خبرگزاری کار ایران

امیرانتخابی خبر داد:

پرونده کشتی گیله مردی برای ثبت جهانی آماده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۲۸۶

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: پرونده کشتی گیله مردی برای جهانی شدن در دست تهیه است.

به گزارش ایلنا از فومن، شهرود امیر انتخابی در حاشیه مراسم انتخاب پهلوان گیله مرد در فومن ضمن اعلام این خبر گفت: کشتی گیله مردی به عنوان یک نماد و نشانه پهلوانی و مردانگی و به دلیل اهمیت آن در فرهنگ گیلان زمین به همراه آیین نیایش آن به همت این اداره کل در سال 1390 به شماره ۴۱۴ در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان افزود: هر چند ثبت جهانی این میراث معنوی نیازمند تلاش‌های فراوانی در عرصه داخلی و خارجی است ، این اداره کل با همکاری دستگاه های متولی امر ، مراحل ثبت جهانی و تهیه پورپوزال پرونده را در دست تهیه دارد.

وی ادامه داد: به همین منظور نشستی با حضور رئیس انجمن ورزش‌ها و بازی‌های سنتی جهانی، رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و عشایری کشتی کشور، رئیس انجمن کشتی گیله مردی و جمعی از پیشکسوتان کشتی گیلان در هتل معین فومن برگزار شد.

امیر انتخابی در ادامه گفت: به ‌طور سنتی، این مراسم در انتهای تابستان وقتی کار کشاورزی پایان می‌یابد یا حین بازدید چهره‌های دولتی یا در پایان مراسم مذهبی، (مثلاً در حین علم وَچینی در حیاط امامزاده‌ها در آغاز محرم) برگزار می‌شود. تا ادوار اخیر، کشتی بین چند ورزشکار ویژگی معمول همیشگی ازدواج‌های روستایی بود.

سیبیل توکی، پسا لنگ، تک موشت، سر جیگیر، سرفوشان، دس به لنگ، دس به چکره، ران پوشی از جمله فنون کشتی گیله‌مردی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز