خبرگزاری کار ایران

ظریف در صحن مجلس:

دستاوردهای ملت را ارزان نفروشید/ تداوم حضور ما در برجام آمریکا را منزوی کرد/ اقدامات‌مان در توافق هسته‌ای نسیه نبود

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۸۷۸

وزیر امور خارجه تاکید کرد: از نظر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن همه شرایط بهترین انتخاب را در مورد برجام انجام داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده مردم قائمشهر مبنی بر علت عدم اجرای کامل شرایط مطروحه ۹ گانه از سوی مقام معظم رهبری در مورد برجام گفت: طبق نامه رهبری هیاتی به نام هیات نظارت که مسئول رسیدگی به مفاد نامه ایشان بود، تشکیل شد و وزارت امور خارجه گزارش خود را مرتبا به این هیات ارائه داد و هیات هم براساس مصالح کشور تصمیم می‌گیرد.

امروز آمریکا را در شرایط بغرنجی قرار داده است

وی با بیان اینکه کاری که وزارت امور خارجه و جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند این است که در نامه‌های متعددی از ابتدای اجرای برجام تاکنون موارد نقض عهدنامه توسط اعضای برجام و آمریکا را به اطلاع طرف مقابل رسانده است و اقداماتی که باید انجام می‌شد، توسط هیات نظارت تصویب و انجام شده است، اظهار داشت: ما به صورت مرتب هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد در مورد برجام را به مجلس ارائه می‌دهیم و مجلس این گزارش را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: از نظر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن همه شرایط بهترین انتخاب را انجام دادیم و این انتخاب امروز آمریکا را در شرایط بغرنجی قرار داده است که هر اقدامی را انجام می‌دهد که از این منزوی شدن خارج شود.

چرا افتخارات ملی را ترکمنچای می‌نامید؟

ظریف با بیان اینکه ایراد گرفتن به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران کار راحتی است اما نگاه کردن به شرایط واقعی و اینکه وزارت امور خارجه مجری تصمیمات نظام است، نیاز کشور است، تصریح کرد: اگر نیاز است رییس مجلس جلسه را غیرعلنی کند که بحث‌‌‌هایی را مطرح کنم. وظیفه دارم در برابر خارجی‌‌‌ها از منافع کشور دفاع کنم و نمی‌‌‌توانم همه بحث‌‌ها را اینجا مطرح کنم اما باید بدانیم که برجام توانست آمریکا را در دنیا منزوی کند.

وی افزود: در طول یک سال و نیم گذشته دولت آمریکا تمام تلاش خود را انجام داد تا از این عهدنامه که شما آن را ترکمانچای می‌‌‌خوانید، خارج شود. آیا طرف ترکمانچای تلاش کرد از آن عهدنامه خارج شود؟ چرا افتخارات ملی را با این نام می‌‌‌نامید؟

اقدامات ما در برجام نسیه نبود

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اگر می‌‌گویید ما چه تعهداتی گرفته‌‌‌ایم، بروید و ببینید آمریکا از کدام توافقنامه‌‌‌هایی که قبل از دولت خودش در آمریکا امضا شده بود، خارج شد، خاطرنشان کرد: چرا بدعهدی دولت رژیم جنایتکار آمریکا را به نام جمهوری اسلامی ایران تمام می‌‌‌کنید و افتخارات کشور را به نام ترکمانچای قلمداد می کنید؟

ظریف با بیان اینکه دولتی که به اصول مسلم بین‌‌‌الملل هیچ احترامی نمی‌‌گذارد چه توقعی از این دولت دارید، ابراز داشت: چه کسی می‌‌گوید ما براساس اعتماد متقابل عمل کردیم؟ ما تک‌‌تک اقداماتی را که انجام دادیم، اقدام متقابلش را گرفتیم. تا کیک زرد را از روسیه نگرفتیم، اورانیم غنی‌‌‌شده‌‌مان را نفرستادیم. تا پی‌‌ام‌‌دی را حل نکردیم، در مورد اراک اقدام نکردیم. تک‌‌تک اقدامات ما نه تنها نسیه نبود، بلکه نقد گرفتیم و بعد انجام دادیم.

دستاوردهای ملت را ارزان نفروشید

وی با تاکید بر اینکه اگر دولت آمریکا در حال حاضر بدعهدی کرده است، بر سر دولت آمریکا بکوبید، نه به فرزندان ملت و مقاومت این ملت، بیان کرد: مقاومت این ملت بود که باعث شد آمریکا و پنج قدرت دیگر و اتحادیه اروپا با پنج الی شش قطعنامه شورای امنیت بیایند و مقابل پنج الی شش نماینده شما بنشیند و بعد آقای ترامپ بگوید که سر ما را کلاه گذشتند. چرا باور نمی‌‌کنید؟ آقای ترامپ باید بگوید عهدنامه ترکمانچای و نه شما.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دستاوردهای ملت را این گونه ارزان نفروشید، یادآور شد: اینکه دستاورد دیپلماسی است، دستاورد مقاومت این ملت بزرگ است. همان ملتی که بارها آمریکا را به زانو درآورده است. چهار بار آمریکا سعی کرد آنچه را که در برجام از دست داده است، به دست بیاورد و هر چهار بار شکست خورد، یک بار خودش به شورای امنیت رفت، یک بار وزیر امور خارجه‌‌‌اش را به این شورا فرستاد. الان هم کاسه گدایی به دست گرفته و به دنبال این است که اجلاس لهستان را برگزار کند. 

امریکا دو باره از برنامه‌اش درباره اجلاس لهستان عقب‌نشینی کرده است

وی افزود: امریکا دو بار مجبور شده از برنامه‌‌ای که برای اجلاس لهستان گذاشته است، عقب‌‌نشینی کند چراکه همان کسانی که برجام را امضا کردند ترامپ را وادار به عقب‌‌نشینی کردند.

وزیر امور خارجه با اشاره به سالگرد دهه فجر عنوان کرد: در سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران هستیم و بهتر است دستاوردهای ملت را عزیز بدانیم، نه اینکه آنان را نادیده بگیریم. این ملت بزرگ ما ایستاده است. من به شما پاسخ دادم که ما این شرایط را اجرا کردیم و گزارش را به هیات نظارت دادیم و هیات نظارت تصمیم می‌گیرد. آنجا که باید پاسخ می‌دادیم، به هیات نظارت و مجلس پاسخ دادیم لذا شما تصمیم می‌گیرید و هر تصمیمی بخواهید بگیرید ما آن را انجام می‌دهیم.

تصمیم خروج از برجام با کشور است

ظریف اضافه کرد: خیال می‌کنید برای بنده مشکل است از برجام خارج شوم؟ تصمیم با من نیست تصمیم با کشور است. اما برجام آن قدر برای این کشور منافع دارد که ترامپ می‌خواهد این منافع را از بین ببرد و همین باعث می‌شود که منزوی شود.

وی در پاسخ به سوال جمشید جعفرپور، نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی درباره برخوردهای نامناسب دولت امارات با صرافان و تجار ایرانی گفت: متأسفانه دولت امارات به رغم روابط اقتصادی گسترده با ایران به دلیل اشتباهات سیاسی و راهبردی در سال‌های گذشته به ویژه جنگ یمن رویکرد جدید و غیرقابل قبولی را در قبال ایران اتخاذ کرده است.

تصمیم شورای عالی امنیت ملی درباره امارات

رئیس دستگاه دیپلماسی به تصمیم شورای عالی امنیت درباره امارات اشاره کرد و اظهار داشت: شورای عالی امنیت ملی به همین دلیل تصویب کرد که ایران راهکاری جایگزین برای جبران اقدامات امارات انجام دهد. بخشی این راهکارها همچون پیدا کردن کشورهای جایگزین و روش‌های متفاوت برای تأمین منافع ایران است.

ظریف افزود: تعدادی از صرافان ایرانی در امارات با مشکلاتی مواجه شدند و تعداد زیادی از آنان با تسهیلات وزارت امور خارجه به کشورهای دیگر که رویکردی واقع‌بینانه‌تر نسبت به ایران دارند نقل مکان کردند. وزارت امور خارجه در این راه تلاش‌های خود را انجام داده و این تلاش‌ها تداوم خواهد داشت.

وزارت امور خارجه دستگاه مجری سیاست خارجی است

وی در پاسخ به سوال جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی هم درباره مجموعه اقدامات دیپلماتیک صورت گرفته برای رفع تهدیدهای بین‌المللی با اشاره به وظایف وزارت امور خارجه تصریح کرد: وزارت امور خارجه در نظام جمهوری اسلامی دستگاه مجری سیاست خارجی است. از سوی دیگر، ما تلاش می‌کنیم با ارائه تحلیل درست و واقعی به تصمیم‌گیران برای اتخاذ تصمیم‌های مناسب کمک کنیم. 

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان اضافه کرد: ما باید تحولات جهان را رصد کنیم و دیدبان دقیق برای جمهوری اسلامی ایران باشیم و بعد از اینکه تصمیم‌های لازمه در دستگاه‌های و نهادهای مربوطه اتخاذ شد بهترین روش‌ها را برای اجرای آن به کار بگیریم.

ممکن است اشتباهاتی کرده باشیم

ظریف با تاکید بر اینکه امروز در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب باید بپذیریم که ممکن است اشتباهاتی کرده باشیم و کوتاهی‌هایی در کشور وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: ما استقلال خود را حفظ کردیم و شرایطی را ایجاد کرده‌ایم که کسی نمی‌تواند برای ایران تصمیم‌گیری کند. استقلال ما در سرزمینی که در زمانی مجری سیاستگذاری کشورهای سلطه‌گر بوده است، قطعا با فشارهای بسیاری همراه خواهد بود ولی ما ایستاده‌ایم.

وی  با اشاره به فواید برجام برای کشورمان ابراز داشت: برجام توانست شش قطعنامه فصل هفتی سازمان ملل متحد را پاسخ دهد. این سابقه ندارد که کشوری بدون دادن هزینه از فصل هفت منشور سازمان ملل خارج شود. این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا و اسرائیل که ۴۰ سال همه تلاش و امکانات مالی و سیاسی خود را علیه ایران به کار بسته بودند، پرهزینه بود.

چشم به اروپا نداریم

وزیر امور خارجه ادامه داد: هیچکس نمی‌تواند فراموش کند که آمریکا یک قلدر اقتصادی است ولی فراموش نکنید که ترامپ نتوانست اروپا را قانع کند. ما چشم به اروپا نداریم ولی هدف ما منزوی کردن آمریکا است و امیدواریم که آمریکا در اجلاس لهستان موفق نشود، همانطور که در اجلاس ریاض موفق نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز