خبرگزاری کار ایران

بررسی مسیر فوتبال قطر برای تبدیل شدن به بهترین تیم آسیا

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۱۵۴

با قهرمانی عنابی ها در آسیا مشخص شد هافبک سابق بارسلونا که بخشی از پروژه‌ی قطری‌ها برای توسعه فوتبالشان بوده بی دلیل قهرمانی قطر را پیش بینی نکرده بود

به گزارش ایلنا، روزی که ژاوی قهرمانی قطری ها در جام ملت های آسیا را پیش بینی کرد، همه‌ی فوتبالی‌ها دلیل این پیش‌بینی را پول‌های قطری ها و شاغل بودن ژاوی در قطر دانستند. اما پس از گذشت یک ماه و قهرمانی عنابی ها در آسیا مشخص شد هافبک سابق بارسلونا که بخشی از پروژه‌ی قطری‌ها برای توسعه فوتبالشان بوده بی دلیل قهرمانی قطر را پیش بینی نکرده بود و از سرمایه گذاری ها و برنامه های پایه ای فوتبال قطر اطلاع داشته که چنین حرفی زده است.

شاید تا قبل از جام ملت‌های امسال همه ی فوتبالی‌ها، قطر را تیمی می‌دانستند که با خرج پول‌های زیاد و تغییر تابعیت بازیکنان کشورهای دیگر سعی در موفقیت دارد که اتفاقا هیچ نتیجه‌ای هم نداشت و فوتبال قطر به جز قهرمانی السد در جام باشگاه های آسیا به هیچ دستاوردی نرسید.

اما شاید برایتان جالب باشد که قطری ها از سال ها قبل و از سال 2004 پروژه های سرمایه‌گذاری بر روی ورزش پایه خصوصا فوتبال را آغاز کردند که سرانجام در سال 2019 نتیجه آن را دیدند. با توجه به جمعیت بسیار پایین قطر (حدود 2.5 میلیون نفر) شناسایی و استفاده بهینه از استعدادها برای موفقیت در عرصه های بین المللی اهمیت فوق العاده ای دارد. آکادمی اسپایر در سال 2004 با هدف شناسایی استعدادهای رشته‌های مختلف ورزشی از جمله فوتبال تاسیس شد.

آکادمی اسپایر گروه های استعدادیابی و توسعه فراوانی را شامل می شود که در شهرهای مختلف قطر و کشورهای دیگر (خصوصا قاره ی آفریقا) کودکان و نوجوانان 6 تا 11 ساله مستعد را شناسایی و برای آموختن اصول پایه ای فوتبال به آکادمی اسپایر می آورد. استعدادهای جوان در فضایی که هم امکان تحصیل و هم بهترین امکانات پزشکی، تمرینی و روانشناسی فوتبال فراهم شده رشد کرده و زیر نظر مربیانی که سابقه فعالیت در تیم های پایه ای برترین باشگاه های دنیا را دارند آماده ورود به ورزش حرفه ای می شوند.

ورود به آکادمی هایی این چنینی و در سنین پایین از آن جهت اهمیت دارد که قبل از شکل گیری شخصیت و ذهنیت فوتبالی، کودکان حضور در فضای ورزش حرفه ای را تجربه کرده و در کنار آموختن ابتدایی ترین تکنیک های ورزشی، روش صحیح رفتار و برخورد در زمین فوتبال را نیز آموخته که همه ی ما نتیجه ی آن را در مسابقات امسال جام ملت ها به وضوح مشاهده کردیم.

اما از آکادمی پیشرفته قطری ها که بگذریم شاید یکی از مهم ترین دلایل قهرمانی قطری ها انتخاب‌های درست آن ها و خصوصا انتخاب درست سرمربی برای تیم ملی بود. فلیکس سانچز اسپانیایی مربی که هم از نظر فنی و هم روانی بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی قطر بود، چون از سال‌ها قبل با نسل فعلی تیم ملی در رده های پایه کار کرده بود و بیشترین شناخت را نسبت به بازیکنان فعلی تیم داشت.

سانچز سرانجام در جولای 2017 جانشین خورخه فوساتی در تیم ملی شد. برای اینکه اثبات کنیم چرا فلیکس سانچز بهترین انتخاب ممکن برای تیم ملی قطر بود شاید بهتر باشد نگاهی به دوران حرفه ای این مربی اسپانیایی داشته باشیم. بررسی کارنامه سانچز نشان می‌دهد این مربی اصولا به کار با بازیکنان جوان علاقه دارد و شاید برایتان جالب باشد تیم ملی قطر اولین تیم بزرگسالانی بود که هدایتش را برعهده گرفت که اتفاقا بزرگترین افتخار دوران حرفه‌ای سانچز هم در همین مدت رقم خورد.

با نگاهی به کارنامه سرمربی اسپانیایی، بزرگترین نکته ای که توجه همه ی علاقه مندان به فوتبال را به خود جلب می کند حضور بین سال های 1996 تا 2006 در آکادمی لامسیاست که اتفاقا به گواه بسیاری از نشریات اسپانیایی کاشف لیونل مسی اسطوره ی بارسا همین فلیکس سانچز بوده. اما ماجراجویی سانچز و قطری ها از سال 2006 آغاز شد که تا سال 2013 به عنوان یکی از مربی‌های آکادمی اسپایر انتخاب شد و پس از آن نیز تا قبل از انتخاب به عنوان سرمربی تیم ملی حضور در تمام رده های پایه فوتبال قطر را به ترتیب تجربه کرد.

در واقع می توان گفت از سال 2006 کار با بازیکنانی که در آن زمان کودکانی بیش نبودند را آغاز کرد و سرانجام نتیجه‌ای آن را پس از 13 سال و با قهرمانی در جام ملت ها دید. بزرگترین افتخار سانچز در این مدت قهرمانی در مسابقات زیر 19 ساله های آسیا در سال 2014 بود. شاید برایتان جالب باشد بدانید 8 بازیکن از ترکیب فعلی تیم ملی قطر عضو تیم قهرمان سال 2014 هم بودند که 5 تای آن ها در بازی فینال در ترکیب ابتدایی قطر برابر ژاپن حضور داشتند. (از جمله موعز علی و اکرم عفیف دو ستاره ی اصلی قطر در امارات 2019 )

سرمایه گذاری روی فوتبال پایه، استفاده از سرمربی با دانش که کار با جوانان تخصص اوست و هم چنین برخورداری از بهترین امکانات سخت افزاری و ورود ستارگان فوتبال دنیا به فوتبال قطر و انتقال تجربیات آن ها به بازیکنان جوان شاید مهم ترین دلایل موفقیت قطری ها در جام ملت‌های آسیا باشد ...

پروژه‌ای که قطر را از تیمی درجه دو در آسیا به رقیبی قابل احترام و قهرمانی مقدر تبدیل کرد. مطمئنا با برنامه‌ریزی ها و سرمایه‌گذاری های کلان پیشرفت فوتبال قطر به همینجا ختم نخواهد شد و هدف بعدی آن ها موفقیت در جام جهانیست.

امیدواریم روزی برسد مسولان فوتبال ایران هم به جای اینکه فقط جلوی پایشان را ببینند با برنامه‌ریزی بهتر و اهمیت دادن به فوتبال پایه در مسیری قدم بگذارند که می تواند یک بار دیگر ایران را به قدرت اول فوتبال آسیا تبدیل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز