خبرگزاری کار ایران

غلامی در آیین تودیع و معارفه سرپرست جدید موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران؛

ایجاد شرایط مساعد برای جذب قانونمند پژوهشگران جوان/پرهیز از هزینه‌های غیر ضروری

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۱۷۲

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: انتظار می‌رود تا سرپرست جدید موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با احترام به اساتید موسسه و استفاده از کمک‌های فکری آنان، شرایط مساعدی را به منظور جذب قانونمند پژوهشگران جوان واجد صلاحیت خوش آتیه کشور زیر نظر صاحب‌نظران فراهم کند.

به گزارش ایبنا، آئین تودیع غلامحسین خسروپناه، رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و معارفه غلامرضا ذکیانی، سرپرست جدید این مؤسسه با حضور منصور غلامی وزیر علوم، مسعود برومند معاون پژوهشی وزیر علوم، سیمایی‌صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از فیلسوفان و محققان برجسته کشور برگزار شد.

منصور غلامی در این مراسم با بیان اینکه مؤسسه حکمت و فلسفه از زمان تأسیس در سال ۱۳۵۰ تاکنون، از جمله قدیمی‌ترین و معتبرترین مرکز پژوهشی فلسفه در ایران محسوب می‌شود، گفت: رسالت مؤسسه از آغاز تاکنون چه زمانی که به صورت نهادی غیردولتی فعالیت می‌کرد و چه زمانی که یکی از پژوهشکده‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود و چه در سال‌های اخیر که خود به یک مؤسسه پژوهشی مستقل تبدیل شده است، توجه به جریان‌های فکری و فلسفی تأثیرگذار، احیای میراث غنی فلسفه ایران و جلب توجه جهانیان به آن و برقراری ارتباط با فیلسوفان و پژوهشگران ایرانی با فیلسوفان و پژوهشگران غربی و شرقی بوده است.

وی با بیان اینکه عملکرد این مؤسسه در پژوهش، آموزش و نشریه حکمت و فلسفه نشان می‌دهد که این نهاد تا حدود زیادی در انجام رسالت خود موفق بوده است، اظهار داشت: فعالیت این مؤسسه در طول این سال‌ها، به گونه‌ای بوده که گذر زمان و فراز و فرودهای سیاسی و اجتماعی نتوانسته آن را از تحقق و نسبی اهدافش بازدارد.

وزیر علوم ادامه داد: متفکران، نویسندگان و مترجمان بسیاری در عرصه فلسفه خود را وامدار انجمن حکمت می‌دانند و شاید به همین دلیل بود که برخی از بزرگان انقلاب اسلامی تأکید داشتند باید مراقبت کرد تا این نهاد از گزندهای احتمالی مصون بماند و با عنوان و ساختاری متفاوت در مسیر تحقق رسالت خود پیش رود.

غلامی افزود: نتیجه این دوراندیشی و حسن تدبیر این بود که در خلال سالیان دراز این مؤسسه توانست در زمینه‌های گوناگون منطق، فلسفه اسلامی، فلسفه غربی، عرفان اسلامی، دین پژوهی مقایسه‌ای و مطالعات علمی زمینه مساعدی را برای پژوهش‌های ماندگار فراهم کند.

وی اضافه کرد: به کمک متفکران گرانقدر و سرشناسی مانند توشی هیکو و نیز هانری کوربن آثاری از سنت اسلامی احیا و به جهانیان معرفی شد؛ به طوری که مبانی نظری و ثمرات آن، از سوی این متفکران و دیگر استادان شاخص مانند دکتر حائری یزدی، استاد جلال‌الدین همایی و استاد سید جلال‌الدین آشتیانی و دیگران تدریس شد.

این عضو دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه با تلاش متفکران، پژوهش‌های نوین و ماندگاری در منطق جدید و فلسفه علم پدید آمد و منتشر شد و نسل‌هایی از دانشجویان و محققان تربیت شدند که خود به غنای تفکر فلسفی در ایران کمک کردند، تصریح کرد: گسترش تحولات اجتماعی و فرهنگی در دنیای امروز اندیشه فلسفی را به طور جدی تحت تأثیر قرار داده است. کافی است به دانش‌هایی بنگریم که تفکر فلسفی به شکلی عمیق در آن‌ها رخنه کرده و موجب شکل‌گیری زمینه‌های میان رشته شده است. لذا می‌توانیم انبوهی از مسائل را در اخلاق، سیاست، روانشناسی، مطالعات فرهنگی، علوم پایه و دیگر رشته‌های علمی فهرست کنیم که اندیشه فلسفی در آنها نه تنها دقت و صحت مفاهیم و روش اجرایی را بررسی و سنجش می‌کند بلکه خود زمینه‌ساز شکل‌گیری پرسش‌های جدید و خلاقیت‌هایی برای مواجهه با این پرسش‌ها شده است.

غلامی با بیان اینکه فلسفه ذهن را ورزیده‌تر و به مسائلی انسانی حساس‌تر می‌کند، خاطرنشان کرد: بی‌جهت نیست که در دهه‌های اخیر اشتیاق به کاربردی شدن اندیشه فلسفی و استفاده از آن در زندگی روزمره تا این حد بیشتر شده است چراکه امروزه به نظر می‌رسد، اندیشه فلسفی فهمی را در اختیار ما می‌گذارد که می‌تواند در موقعیت‌های ملموس کارایی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در رشد و غنای اندیشه فلسفی در کشور سهم بسزایی داشته است و بزرگان این مؤسسه در این امر بسیار مؤثر بودند، ابراز داشت: برای استفاده بیشتر و مطلوب‌تر از دانش و تجربه صاحب‌نظران لازم است که هر چند سال یکبار مدیریت نهادهای علمی تغییر کند و فرصت فعالیت خلاقانه در عین استفاده از تجربه مدیران قبلی در اختیار افراد دیگر قرار گیرد.

وزیر علوم با اشاره به انتصاب سرپرست جدید مؤسسه بیان کرد: غرض از ایجاد تغییرات، کمک به رشد و بالندگی علمی و فرهنگی کشور است لذا با توجه به سوابق و تجارب علمی و مدیریتی ذکیانی، انتظار می‌رود ایشان با همکاری اعضای هیئت علمی و هیئت امنا، روند تحقق اهداف مؤسسه مبتنی بر رسالت‌های آن را سرعت بیشتری ببخشد.

غلامی به انتظارات وزارت علوم و مجموعه دولت جمهوری اسلامی ایران از ذکیانی به عنوان سرپرست جدید مؤسسه اشاره کرد و یادآور شد: انتظار می‌رود تا سرپرست جدید برای بهبود نظام اداری مؤسسه تلاش مؤثر داشته باشد و با توجه به میزان بودجه این مؤسسه در شرایط کنونی کشور و با پرهیز از هزینه‌های غیرضروری، ارتقای سطح علمی مؤسسه را در اولویت قرار دهد.

وی ادامه داد: همچنین اجرا و تکمیل طرح‌های پژوهشی بزرگ نظیر طرح ملی و ارزشمند تهیه و انتشار مجموعه آثار ابنسینا که مایه سربلندی کشور در صحنه بین‌المللی خواهد بود به طور جدی پیگیری شود و روابط مؤسسه با دیگر نهادهای علمی کشور و نهادهای علمی - بین‌المللی و متفکران برجسته جهان برقرار تقویت شود تا زمینه معرفی حکمت اسلامی و استفاده پژوهشگران داخلی از دانش و توانایی‌های پژوهشگران خارجی فراهم شود.

وزیر علوم احترام به اساتید مؤسسه و استفاده از کمک‌های فکری آنان در ایجاد تعامل مناسب و سازنده با اعضای هیات علمی برای فعالیت و ایجاد شرایط مساعد به منظور جذب قانونمند پژوهشگران جوان واجد صلاحیت خوش آتیه کشور زیر نظر صاحب‌نظران فراهم کند را به عنوان یکی دیگر از انتظارات وزارت علوم از ذکیانی مطرح کرد.

اقدامات اولیه برای تبدیل مؤسسه به پژوهشگاه انجام شده است

خسروپناه، رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز در ادامه این مراسم ضمن ابراز خرسندی نسبت به انتصاب ذکیانی به عنوان سرپرست جدید این مؤسسه گفت: یقیناً دکتر ذکیانی که فرزند جنگ هستند و عملاً نیز ایثار خود را در آن زمان نشان دادند، در این زمان نیز ایثار علمی خود را در مؤسسه حکمت و فلسفه نشان داده و سبب ارتقای آن بیش از پیش خواهند شد.

وی در ادامه گزارشی از عملکرد این مؤسسه طی هفت سال و نیم اخیر ارائه کرد و اظهار داشت: طی این مدت، ۱۷ عضو جدید از مجموع ۲۸ عضو هیات علمی در این مؤسسه جذب شد. همچنین نشست‌های میان رشته‌ای بسیاری با موضوعات مختلف از جمله فلسفه ورزش، فلسفه اقتصاد، فلسفه هنر و... برگزار شد.

رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران درخصوص ضرورت تبدیل این مؤسسه به پژوهشگاه، تصریح کرد: به دلیل برخورداری این مؤسسه از پتانسیل‌های مختلف، طی این مدت تلاش کردیم تا مؤسسه به پژوهشگاه تبدیل شود، بر همین اساس اکنون اقدامات اولیه آن انجام شده که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این امر محقق شود.

خسروپناه به انتشار شش شماره مجله ترنم حکمت، هفت شماره مجله بین‌المللی اشراق به زبان روسی و انگلیسی، تقدیر و تجلیل از شخصیت‌های فرهیخته، انجام طرح‌های کلان پژوهشی، افزایش ارتباطات بین‌المللی، احیای مکتب فلسفه اصفهان و… اشاره کرد.

همکاری مضاعف بین‌المللی با مؤسسات هم‌سو، از جمله اهداف مهم مؤسسه است

در ادامه این مراسم نیز ذکیانی، سرپرست جدید مؤسسه ضمن ابراز خرسندی نسبت به برگزاری این مراسم در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فراوان مؤسسه، خاطرنشان کرد: اهمیت و ماهیت رشته فلسفه به حدی است که باید ظرفیت جامعه را برای درک و هضم آن بالا ببریم.

وی با تاکید بر لزوم افزایش قدرت هاضمه جامعه در درک فلسفه ابراز داشت: جامعه توسعه محور باید حاشیه امنی برای فلاسفه ایجاد کنند تا بتوانند با خیال آسوده نسبت به موضوعات تأمل و تفکر کنند.

سرپرست جدید مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اضافه کرد: امروز که در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم باید زمینه را برای رشد تمامی علوم از جمله فلسفه و حکمت در جامعه فراهم کنیم.

ذکیانی با اشاره به اینکه اکنون ظرفیت‌های بسیار خوبی در این مؤسسه وجود دارد، آماری از تصحیح متون اسلامی اعلام و ابراز داشت: طبق آمار اخیر، در حال حاضر حدود پنج میلیون نسخه خطی در قرون اسلامی وجود دارد که هیچیک از آنها تاکنون تصحیح نشده‌اند، این امر به معنای این است که متون اسلامی ما از فرهنگ بسیار غنی برخوردار است لذا تلاش ما این است تا زمینه تصحیح این متون با حضور اساتید کشور فراهم شود.

وی بر همکاری مضاعف بین‌المللی با مؤسسات هم‌سو به عنوان یکی از اهداف خود تاکید کرد.

در پایان نیز قدردانی از زحمات خسروپناه و اعطای حکم ذکیانی با حضور غلامی و برومند و اساتیدی چون مصطفی محقق‌داماد صورت گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز