خبرگزاری کار ایران

خروج مصر از پیمان ناتوی عربی برای پرهیز از تنش با ایران

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۳۳۹

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که مصر از تلاش های آمریکا برای تشکیل «ناتو عربی» مشابه ناتوی غرب که هدف آن مقابله با سیاست های تهران است، فاصله گرفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، خبرگزاری رویترز گزارش داد که قاهره از تلاش‌های آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی با هدف مقابله با سیاست‌های تهران دوری می‌کند.

بر اساس گزارش این منابع، مصر این تصمیم خود را پیش از برگزاری نشست یکشنبه هفته گذشته در ریاض به آمریکا و طرف‌های مرتبط با ائتلاف امنیتی پیشنهاد شده در خاورمیانه ابلاغ کرده بود.

در این گزارش آمده است که قاهره هیأت نمایندگی خود را به نشست مذکور که آمریکا آن را با هدف جمع کردن متحدان عرب خود در یک معاهده سیاسی و اقتصادی و امنیتی علیه ایران برگزار کرده بود، اعزام نکرد. 

یک منبع عربی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «مصر به دلیل تردید در جدی بودن عملکرد این تلاش‌ها و همچنین خطر افزایش تنش با ایران به عنوان پیامدهای اقدام مذکور  از این معاهده خارج شده است».

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به دنبال ایجاد یک ائتلاف استراتژیک در خاورمیانه با عنوان «ناتوی عربی» است که بر اساس طرح‌های آمریکا شامل شش کشور حوزه خلیج‌فارس یعنی بحرین، قطر، کویت، امارات، عمان، عربستان سعودی و همچنین مصر و اردن می‌شود.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در اوایل سال جاری میلادی در تلاش برای نزدیک کردن کشورهای امپراطوری عثمانی در ائتلاف مورد نظر خود به منطقه خاورمیانه سفر کرده بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز