خبرگزاری کار ایران

مواد اعاده شده لایحه حفاظت از خاک در صحن علنی مجلس بررسی شد

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۵۵۶

امروز در صحن علنی مجلس نمایندگان به منظور تامین نظر شورای نگهبان در مورد موادی از لایحه حفاظت از خاک مواد اعاده شده را مورد بررسی و رای گیری قرار دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، جهت تامین نظر شورای نگهبان با ماده ۳ لایحه حفاظت از خاک با ۱۴۱ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از ۱۹۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

شورای نگهبان در بررسی‌های خود این ماده را تائید نکرده بود که کمیسیون بر مصوبه قبلی خود اصرار کرد بنابراین ماده ۳ این لایحه به قرار قبلی مورد تائید نمایندگان قرار گرفت.

در این ماده آمده است: هرگونه بهره‌برداری از خاک باید با رعایت معیارها و شاخص‌های فنی بهره‌برداری پایدار از خاک انجام پذیرد، همچنین در تبصره تاکید شده هرگونه عملیات معدنی مطابق با قانون معادن مصوب ۲۳ خرداد سال ۷۷ و اصلاحات بعدی آن منوط به شرایط زیست محیطی است.

مجلس در جریان رسیدگی به این لایحه اعاده شده از شورای نگهبان جهت تامین نظر این شورا با ۱۴۱ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در جلسه ماده ۲۱ این لایحه را اصلاح کرد.

ماده ۲۱ بعد از اصلاح به این شرح است که انتقال خاک به خارج از کشور ممنوع است. مرتکب به یک یا دو مورد از مجازات های تعزیری درجه ۵ قانون مجازات اسلامی محکوم می شود. تشخیص ماده معدنی برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و برای خروج خاک معدنی از کشور اخذ مجوز توسط وزارت مذکور با رعایت ماده ۴۳ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

همچنین نمایندگان با اصلاح ماده ۲۶ این لایحه جهت تامین نظر شورای نگهبان با ۱۵۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از ۱۹۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده ۲۶ نیز به این شرح اصلاح شد که آئین نامه های اجرایی این قانون توسط وزارت با همکاری سازمان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می شود و ظرف مدت ۶ ماه به تصویب هیات وزیران می رسد.

نمایندگان در جریان بررسی لایحه حفاظت از خاک با اصلاح تبصره ماده ۹ این لایحه با ۱۳۹ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر موافقت کردند.

متن تبصره ماده ۹ این لایحه بدین شرح اصلاح شد؛ عدم رعایت دستورالعمل ها و مقررات این ماده جرم محسوب می شود و مرتکب با حکم مراجع قضایی علاوه بر جبران خسارت و پرداخت جزای نقدی تا دو برابر ارزش کالا مکلف است مواد مزبور را جمع آوری، مرجوع و یا با نظارت وزارت با هزینه خود معدوم کند.

متن ماده ۹ لایحه حفاظت از خاک نیز بدین شرح است: وزارت جهاد کشاورزی موظف است ظرف ۵ سال با توجه به نتایج مطالعات، قابلیت و تناسب اراضی، سیاست برنامه کشت مناطق را تعیین و اعلان کند. به منظور اصلاح بهره برداری، آموزش های لازم را ارائه و حمایت های مالی لازم در چارچوب اعتبارات پیش بینی شده در قوانین بودجه سالانه کل کشور را به کشاورزانی که براساس برنامه کشت اقدام می کنند، اعطا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز