خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان:

نگاه به توسعه باید مبتنی بر میراث فرهنگی هر منطقه باشد

asdasd
کد خبر : ۷۴۴۶۲۸

فریدون الهیاری (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان) در آئین روز نوش آباد، گفت: مهمترین سرمایه کشور ایران، هویتی است که از سیستان و افغانستان در شرق کشور تا بین النهرین در غرب را شامل می‌شود و حیات را تداوم داده و به رشد و اعتلا رسانده است.

به گزارش ایلنا،  فریدون الهیاری (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان) گفت: نگاه به توسعه باید مبتنی بر میراث فرهنگی هر منطقه باشد. توسعه که مبتنی بر پیشینه تاریخ و تمدن نباشد توسعه پایداری نیست، بلکه تظاهر به توسعه است که بارها در تاریخ تجربه شده و ابعاد عمیقی پیدا نمی کند.

 فریدون الهیاری در آئین روز نوش آباد، اظهار کرد: مهمترین سرمایه کشور ایران، هویتی است که از سیستان و افغانستان در شرق کشور تا بین النهرین در غرب را شامل می‌شود و حیات را تداوم داده و به رشد و اعتلا رسانده است.

وی افزود: هویت ایرانی، آداب و سنت‌ها و میراث فرهنگی، سرمایه مهم فرهنگی و هویتی است که همه باید برای حفظ آن مشارکت کنیم و تلاش مستمر تشکل‌های مردمی در این زمینه ارزشمند است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: مدیران شهری در هر منطقه برای توسعه باید به گذشته، تجربه تاریخی، واقعیت اجتماعی و میراث فرهنگی هر منطقه توجه کرده و بر اساس آن شرایط برنامه‌ریزی کرد که نگاهی امید بخش است.

وی اظهار کرد: با ساخت سازه‌های بزرگ و مدرن نمی‌توانیم با دنیا رقابت کنیم در حالی که یک اثر تاریخی کوچک می‌تواند باعث تفاخر ما در دنیا شود و برنامه ریزان شهری باید به آن توجه کند.

الهیاری افزود: حضور و مشارکت مردم در برخی شهرستان‌ها بسیار جدی است به طوری که مردم عاشقانه و با علاقه مسائل میراث فرهنگی را پیگیری می‌کنند که نشان دهنده ریشه‌های فرهنگی و تاریخی و توجه به ارزش‌های میراثی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: هر چند نوش آباد، شهری در شمال استان اصفهان است، اما جایگاه آن به لحاظ میراث فرهنگی در نقش جهان است و مسائل آن برای ما بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: اگر چه نوش آباد از لحاظ مقیاس جغرافیایی و جمعیتی شهری کوچک است، اما از لحاظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی و پیشینه تمدنی، شهری بزرگ و مهم است که به اندازه شش شهرستان اثر تاریخی و میراث فرهنگی دارد، به طوری که ۲۵ اثر آن در فهرست میراث ملی و معنوی کشور ثبت شده است.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی شهر ایلخانی نوش آباد گفت: مردم با این پیشینه تمدنی که در تلاطم اتفاقات توانسته‌اند ادامه حیات بدهند، مردمی سخت‌کوش، مقاوم، خلاق، اندیشمند و پرکار هستند که با وجود هجوم مهاجمان مغول یک رویش دوباره تمدنی بعد از نابودی داشته‌اند و در این سرزمین، انسجام، وحدت و هویت ملی دیده می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: امروز یکی از مسائل جدی کشور توجه به هویت و فرهنگ این سرزمین است که رگه‌هایی از آن در میراث فرهنگی، آداب و سنن نوروز و مناسبت‌های است که شور و نشاط در مردم شکل می‌گیرد و عامل تداوم هویت کشور است.

الهیاری با تقدیر از خدمات سمیع اله حسینی مکارم معاون پیشین سازمان میراث فرهنگی افزود: حسینی مکارم، حق بزرگی بر گردن استان اصفهان دارد و سرمایه بزرگی برای استان اصفهان بود که با پشتیبانی و حمایت او، حرکت‌های بزرگی در این استان انجام شد.

آئین روز نوش آباد، دومین جمعه فروردین هر سال، با هدف سیاسگذاری و برنامه‌ریزی توسعه این شهر با حضور کارشناسان بومی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز