب صرف انجام فعالیت‌های حقوقی انتقاد کرده است. 

سازمان دیده بان حقوق بشر با اعلام اسامی برخی زندانیان بر آزادی سریع آنان تأکید کرد. 

پیج گفت که رهبران سعودی باید از ابوالخیر به دلیل پایبندی به دفاع از حقوق شهروندانش تقدیر کنند. هر روزی که ابوالخیر پشت میله‌های زندان سپری کند، مبین آن است که طرح اصلاحات «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی هیچ مفهومی ندارد.

ابوالخیر به عنوان یک مدافع قانونی، وکیل مدافع چندین موکلی بود که حقوق آنها نقض شده است. وی همچنین سازمان «دیده‌بان حقوق بشر سعودی» را که اطلاعاتی از وضعیت حقوق بشر در عربستان را منتشر می‌کند، تأسیس کرده است. اما وزارت دادگستری مجوز وکالت وی را باطل  و حکومت نیز با ثبت سازمان او مخالفت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز