خبرگزاری کار ایران

چرا جام باشگاه‌های جهان برای بسکتبال ایران اهمیت داشت؟

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۱۶۷

بعد از غیبت تیم بسکتبال پسران زیر 23 ساله های ایران در رقابت های 2005 جهان، از غیبت بسکتبال ایران در ریودوژانیرو، میزبان جام باشگاههای جهان، باید به عنوان دومین حادثه تلخ برای بسکتبال ایران یاد کرد.

به گزارش ایلنا، فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) به طور رسمی چهار تیم را به عنوان تیم‌های حاضر در جام باشگاه‌های جهان معرفی کرد و به این ترتیب امید‌های پتروشیمی بندرامام قهرمان آسیا برای حضور در این مسابقات از بین رفت. این جام روزهای 26 و 28 بهمن  در ریو برزیل برگزار می‌شود.

تیم استین اسپرز قهرمان سال ۲۰۱۸ جی لیگ آمریکا، آ ا ک یونان، سن لورنوز د آلمارگو آرژانتین و فلامنگو برزیل در این دوره از جام باشگاه‌های جهان حضور دارند.

فدراسیون بسکتبال ایران پنجره ششم رقابت های انتخابی جام جهانی را در روزهای 2 و 5 اسفند در پیش دارد به همین منظور طی نامه نگاری با فیبا درخواست تغییر زمان بازی ها را مطرح می کند اما فیبا به طور رسمی اعلام کرد امکان جابه جایی زمان بازی ها وجود ندارد و نماینده ایران و آسیا را کنار گذاشت.

در نامه فیبا آمده است:"شرکت آنها(پتروشیمی بندرامام) در این مسابقات اما به دلیل آنکه مشکلاتی برای سفر داشتند و گفته بودند به خاطر این سفر نمی توانند در تمرینات تیم ملی برای حضور در پنجره ششم و پایانی مسابقات انتخابی جام جهانی 2019  شرکت کنند، اصلا رد شد!

ما هم نمی توانستیم تاریخ مسابقات جام باشگاه های جهان را تغییر دهیم."

این در حالی است که مسئولان پتروشیمی بندرامام با تاخیر چند روزه در جریان نامه نگاری فدراسیون بسکتبال با فیبا قرار گرفتند زمانی که کار از کار گذشته بود و تلاش پتروشیمی بندرامام برای متقاعدکردن فیبا و بازگرداندن تیم به بازی ها بی نتیجه ماند.

تلاش های مسئولان پتروشیمی بندرامام برای بازگرداندن تیم به این جام نشان می دهد فدراسیون بسکتبال بدون هماهنگی با باشگاه اقدام به نامه نگاری کرده است و این فرصت جهانی از قهرمان آسیا گرفته شد. در صورتی که پیش از نامه نگاری باید مسئولان پتروشیمی بندرامام را در جریان می گذاشت.

فدراسیون بسکتبال در پایان پنجره پنجم اعلام کرد تیم ملی به جام جهانی صعود کرد اما در مکاتبات خود با فیبا به بازی های خیلی مهم در پنجره ششم اشاره کرده است که با تبلیغات قبلی مبنی بر صعود به جام جهانی همخوانی ندارد.

پرسش بعدی اینکه آیا جام باشگاههای جهان بازی های خیلی مهمی برای بسکتبال ایران نیست؟ آیا بازیکنان پتروشیمی بندرامام هم با نظر فدراسیون موافق هستند که این بازی ها مهم نیست و باید در ایران بمانند و ملی پوشان باشگاه در اردوی تیم ملی قبل از پنجره ششم حاضر شوند؟

اگر بهنام یخچالی، میثم میرزایی، روزبه ارغوان و نوید رضایی فر ملی پوشان پتروشیمی بندرامام در آخرین پنجره انتخابی جام جهانی از سایر نفرات تیم جدا می شدند و در ایران می ماندند ، آیا پتروشیمی بندرامام با نفرات باقیمانده نمی توانست به جام باشگاههای حهان برود؟

اگر فدراسیون بسکتبال که هفته هاست برای تیم ملی به دنبال بازی تدارکاتی است با هماهنگی و پیشنهاد به باشگاه تعداد بیشتری بازیکن ملی حتی اعضای کادرفنی را در این بازی ها به میدان می فرستاد، به اهداف خود برای بازی های تدارکاتی نزدیک نمی شد؟ 

وقتی تیم های مطرح جهان به ویژه قهرمان جی لیگ آمریکا در این بازی ها حضور دارند باید این جام را فرصتی جهانی تلقی کرد  و آن را در اختیار بازیکنانی قرار دارد که استعداد خود را در این سطح از بازی ها به نمایش بگذارند. نظیر این اتفاق در رقابت های پسران زیر 23 ساله های 2005 آرژانتین افتاد. با وجود قهرمانی ایران در آسیا اما به دلیل کارشکنی و تعلل فدراسیون و مسئولان وقت ورزش، تیم به رقابت ها اعزام نشد.

بسکتبال ایران سال هاست به دلیل ناتوانی در تشخیص قابلیت های توسعه یافتگی، از تحرک بازایستاده است که یکی از وجوه توسعه، ارتباط بین المللی است. حضور جهانی بسکتبال در راستای برنامه ریزی آموزشی و فنی مناسب است و شامل ایجاد دیپلماسی در بسکتبال هم می شود.

هیجان حضور پتروشیمی بندرامام قهرمان آسیا یا هر تیم دیگری که فرصت رقابت اینچنینی پیدا کند، بهره وری از نیروی انسانی بانشاط را به دنبال دارد حال آنکه ما به راحتی این فرصت ها را از دست می دهیم.

فرصت هایی مانند انتقال بازیکن به لیگ های خارجی در چنین تورنمنت هایی به وجود می آید آن هم با هیجان بازی و دست و پنجه نرم کردن با قهرمان جی لیگ آمریکا.

افشین رضاپور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز