خبرگزاری کار ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

بودجه سال ۹۸ به زبان ساده

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۰۱۳

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی از بودجه سال ۹۸ کل کشور به زبان ساده ارائه داد.

به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات اقتصاد بخش عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی تصویری غیرفنی از لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ ارائه داد.

مخاطب گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درخصوص بودجه سال ۹۸، بدون نیاز به سواد مقدماتی مالی یا سواد اقتصادی خاص، عموم مردم هستند و به ‌منظور ساده‌سازی، برخی اعداد، گرد شده و برخی جزئیات نادیده گرفته شده است، ضمن آنکه ارقام به تومان آورده شده است و موارد اندکی پیچیده‌تر در داخل کادر مخصوص نوشته شده تا در صورت لزوم بتوانید خواندن آن را به وقت دیگری موکول کرد.

گزارش مرکز پژوهش‌های ملجس با بیان اینکه بودجه، آینه‌ مالی شیوه اداره حکومت است، ‌تصریح می‌کند که برخلاف شعار و حرف و سخنرانی، باعدد و رقم نشان می‌دهد حکومت چگونه بر مردم حکمرانی می‌کند و مردم نیز چه وظایف متقابلی در قبال آن دارند. به قول معروف؛ بودجه‌ات را به من نشان بده تا به شما بگویم چطور کشور خود را اداره می‌کنید.

گزارش حاضر می‌افزیاد؛‌ بودجه علاوه بر آنکه نشان‌دهنده شیوه حکمرانی در یک کشور است، قابلیت «کف‌بینی» فوق‌العاده‌ای نیز به ناظران عمومی و فعالان اقتصادی می‌دهد. کف‌بینی بودجه‌ای، یعنی نگاه به ارقام بودجه برای پیشگویی چگونگی اداره اقتصادی (و حتی سیاسی و اجتماعی) کشور در سال آتی، تاحدود زیادی دقیق است، چراکه شیوه تنظیم آن، فروض استفاده شده برای تنظیم، اولویت‌های بودجه‌ای، موارد درج شده و برجسته شده، همگی می‌تواند حاوی نکته‌های فراوانی باشد.

گزارش مرکز پژوهش‌ عنوان می‌کند که به منظور آشنایی عموم، بر یکی از وجوه بودجه تمرکز بیشتری می‌شود. شفافیت، شیوه تصمیم‌گیری در مورد درآمدهای نفتی، بودجه‌های چندگانه داخل بودجه، درآمدهای اختصاصی و متفرقه، چگونگی پیش‌بینی قیمت نفت، بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و سوء‌تفاهم‌ها و سوء‌برداشت‌های مرتبط با آن، شیوه رفتار با بودجه عمرانی و دلایل و هزینه‌ های تأخیر آن، بخش‌های اختیاری و صلاحدیدی بودجه و... از جمله موضوعات برجسته شده سال‌های گذشته بوده‌اند.

در گزارش امسال مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به عنوان محور اصلی برجسته شده خواهید خواند که بودجه، هرچند حاوی رازهای متعددی است،‌ اما بزرگ‌ترین راز بودجه معمولاً در چیزی است که در آن درج نمی‌شود. برای فهم این راز، این گزارش را تا انتها مطالعه فرمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز