خبرگزاری کار ایران

نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹

ایران، ژاپن و قطر؛ موفقیت اتفاقی است؟

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۳۱۲

ایران، ژاپن و قطر کشورهای موفق فوتبال آسیا در ماه‌های اخیر بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، جام ملت‌های آسیا به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و چهار تیم به نیمه‌نهایی رسیده‌اند. ایران، ژاپن، قطر و امارات تیم‌های راه یافته به این مرحله هستند که باید برای صعود به فینال با هم رقابت کنند. حضور ایران، ژاپن و قطر در این مرحله از آن نظر قابل ستایش است که چند ماه قبل تیم‌هایی از این سه کشور در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتند که همین امر نشان می‌دهد این سه کشور از برنامه‌ریزی مدون و مشخص همچنین مدیریت خوبی بهره می‌برند که باعث شده بتوانند چه در عرصه باشگاهی و چه در عرصه ملی به موفقیت و کامیابی برسند. به همین علت بر آن شدیم تا چرایی این ماجرا و این اتفاق را شرح داده و از دلایل موفقیت این سه کشور پرده برداریم:

 

ایران؛ اعتماد به اجنبی‌ها

تیم ملی ایران به علت ظرفیت‌های بالایی که از نظر بازیکن در اختیار دارد همواره یکی از تیم‌های قابل احترام و ستایش آسیا بوده است. اما چیزی که باعث شد ایران از یک کشور قابل احترام به یک کشور مدعی تبدیل شود حضور مربیان کارکشته و کاردان خارجی بود که باعث شد تیم‌های ایرانی در مسیر رشد گام بردارند و روز به روز پیشرفت کرده و به قله فوتبال آسیا نزدیک شوند.

کارلوس کی‌روش پرتغالی هشت سال است که هدایت تیم ملی ایران را بر عهده دارد و در  این مدت توانسته دو بار پیاپی به جام جهانی صعود کند و تاثیرات بزرگی را روی رفتار، نگرش و عملکرد فنی بازیکنان ایرانی بگذارد. کی‌روش پس از جام‌جهانی 2014 برزیل اقدام به تغییر نسل در فوتبال ایران کرد و در آن موفق هم شد و بازیکنان خوبی را پرورش داد که آن‌ها اکنون عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده‌اند. شاید قهرمانی در جام ملت‌های آسیا می‌تواند بهترین پاداش برای این مجموعه متحد و منسجم باشد و یوزهای ایرانی برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند بود.

علاوه بر ثبات در رده ملی شاهد تغییر بر روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری بودیم. برانکو ایوانکوویچ که در نقاط مختلف دنیا به افتخارات قابل توجهی دست یافته بود به عنوان سرمربی تیم پرسپولیس انتخاب شد و از این تیم که حدود یک دهه دوران افول خود را پشت سر می‌گذاشت، یک تیم مدعی در لیگ قهرمانان آسیا و یک قهرمان در لیگ برتر ساخته است. برانکو در این مدت دو قهرمانی در لیگ، دو قهرمانی در سوپرجام ایران و یک نایب قهرمانی در آسیا را بدست آورده و پرسپولیس را به یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا در رده باشگاهی بدل کرده است. 

از طرفی باشگاه استقلال نیز دور باطل سکانداری مربیان ایرانی روی نیمکت این تیم را خاتمه داد و وینفردشفر آلمانی را به عنوان سرمربی خود انتخاب کرد وثمره این انتخاب را هم خیلی زود مشاهده کرد و این مربی آلمانی با تدابیر خود استقلال را به یک تیم منسجم و خوب بدل کرد که توانست تا یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند و در جام حذفی باشگاه‌های ایران هم به قهرمانی برسد.

ایران، ژاپن و قطر؛ موفقیت اتفاقی است؟

 

ژاپن؛ سامورایی‌ها تداوم روند توسعه، جدا از آسیا

ژاپنی‌ها همیشه از نظر مدیریت برنامه‌ریزی ودوراندیشی در سطح آسیا الگوی سایر کشورها بوده‌اند. آن‌ها همواره در دو دهه اخیر یکی از سه تیم برتر قاره بوده‌اند و به طور متوالی به جام‌جهانی فوتبال صعود کرده‌اند و در جام‌های جهانی هم عملکرد چشمگیری داشته‌اند. ژاپن طبق یک برنامه‌ریزی مدون به قله فوتبال آسیا رسیده و می‌کوشد مانند کاشیما که در لیگ قهرمانان آسیا قهرمان شد در سطح ملی هم قهرمان شود تا فوتبال آسیا در سیطره این کشور قرار بگیرد. سامورایی‌ها دورنمای خود را قهرمانی در جام جهانی 2030 قرار داده‌اند و به سمت آن حرکت می‌کنند و باید ببینیم می‌توانند به این هدف بزرگ برسند یا خیر.

ایران، ژاپن و قطر؛ موفقیت اتفاقی است؟

قطر؛ موفقیت اتفاقی نیست

کمپ اسپایر قطر جایی است که در تمام دنیا از شهرت و البته محبوبیت خاصی برخوردار است و تیم‌های بزرگ باشگاهی و ملی جهان در این کمپ اردوهای خود را پشت سر می‌گذارد. این کمپ از سالهای گذشته محل پرورش استعدادهای فوتبال قطر و همچنین مهاجران دیگر کشورها است که تابعیت قطری می‌گیرند و به استخدام این کشور در می‌آیند. از طرفی مربیان اسپانیایی از سال 2006 روند پرورش استعداد را در کمپ اسپایر زیر نظر گرفته‌اند و تیم کنونی قطر بر گرفته از همان آموزش ها است. فلیکس سانچز اسپانیایی که هدایت تیم کنونی قطر را بر عهده دارد از سال‌ها قبل هدایت این تیم را بر عهده گرفت و استعدادها را پرورش داده است.

قطر چشم انداز خود را برای حضور موفق در جام‌جهانی 2022 که خود میزبانی آن را بر عهده دارد گذاشته است و باید عملکرد اصلی و کامل آن‌ها را در آن مسابقات ببینیم اما  کیفیتی که فوتبال قطری در این مسابقات نشان داده این نوید را می‌دهد که این کشور قصد حذف زودهنگام در را در رقابت‌های جام جهانی 2022 ندارد.

ایران، ژاپن و قطر؛ موفقیت اتفاقی است؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز