خبرگزاری کار ایران

آغاز عرضه میعانات گازی در بورس انرژی / چهارمین عرضه نفت خام؛ ۱۵ بهمن

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۴۵۱

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی از آغاز عرضه میعانات گازی در رینگ صادراتی بورس انرژی در چارچوبی مشابه عرضه اخیر نفت خام برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش ایلنا از شرکت ملی نفت٬ امیرحسین تبیانیان با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران در راستای اجرای بند 13 سیاست کلی اقتصاد مقاومتی در خصوص تنوع در روش های فروش و مشارکت بخش خصوصی در فروش و اجرای ماده 4 قانون ششم توسعه کشور و همچنین در ادامه مسیر توجه به تقاضای بازار و مشارکت بخش خصوصی در صادرات، پس از عرضه نفت خام، عرضه میعانات گازی را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران تصمیم دارد با عرضه میعانات گازی در رینگ صادراتی بورس انرژی، سبد متنوعی از محصولات را در اختیار خریداران قرار دهد و با انتشار اطلاعیه، این عرضه به زودی انجام خواهد شد.

به گفته تبیانیان جزئیات در روزهای آینده اطلاع رسانی خواهد شد و پیش بینی می شود طی هفته های آینده نخستین عرضه در بورس انرژی انجام شود.

وی با اشاره به چهارمین مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژی، تاکید کرد: شرکت ملی نفت ایران عرضه نفت خام در بورس را به صورت مستمر و منظم پیگیری می کند و در این مسیر امیدواریم تغییرات ایجاد شده در مرحله سوم شرایط را برای خریداران تسهیل کند.

تبیانیان افزود: در عرضه چهارم علاوه بر تغییرات ایجاد شده، امکان جدیدی با هماهنگی سازمان بورس صورت گرفته که بر اساس آن مشتریان می توانند در صورت تامین پیش پرداخت به روش های دیگر از جمله تامین معادل ارزی آن، با تائید شرکت ملی نفت قبل از عرضه از پرداخت پیش پرداخت معاف شوند و در صورت موفقیت در انجام معامله پیش پرداخت را به صورت ریالی طبق اطلاعیه عرضه پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: این موضوع کمک می کند خریدارانی که منابع ارزی در اختیار دارند قبل از عرضه ارز خود را به ریال تبدیل نکنند و در صورت انجام معامله این کار صورت گیرد؛ لذا هزینه های تبدیل ارز به ریال و برعکس در صورت عدم انجام معامله از عهده خریدار برداشته خواهد شد.

بر اساس این گزارش، دوشنبه، 15 بهمن چهارمین عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین الملل بورس انرژی انجام می شود. نوبت سوم عرضه نسبت به ۲ دوره پیشین تغییر مهمی داشت، نخست اینکه میزان پیش پرداخت از ۱۰ درصد به ۶ درصد کاهش یافت. از دیگر تغییرات دوره سوم عرضه نفت خام در بورس می‎توان به امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی اشاره کرد. به این معنا که افزون بر سازوکار موجود در تسویه (۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی)، به دلیل محدودیت‎های ارزی امکان تسویه کامل ریالی هم ایجاد شده است.

در سازوکار پیش‎بینی شده برای تسویه حساب، امکان تسویه نقدی و اعتباری وجود دارد، همچنین خریدارانی که تمایل به پرداخت اعتباری داشته باشند مدت تسویه حساب اززمان بارگیری از ۶۰ روز در عرضه‎های پیشین به ۹۰ روز افزایش یافته است. در مرحله چهارم عرضه نیز همانند نوبت قبل حجم خرید حداقل تعداد ۳۵ هزار بشکه و قیمت پایه ۵۶ دلار و ۲۴ سنت برای هر بشکه تعیین شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز