خبرگزاری کار ایران

درگذشتگان ورزش ایران در سال ۹۷؛

آنهایی که دیگر در بین ما نیستند

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۶۷۹

در سال 97 ورزش ایران داغدار از دست دادن چند تن از چهره‌های ارزشمند خود بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، سال 97 با تمام تلخی‌ها و شیرین‌هایش به پایان رسید و مثل هرسال جامعه ورزش هم داغدار از دست دادن  چند تن از چهره‌های مطرح خودش شده است که به ترتیب زمان به معرفی مطرح‌ترین‌هایشان پرداخته‌ایم.

 

مجید غلام‌نژاد (23 شهریور)

 آنهایی که دیگر در بین ما نیستند

مدافع راست سابق تیم ملی و استقلال که از بازیکنان محجوب و بی‌حاشیه فوتبال ما بود خیلی زود و در سن 35 سالگی چشم از جهان فروبست.

مرحوم غلام‌نژاد آخرین بار در تیم شهرداری بندرعباس عضویت داشت و در رودخانه‌ای نزدیک به این شهر به نام هماگ هنگام شنا غرق شد و چشم از دنیا بست.

او در تیم‌های سایپا، پاس همدان، استقلال تهران و شاهین بوشهر هم سابقه عضویت داشت و 17 بازی ملی و یک گل زده در کارنامه‌اش دارد.

 

ایرج دانایی‌‎فر (21 آذر)

 آنهایی که دیگر در بین ما نیستند

پیشکسوت محجوب استقلالی‌ها هم یکی از نفراتی بود که او را در سال 97 از دست دادیم. مرحوم دانایی‌فرد که درگیر بیماری کبد بود پس از چند روز بستری در بیمارستان نمازی شیراز در نهایت از دنیا رفت.

او سابقه سال‌ها بازی برای استقلال و تیم ملی ایران را داشت و زننده نخستین گل تیم ملی کشورمان در جام جهانی بود که این گل را در جام 1978 به اسکاتلند زد.

او یکی از نفراتی بود که به تیم منتخب جهان دعوت شد و در بازی خداحافظی پله، اسطوره فوتبال برزیل شرکت کرد.

وی هنگام فوتش 67 ساله بود.

 

قربان‌علی تاری (18 مرداد)

 آنهایی که دیگر در بین ما نیستند

از نخستین دروازه‌بان‌های تیم ملی فوتبال ایران بود که سابقه تنها ۱ بازی ملی در کارنامه دارد. وی علاوه بر دروازه‌بانی، نخستین گزارشگر ورزشی در رادیو، و مفسر ورزشی تلویزیون نیز بود.

وی سابقه بازی در تیم‌های شاهین، دارایی، تاج و پرسپولیس را دارد، وی در چهار بازی در شهرآورد تهران به عنوان بازیکن تاج و یک بازی به عنوان بازیکن پرسپولیس به میدان رفته‌است.

وی متولد 1304 است و در 93 سالگی چشم از جهان فروبست.

 

حسن باشت باوی (18 اردیبهشت)

 آنهایی که دیگر در بین ما نیستند

قهرمان سابق بوکس کشورمان هم در جمع درگذشتگان سال 97 است.

باشت باوی در 1306 در شهر آبادان متولد شد. او مشت‌زنی را سال1323  زیر نظر یک مربی انگلیسی در آبادان به نام واگنر آغاز کرد.

 در 1328 باشت باوی نایب قهرمان بوکس کشور شد و پس از آن عناوین متعدد دیگری در مسابقات داخلی و خارجی به دست آورد. وی در 1337 وارد حرفهٔ مربیگری شد. بین سال‌های 1351 تا 1354 باشت باوی مربی تیم ملی بوکس ایران بود و توانست با این تیم در بازی‌های آسیایی 1974 تهران به مقام قهرمانی برسد.

سالن بوکسی در گچساران به افتخار وی نامگذاری شده‌است. در سال 1395 نیز از سردیس او در گچساران رونمایی شد. این سردیس مدتی پس از مدتی کوتاه به دست افراد ناشناس تخریب گردید.

باشت باوی در سن 91 سالگی در شهر دوگنبدان گچساران درگذشت.

 

امیر آقاحسینی (28 دی)

 آنهایی که دیگر در بین ما نیستند

آقا حسینی، یکی دیگر از درگذشتگان سال 97 بازیکن سابق فوتبال بود. وی سابقه بازی در باشگاه فوتبال شاهین تهران را دارد.

وی سابقه 5 بازی ملی نیز در کارنامه دارد و در 87 سالگی در گذشت

 

خسرو هرندی (17 دی)

 آنهایی که دیگر در بین ما نیستند

شطرنج‌باز، مربی شطرنج، اولین استاد بین‌المللی شطرنج ایرانی و قهرمان شطرنج ایران بود. وی هم‌چنین در سال‌های 1348 و 1350 به ترتیب قهرمان جوانان کشور و قهرمان کشور شده بود.

او هنگام فوت 68 سال داشت.

 

بهرام شفیع (17 مهر)

 آنهایی که دیگر در بین ما نیستند

یکی از تلخ‌ترین خبرها برای فوتبالدوستان و ورزشدوستان ایرانی در سال 97 خداحافظی با بهرام شفیع و خاطراتش در طول سالیان متوالی حضورش در تلویزیون، برنامه ورزش و مردم و گزارش‌های ورزشی او بود.

وی با اجرای برنامه ورزش و مردم به مدت حدود 40 سال شناخته می‌شود ولی 13 سال حضور بر مسند ریاست فدراسیون هاکی هم از فعالیت‌های مهم وی در سال‌های اخیر بود.

مرحوم شفیع رابطه فامیلی با امام راحل (ره) داشت و در مهر 97 دچار حملهٔ قلبی  شده و به بیمارستان بهمن تهران منتقل شد ولی تلاش پزشکی موفقیت آمیز نبود و وی بر اثر این حملۀ قلبی در سن 62 سالگی درگذشت.

 

جی‌لوید ساموئل (25 اردیبهشت)

 آنهایی که دیگر در بین ما نیستند

درگذشت ساموئل، هافبک دفاعی سابق استقلال و پیکان هم از خبرهای شوکه‌کننده در سال 97 بود که اوایل سال اتفاق افتاد.

ساموئل که از سال 2015 از ایران رفته بود مدتی خبری از او به گوش نمی‌رسید تا اینکه انتشار خبر فوتش فوتبال ایران را شوکه کرد. وی 3 فصل با استقلال بود و به همراه این تیم به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسید و یک فصل هم برای پیکان بازی کرد.

فوت او بر اثر آتش سوزی اتومبیل در تصادف رانندگی رخ داد. مدتی قبل همسر وی مدعی شد جنازه همسرش را تحویل نگرفته و نسبت به مرگ او مشکوک است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز