خبرگزاری کار ایران

حکیم پیشنهاد کرد:

حل مسائل منطقه با همکاری عراق، ایران، ترکیه، عربستان و مصر

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۹۸۷

رهبر جریان حکمت ملی عراق پیشنهاد همکاری کشورش، ایران، ترکیه، عربستان و مصر برای حل مسائل منطقه را مطرح کرد.

به گزارش ایلنا، سیدعمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی و رهبر ائتلاف اصلاح و سازندگی با حضور در نشست «انجمن سلیمانیه» که با حضور رئیس‌جمهور و چهره‌های سیاسی عراق و منطقه در دانشگاه آمریکایی سلیمانیه برگزار شد، به پرسش‌های مجری برنامه پاسخ داد.

وی در این اجلاس گفت که عراق ۲۰۱۸ در بسیاری ابعاد با عراق ۲۰۰۳ تفاوت دارد؛ چه به لحاظ جمعیتی: ۷۰ درصد زیر ۳۰ سال و ۹۰ درصد زیر ۵۰ سال، چه به لحاظ اجتماعی و چه به لحاظ اولویت‌ها و آمال. او افزود، در عراق نسل متفاوتی برآمده که دغدغه‌های دوران بعث را ندارد و باید به این نسل نزدیک شد و با آنان تعامل داشت.

رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی ادامه داد که شکست داعش هم تغییراتی در مطالبات مردم ایجاد کرده است؛ به خصوص که معمولاً در جوامع پساجنگی سطح مطالبات بالا است و مسأله خدمات به اولویت اصلی کشور تبدیل شده است.

حکیم افزود: انتقال مسالمت‌آمیز قدرت که در عراق رخ داده، مسئله کم‌سابقه‌ای در منطقه است؛ ضمن آن که ائتلاف‌های سیاسی شکل گرفته دیگر فرقه‌ای نیست و از تنوع داخلی بسیاری برخوردار هستند و می‌توان امیدوار بود که در انتخابات ۲۰۲۰ به جای ده‌ها لیست انتخاباتی دو تشکل بزرگ انتخاباتی داشته باشیم که نمایندگانی از همه طیف‌های ملت داشته باشد.

وی این تحولات را مایه خوشبینی دانست و اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین تفاوت درک کشورهای منطقه از واقعیت‌های عراق است و کشورهایی در منطقه که با هم اختلاف دارند، هم می‌خواهند با عراق همکاری کنند. منافع عراق این نیست که با کسی درگیری داشته باشد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق پیشنهاد همکاری کشورهای عراق، ایران، ترکیه، عربستان و مصر را برای حل مسائل منطقه مطرح کرد و تصریح کرد که این کشورها می‌توانند مرکز ثقل منطقه باشند.

به گفته حکیم، عراق در قلب امت‌های عربی و ایرانی و ترکی و کردی است و ثبات در عراق ثبات در همه منطقه است. برای ثبات باید دولت قدرتمند و اثرگذار و مستقل در عراق شکل بگیرد و این سه مؤلفه با هم عراق را با ثبات می‌کند.

وی افزود که توده‌های مردم و نسل تازه فرصت تازه‌ای به دولت و نیروهای سیاسی داده‌اند و نیروهای سیاسی هم شخصیتی مستقل را برای نخست‌وزیری انتخاب کرده‌اند و به او تا حد زیادی آزادی عمل برای انتخاب داده‌اند.

رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی ادامه داد: دولت کنونی عراق تا حد زیادی مستقل است و این بی‌سابقه است و فضای تازه‌ای شکل گرفته است. همه منتظرند ببینند که این دولت آیا می‌تواند مشکلاتشان را حل کند یا نه. اولین چالش و آزمون موضوع برق و آب در تابستان آینده خواهد بود. همه منتظرند که دولت را در این عرصه امتحان کنند و اگر موفق عمل کرد نوبت به مسائل بعدی می‌رسد.

حکیم در پاسخ به این پرسش که فعالیت یکپارچه‌ای برای پیگیری مطالبات مردم از سوی ائتلاف‌های سیاسی نمی‌بینیم، تصریح کرد که ائتلاف‌های سیاسی پدیده تازه‌ای در کشور است و رفع اختلافات داخلی کار ساده‌ای نیست.

وی اضافه کرد: ما چند چالش را پشت سر گذاشته‌ایم. با توجه به ائتلاف‌های فرقه‌ای، تمایل جامعه برای تسریع در تشکیل دولت، در دل این فشارها نباید انتظار داشت که همه خواسته‌ها یکباره عملی شود و همه در سطح مطلوب عمل کنند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق اضافه کرد که ائتلاف اصلاح دربرابر همه فشارها ایستادگی کرد و تمرکز خود را برساخت داخلی و نهادینه کردن خودش و ایجا آئین‌‌نامه داخلی نهاد و این همه در چند ماه انجام شده و این بسیار مهم است.

حکیم افزود که پس از ایجاد سازوکارهای فعالیت باید ببینیم که می‌خواهیم چه کنیم و اولویت و چالش‌های پیشروی ما کدام است.

وی به چالش‌های پیش روی نیروهای سیاسی عراق و ائتلاف اصلاح پرداخت و خاطرنشان کرد که مسأله اصلی تشکیل دولت قدرتمند، چالش امنیت، چالش خدماتی و توسعه‌ای، چالش مسالمت داخلی و اجتماعی، چالش روابط متعادل با کشورها منطقه و اطمینان دادن به این است که عراق می‌خواهد مستقل بماند و این کار بسیار دشواری است. چالش تثبیت دموکراسی و تضمین استقلال نهادهای برگزارکننده انتخابات و اعتماد بخشیدن به مردم درباره نهادهای دموکراتیک، تحقق عدالت در سازوکار انتخابات؛ همه این‌ها اولویت‌های ائتلاف اصلاح است.

رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی در پاسخ به سوالی درباره تفاوت نگاه ائتلاف اصلاح و سازندگی با نگاه ائتلاف بناء به موضوع حشد الشعبی و نگرانی‌ها درباره آینده این گروه به عنوان یک گروه مستقل مسلح، ابراز داشت که در هر حال، کشور نهادهای امنیتی مشخصی دارد و مهم این است که این نیروها همه زیر نظر یک ستاد باشد و از یک فرمانده که فرمانده کل نیروهای مسلح است، دستور بگیرد و این که مسئولیت‌ها و اختیارات نهادهای سیاسی از نهادهای نظامی باید دقیقاً تفکیک و مشخص شود.

حکیم در ادامه جلسه پرسش و پاسخ در نشست «انجمن سلیمانیه» بیان کرد: گاهی دخالت‌هایی از سوی نهادهای نظامی در امور سیاسی دیده می‌شود که تا حدی طبیعی است و به هر حال عراق تازه از جنگ درآمده اما مهم آن است که به وضوح این وضعیت را زیر نظر داشته باشیم و همه با هم تلاش کنیم.

وی افزود که موضوع تکمیل کابینه عراق تا چند هفته و بلکه چند روز دیگر حل وفصل خواهد شد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق درباره تجربه سیاسی خود در خصوص تشکیل نهاد سیاسی نوپا از نیروهای جوان نیز سخن گفت و یادآور شد: مسئله این بود که ما متوجه تفاوت یافتن واقعیت‌ها بودیم، می‌دیدیم که نسلی تازه برمی‌آید و نیروهای سیاسی سنتی نمی‌تواند با آن برخورد داشته باشد. تلاش ما برای نوسازی نهاد سابق با مخالفت و حساسیت مواجه شد. یا باید نظام داخلی را تغییر می‌دادیم یا خود می‌رفتیم برای تشکیل نیرویی تازه. به نظر بسیاری این کار عجیب بود که نهادی جاافتاده و باسابقه را ترک کنیم و به سمتی که معلوم نبود کجاست برویم.

حکیم اضافه کرد: نسل جدید و جوانان کشور نیازمند نیروهای سیاسی هستند که بتواند این نسل جدید را بپذیرد و درها را به رویشان باز کند. مایه افتخار است که صدها نیروی جوان با کمک جریان حکمت توانسته‌اند نقش اجتماعی و سیاسی بر عهده داشته باشند.

وی ادامه داد کرد: جریان حکمت توانست نشان دهد که حزب بدون کمک دولت می‌تواند بماند و عمل کند و مؤثر باشد. بعد از یک سال و نیم احساس می‌کنیم که اقدام ما درست و در زمان مناسب بوده است.

رئیس ائتلاف اصلاح سازندگی در ارزیابی عملکرد دولت در سیاست خارجی و حفظ تعادل منطقه‌ای، عنوان کرد: چالش داعش باعث شد که جهان در کنار عراق بایستد و این راه را برای گسترش روابط باز کرد.

حکیم با تقدیر از دولت حیدر العبادی که آغازگر این تحول بود، گفت کرد که رئیس‌‌‌جمهور جدید عراق نماینده عراق در سطح بین‌المللی شد و نخست‌وزیر هم متوجه اهمیت تعادل در روابط با همه کشورها است.

وی ادامه داد: عراق باید برنامه‌ای فراگیر برای همکاری با همه کشورهای منطقه داشته باشد. این برنامه از اردن شروع شد. باید همین رویه را با ایران و ترکیه و عربستان و مصر و دیگران هم داشته باشیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق افزود: هفته آینده رئیس‌جمهور ایران در عراق خواهد بود و اطمینان داریم که دو کشور می‌توانند به توافقات خوبی برای گسترش روابط دست یابند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق افزود که موضوع دیگر حضور عراق در عرصه حل مسائل منطقه و رفع مشکلات کشورهای منطقه است و دستگاه سیاست خارجی عراق با امکانات و اهمیت و جایگاه ویژه باید بتواند ابتکار عمل را در این عرصه به دست بگیرد.

حکیم در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروهای خارجی در عراق و موضع ائتلاف اصلاح و سازندگی اظهار داشت: صرف نظر از اظهارات رسانه‌ای، همه نیروهای سیاسی اتفاق نظر دارند که تشخیص نیازمندی یا بی‌نیازی عراق به ائتلاف بین‌المللی بر عهده دولت است. همه مقامات کشور تأکید کرده‌اند که عراق نیازمند کمک‌های لجستیک و آموزشی است و این یعنی نیروهای سیاسی متوجه این نیاز هستند.

وی اضافه کرد: البته همه نیروها و مقامات سیاسی مخالفت‌ها و نکات و اعتراضاتی هم دارند که به‌جاست؛ مثلاً وقتی رئیس یک کشور خارجی می‌گوید نیروهایمان را از سوریه به عراق می‌‌‌بریم بدون آن که هیچ هماهنگی با عراق انجام شده باشد، طبعاً این خلاف توافقنامه‌ها است و همه با آن مخالفند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ادامه داد: وقتی یک مقام خارجی می‌گوید که ایران را از عراق زیر نظر داریم، این خلاف نص صریح قانون است و نیروهای سیاسی مطلقاً آن را نخواهند پذیرفت. همچنین راه‌اندازی پایگاه‌های ثابت و همه اینها مواردی است که هم نیروهای سیاسی با آن مخالفند، هم دولت آن را نمی‌پذیرد و هم با توافق دو کشور تناسبی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز