خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه عمان در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد:

اعراب باید نگرانی‌های اسرائیل در منطقه را رفع کنند!

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۱۷۹

وزیر خارجه عمان روز گذشته- شنبه طی مشارکت در مجمع جهانی اقتصاد در اردن، تأکید کرد که اعراب باید نگرانی¬های اسرائیل در منطقه را از طریق انجام توافق¬ها و اقدامات لازم از بین برند

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «یوسف بن علوی» وزیر خارجه سلطنت‌نشین عمان روز گذشته- شنبه- در مجمع جهانی اقتصاد در اردن تأکید کرد که اعراب باید ابتکار عمل را به دست گرفته و نگرانی‌های اسرائیل در منطقه را با انجام توافق‌ها و اقدام‌های لازم برطرف کنند.

وزیر خارجه عمان در همایشی با عنوان «دیدگاه ژئوپلیتیک» در چارچوب این مجمع که روز شنبه در سواحل بحر المیت (۵۰ کیلومتری غرب امان) با حضور وزرای خارجه اردن و هلند و وزیر دفاع لبنان آغاز به کار کرد، گفت: «غرب از اسرائیل حمایت سیاسی و نظامی و اقتصادی کرده و تمام ابزارهای قدرت را در اختیار این رژیم قرار داده است». 

وی افزود: «اسرائیل به‌رغم قدرتی که در اختیار دارد، از آینده خود و ادامه حضورش در منطقه مطمئن نیست».

بن علوی گفت: «به اعتقاد من، ما اعراب باید قادر به بررسی این موضوع باشیم و برای رفع نگرانی‌های اسرائیل با انجام اقدامات و توافق‌های حقیقی بین امت عربی و اسرائیل و حامیان آن تلاش کنیم».

مجری رادیو در جلسه گفت‌وگوی این وزیر عمانی از وی پرسید که آیا به اعتقاد شما، تنها راه پایان دادن به جنگ اسرائیل- فلسطین، به رسمیت شناختن اسرائیل و موجودیت آن از طریق رفع تمام نگرانی‌های امنیتی این رژیم است؟ 

بن علوی در پاسخ گفت: «نه مقصود من به رسمیت شناختن نیست، اما ما می‌خواهیم که آنها مطمئن شوند هیچ تهدیدی برای آینده آنها وجود ندارد، ما و همه فلسطینی‌ها باید برای خروج اسرائیل از ترس و نگرانی خود نسبت به آینده کمک کنیم». 

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ۲۵ اکتبر سال گذشته در نخستین سفر رسمی خود به عمان به رغم عدم وجود روابط دیپلماتیک بین دو طرف، با «سلطان قابوس» پادشاه این کشور دیدار کرد. 

«ایمن الصفدی» ‌وزیر خارجه اردن در این همایش تأکید کرد: «جهان عرب، اسرائیل و حق وجودی آن را به رسمیت شناخته و فلسطینی‌ها نیز این حق را به رسمیت شناخته‌اند، موضوع اصلی در حال حاضر موضوع اشغال است که آیا این اشغالگری پایان خواهد یافت یا نه؟».

وی در ادامه افزود: «اسرائیل به چه تضمین اضافی نیاز دارد هنگامی که کل جهان عرب با ۵۷ عضو در سازمان همکاری‌های اسلامی اعلام می‌کند که آماده تضمین امنیت اسرائیل در مقابل خروج از سرزمین‌های اشغالی عربی است».

الصفدی گفت: «اگر اسرائیلی‌ها می‌گویند که آنها راحت نیستند، دیگر این مشکل ما نیست». 

نتانیاهو در دهم دسامبر گذشته اعلام کرد که سلطنت‌نشین عمان در راستای پیشبرد عادی‌سازی روابط، اجازه پرواز هواپیماهای اسرائیلی در حریم هوائی خود را خواهد داد.

اسرائیل در حال حاضر فقط با دو کشور عربی مصر و اردن روابط کامل دیپلماتیک دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز