خبرگزاری کار ایران

تأکید اکوادور بر حق این کشور برای انجام تحقیق ویژه درباره آسانژ

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۴۰۴

وزیر خارجه اکوادور تأکید کرد که کشورش حق دارد درباره بنیانگذار ویکی‌لیکس و شبهات موجود درباره انتشار عکس‌های خصوصی رئیس جمهوری این کشور تحقیق ویژه انجام دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، «خوزه والنسیا»، وزیر خارجه اکوادور روز گذشته- دوشنبه- در مصاحبه با روزنامه «ایل تمپو»  تأکید کرد که کشورش حق دارد درباره «جولیان آسانژ»، مؤسس وب سایت ویکی‌لیکس و شبهات مطرح درباره انتشار عکس‌های خصوصی «لنین مورنو» رئیس‌جمهوری این کشور تحقیق ویژه انجام دهد.

والنسیا گفت: «صرف نظر از نتیجه تحقیق سازمان ملل در این زمینه، اکوادور نیز حق انجام تحقیقات ویژه را دارد».

کیتو هفته گذشته این موضوع را به «جوزف کاناتاسی»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حفظ حریم خصوصی ارجاع داده و والنسیا گفت که قرار است در تاریخ ۲۵ آوریل با آسانژ دیدار کند. 

وب سایت ویکی‌لیکس هفته گذشته نوشت که اکوادور در حال زمینه‌سازی برای اخراج آسانژ از سفارت این کشور در لندن است. آسانژ از سال ۲۰۱۲ مورد حمایت اکوادور بوده و این کشور برای عدم تحویل وی به سوئد که در آنجا به تجاوز جنسی متهم است، تلاش می‌کند. 

به رغم اینکه دستگاه قضایی سوئد این تحقیق را رد کرده است، اما مقام‌های انگلیس می‌گویند در صورتی که آسانژ سفارت اکوادور در انگلیس را ترک کند، وی را به دلیل نقض شروط آزادی مشروط، دستگیر خواهند کرد.

اکوادور از اظهار نظر درباره ادعاها نسبت به اخراج آسانژ خودداری کرده است. والنسیا نیز گفت که این تصمیم، تصمیمی حاکمیتی و مستقل است و بر اساس قانون بین المللی اتخاذ می‌شود. 

وی در ادامه افزود: «آسانژ کاملا می‌داند که به دلیل نقض توافق‌نامه نجات در سال ۲۰۱۲ به مقامات انگلیس بدهکار است و باید در این زمینه پاسخگو باشد». 

روابط آسانژ با میزبانش اکوادور سال گذشته تیره شد و کیتو وی را از امکان اتصال به اینترنت محروم و تأکید کرد که یادداشت‌های آسانژ، روابط اکوادور با کشورهای دیگر را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز