خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران:

115 میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض به سیل زدگان مازندران پرداخت شد

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۶۲۹

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران گفت:6 هزار و 501واحد مسکونی براثر سیل در استان خسارت دیدند و تاکنون 115 میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض به سیل زدگان داده شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،محمدخانی نوذری در نشست خبری با اصحاب رسانه با رویکرد ارایه گزارش در مورد بازسازی مناطق سیل زده اظهارکرد:مازندران جز اولین استان های سیل زده بوده که حجم خسارات آن به دلیل سیل های بزرگتر در استان های دیگر مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه بارندگی با حجم بالا سبب طغیان رودخانه ها در استان شد،افزود: علاوه بر طغیان رودخانه ها ،رانش،لغزش زمین و آبگرفتگی شهری و روستایی سبب بحرانی شدن وضعیت برخی شهرهای مازندران شد.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران گفت :خوشبختانه با مدیریت ستاد حوادث با وجود بحرانی بودن اوضاع تلفات جانی کمی داشتیم.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت این نهاد بازسازی و بازتوانی مساکن روستایی و تجاری است،گفت:150هزار واحد مسکونی و تجاری در 12استان کشور به واسطه سیل های اخیر دچار آسیب شدند.

نوذری با اشاره به اینکه مازندران استانی حادثه خیز است،بنیاد مسکن بلافاصله پس از حادثه پای کار آمد، افزود: در 13.7.97 در غرب مازندران سیلی رخ داد که بنیاد مسکن در کار ساماندهی رودخانه های آن مناطق ورود پیدا کرده است‌.

وی با اشاره به اینکه این نهاد در بحث رانش ها نیز در حال فعالیت هستند،تصریح کرد: کارشناسی و پرداخت تسهیلات به متقاضیانی که آسیب دیده اند نیز از جمله اقدامات بنیادمسکن بوده است.

مدیرکل بنیادمسکن استان مازندران با اشاره به اینکه سیل 27اسفند 97به 6هزار و 501 واحد مسکن روستایی،شهری و تجاری خسارت وارد کرد، گفت: در پی این حادثه بلافاصله50 تیم ارزیاب کارشناسی های موردنظر را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: ماشین آلات سنگین بنیادمسکن نیز برای رفع آبگرفتگی و لایروبی انهار وارد شهرها و روستاهای سیل زده شدند.

مدیرکل بنیادمسکن استان مازندران با اشاره به اینکه تسهیلات بلاعوض معیشتی با سفر رییس جمهور به مازندران به 5میلیون تومان افزایش یافته است،خاطرنشان کرد:15میلیون تومان تسهیلات کم بهره معیشتی نیز به سیل زدگان پرداخت می شود.

نوذری یادآورشد:کمک های بلاعوض تعمیری نیز 5میلیون تومان شده و 15میلیون تومان تسهیلات کم بهره به خسارت دیدگان ارائه می شود.

وی افزود: در بحث احداث سقف تسهیلات به 40 میلیون تومان با کارمزد چهار درصد در روستاها و در شهرها به 50 میلیون تومان با کارمزد پنج درصد رسید و علاوه براین 10 میلیون تومان در روستاها و 12 میلیون تومان در شهرها تسهیلات بلاعوض برای ساخت داده می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن مازندران عنوان کرد: تاکنون 361 واحد برای تعمیرات به بانک معرفی شدند و شش بانک عامل برای ارائه تسهیلات اعلام آمادگی کرده اند.

نوذری با بیان اینکه هر واحدی برای تخریب اعلام آمادگی کند این نهاد آمادگی آواربرداری را دارد،گفت: از 6 هزار و 501 واحد آسیب دیده به واسطه سیل برای 6هزار و 441 واحد کارشناسی انجام و پرونده تشکیل شده است.

وی اظهارکرد:تاکنون 4 هزار و 220 واحد خسارت دیده بلاعوض معیشتی به مبلغ 11 و نیم میلیارد تومان دریافت کرده اند.

نوذری گفت: از 6هزار و  501 واحد خسارت دیده حدود  800 واحد احداثی و مابقی تعمیری هستند.

مدیرکل بنیادمسکن مازندران با اشاره به اینکه در سیل دوم استان در شهر زیراب 7واحد مسکونی صد در صد تخریب شد،تصریح کرد: حدود 25واحد دیگر نیز به مکان امن منتقل شدند.

مدیرکل بنیادمسکن استان با اشاره به اینکه 320 واحد در زیراب و شیرگاه در حریم رودخانه قرار دارند که باید ساماندهی شود،گفت:اگر با لایروبی و بسترسازی های لازم به این نتیجه برسیم که تثبیتی برای این منازل وجود ندارد در این صورت این واحدها را جابه جا می کنیم.

نوذری با اشاره به اینکه در ارزیابی های اولیه 35 روستا دچار مشکل شدند،یادآورشد:برخی واحدها دچار خسارت های جزیی شدند که قابل جبران است اما اگر مطالعات صورت گرفته و توصیه مشاوران جهت دهی به سمت جابه جایی واحدها باشد باید این کار صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد:برای کارهای زیربنایی مناطق سیل زده نیاز به  65تا 70 میلیاردتومان اعتبار است که از دولت برای تامین آن درخواست کرده ایم و اگر این اعتبار صد در صد تخصیص یابد کارهای زیربنایی را در مناطق سیلزده آغاز می کنیم.

نوذری با اشاره به اینکه تاکنون 70 واحد آواربرداری در روستاها انجام شده است،گفت:به هر میزان که مردم تقاضای آواربرداری کنند بنیاد مسکن آمادگی این کار را دارد،اکنون سیمرغ و میاندرود این کار آغاز شده است.

وی از پیمانکاران بومی و محلی برای تسریع آواربرداری و احداث و تعمیر  واحدهای خسارت دیده درخواست کرد که به این حوزه ورود جدی کنند‌.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز