خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی:

پیام تشکیل کارگروه‌های دانشگاهی مقابله با تحریم این است که «دولت تنها نیست»

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۳۱۵

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دستاورد‌های عرصه پژوهش و تحقیقات در حوزه‌های مختلف، گفت: دستاورد‌های کشور در حوزه علم و فناوری زیربنای اصلی توسعه و مایه استحکام نظام و ایران است.

به گزارش ایلنا،‌ اسحاق جهانگیری در در بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، با بیان این که پیشرفت های زیادی در علوم پزشکی ما حاصل شده است، گفت: با وجود همه محدودیت ها و مشکلات در سال های پس از انقلاب ، توفیقات و پیشرفت های گسترده ای در حوزه پزشکی و سلامت در کشور حاصل شده و لازم است که رسانه ها و بخصوص صدا و سیما در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، این دستاوردها را به جامعه اطلاع رسانی کنند. 

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه جامعه ایران در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز تغییرات عرصه بین الملل، دستخوش تغییرات جدی است، خاطر نشان کرد: در کنار این تحولات کشور با تنگناها و تهدیدات جدی روبرو است که در مرحله نخست موضوعات اصلی نظیر بهداشت و درمان کشور از آن متاثر می شود و به همین دلیل حفظ سلامت جامعه باید جزو اصلی ترین وظایف دولت و دیگر دستگاه ها باشد. 

وی با یادآوری اینکه طی سالهای گذشته شاهد پیشرفت های شگرفی در حوزه پزشکی و سلامت در کشور بوده ایم، تصریح کرد: دستاوردهای پزشکی چه در دوران دفاع مقدس و چه در سالهای پس از آن، جزو مهمترین دستاوردهای کشور و برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی بوده است. این درخشش و شکوفایی هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی باید تداوم یابد.

معاون اول رییس جمهور همچنین ادامه داد: پیشرفت ها و دستاوردهای کشور به حوزه سلامت و بهداشت محدود نمی شود و در سایر بخش ها نظیر صنعت نیز قابل مشاهده است؛ بطوریکه ایران امروز به کشوری مبدل شده که می تواند علاوه بر طراحی و مهندسی، تولید کننده و صادر کننده برخی کالاهای صنعتی و تجهیزات پزشکی باشد، این در حالی است که در گذشته ما وارد کننده این محصولات و کالاها بودیم. 

وی با تاکید بر اینکه در شرایط سخت و فشار اقتصادی ، اقتصاد مقاومتی بعنوان نسخه ای شفابخش در اختیار ما قرار گرفته است، گفت: یکی از مهمترین محورهای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است. ما باید اقتصاد کشور را به جای منابع طبیعی به دانش و مغز فرزندان کشور متکی کنیم و اگر این اتفاق محقق شود آینده مطمئنی در انتظار ایران و جوانان خواهد بود. 

دکتر جهانگیری اضافه کرد: در شرایط خطیر کنونی باید فرصت تلاش و فعالیت برای نخبگان کشور مهیا شود و برای برون رفت از وضعیت دشوار فعلی، در وهله نخست باید به مسائل و مشکلات مردم واقف بود و برای حل این مسائل برنامه داشت. 

معاون اول رییس جمهور با اشاره به جلسات خود با روسا و استاتید ۱۳ دانشگاه برتر در خصوص مسائل و مشکلات کشور، اظهار داشت: خوشبختانه امروز دانشگاه های برتر کشور موضوع مقابله با تحریم را در دستور کار خود قرار دادند و با تشکیل گروه های مطالعاتی نتایج مطالعات و بررسی های خود را به صورت مکتوب به دولت ارائه کرده اند. مهمترین پیام این اقدام این است که دانشگاهیان کشور در این وضعیت دشوار کنار دولت ایستاده اند تا شرایط به خوبی مدیریت شود. 

وی با بیان اینکه مشکلات و دشواری های فعلی کشور به صورت ناخواسته بر مردم تحمیل شده است، تصریح کرد: ایران در مقابل بهانه های هسته ای آمریکا، با شش قدرت بزرگ دنیا مذاکرات خوبی را انجام داد و توافقی حاصل شد که شورای امنیت سازمان ملل نیز مهر تایید بر این توافق زد اما آمریکا با قلدری و به صورت یک طرفه از این توافق خارج شد و ملت ایران را مجدداً تهدید و تحت تحریم قرار داد. 

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران اجازه نمی دهد کسی عزت آنان را خدشه دار کند و با عزت این ملت بازی کند، گفت: باید در مقابل زورگویی آمریکا ایستادگی کرده و راهکاری عزتمندانه برای اداره کشور پیدا کنیم. در این عرصه نخبگان و صاحب نظران نقش پراهمیتی دارند چرا که دولت به تنهایی نمی تواند این شرایط را مدیریت کند. 

دکتر جهانگیری در ادامه با بیان اینکه جامعه و نظام پزشکی کشور از توانمندی و قدرت علمی خوبی برخوردار است و می تواند از این توانمندی برای حل مشکلات کشور استفاده کند، افزود: ما باید از سلامت جامعه مراقبت کنیم تا دچار آسیب نشود. در حال حاضر ۹۵ تا ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور از طریق ساخت داخل تامین می شود و به دلیل ارز بری بالا برای واردات ۳ درصد باقیمانده باید همت کنیم تا این ۳ درصد نیز با اتکا به توانمندی و ظرفیت داخلی تامین شود. 

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: پزشکان یکی از پر اعتبارترین گروه های مورد اعتماد جامعه هستند و در نظر سنجی های مختلف، جامعه پزشکی جزو بالاترین رده های اعتماد در میان مردم قرار گرفته اند بنابراین جامعه پزشکی کشور هم از توانمندی علمی و هم از سرمایه اجتماعی برخوردار است که می تواند با اتکا به این دو سرمایه کمک های بزرگی برای حل مشکلات امروز و آینده ایران انجام دهد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز