خبرگزاری کار ایران

رئیس خانه معدن در گفت‌وگو با ایلنا:

اولویت باید با تامین ماشین‌آلات معادن باشد

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۴۵۲

رئیس خانه معدن گفت:یکی از موارد و موانعی که امروزه در حوزه معدن با آن روبه‌رو هستیم، بحث تامین ماشین آلات برای بخش معدن است؛ زیرا ماشین‌های سنگین بدون استثنا ساخت خارج از کشور هستند. بنابراین باید شرایطی ایجاد شود که بتوان این ماشین‌آلات را به مرور زمان وارد کشور کرد.

محمد رضا بهرامن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا عنوان کرد: کمبود ماشین‌آلات باعث ایجاد مشکل در خط تولید خواهد شد، بر این اساس پیشنهاد شد تا ماشین‌آلات بدون انتقال ارز وارد کشور شده و معافیت‌های لازم از مسائل و حقوق گمرکی برخوردار شوند؛ با این وجود، مشخص نیست علیرغم تمام این مسائل می‌توان این ماشین‌آلات را در شرایط کنونی به طور مطلوب در کنار خودمان داشته باشیم یا خیر.

وی اظهار کرد: بسیاری از ماشین‌آلات معدنی را می‌توان به صورت تامین اعتبار از سازندگان و یا فروشندگان خارجی خرید و به مرور زمان، به تعهد خود عمل کرد؛ اما در برخی موارد، این شرایط با مقررات و ضوابط بانک مرکزی همسو نیست و این امر ترخیص را با مشکل روبه‌رو می کند. امروزه این مسئله برای بخشی از واحدهای تولیدی در بخش معدن به یک چالش تبدیل شده است.

رئیس خانه معدن تصریح کرد: تامین ماشین‌آلات معدنی به دلیل حجیم بودن و شرایط و ویژگی خاص خود باید از دریچه قانونی وارد کشور شوند و مراحل ثبت و سفارش آن باید به طور کامل و قانونی طی شود؛ بنابراین باید شرایطی در کشور ایجاد شود که تولیدکننده بدون نگرانی، ماشین‌آلات را وارد کشور کند.

بهرامن یکی از راه‌های برون رفت از شرایط تحریم را روان‌سازی در واردات دانست و افزود: یکی از نگرانی‌های تولیدکنندگان در بحث واردات ماشین‌آلات معدنی، ‌افزایش بهای تمام شده است؛ باید با روان سازی در قوانین، نیازهای تولیدکنندگان را در کوتاه‌ترین زمان به کشور وارد کرد.

وی با اشاره به بومی سازی در بخش ماشین‌آلات فولاد گفت: خوشبختانه در بحث فرآوری مواد معدنی به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم؛ اما هنگامی که در این صنعت بحث بومی‌سازی مطرح می‌شود به این مفهوم نیست که 100 درصد می‌توانیم تولید ماشین‌آلات را داشته باشیم. زیرا به دلیل ویژگی‌ها و مصرف محدود ماشین‌آلات معدنی نمی‌توان آن‌ها را به‌طور کامل در کشور تولید کرد. البته با حمایت از برخی شرکت‌ها می‌توان بخشی از ماشین‌آلات در سایز کوچکتر و یا برخی از قطعات ماشین‌آلات بزرگ‌تر را در داخل تولید کرد.

 رئیس خانه معدن اذعان داشت: ایران یک کشور معدنی است، کشوری که برای صد سال آینده برنامه توسعه در بخش معدن ترسیم کرده است. بنابراین باید به نیازهای خط تولید توجه ویژه‌ای شود. در حال حاضر اگر بتوان با برنامه‌ریزی درست در کشور تولید داشته باشیم؛ به موفقیت‌های بالایی دست پیدا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نهضت فرآوری را در کشور به خوبی توانستیم ادا کنیم، ادامه داد:  موفقیت‌های که سازندگان ما در بخش معدن در فرآوری ایجاد کردند، نشان دهنده گرایش این بخش به ارزش افزوده است و مشخص می‌شود چرخه معدن در مسیر درستی قرار گرفته است.

بهرمان معتقد است که باید در برخی از بخش‌های معدنی برند باشیم و بتوانیم برخی از نیازهای خود را مانند ماشین‌آلات در داخل تامین و بازار خوبی برای آن ایجاد کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز