خبرگزاری کار ایران

شمخانی:

ارتباطات و گفت‌وگوهای انجام شده با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده است

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۷۷۹

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران که در صدر هیاتی از مقامات عالی سیاسی، نظامی و امنیتی به کابل سفر کرده است، با همتای افغانستانی خود دیدار و پیرامون مسایل دوجانبه، منطقه‌‌‌ای و بین‌‌‌المللی گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، امیر دریابان علی شمخانی در این دیدار لزوم فعال‌‌‌تر شدن سازوکارهای مشورتی میان نهادهای امنیت ملی دو کشور برای تحقق اهداف و توافقات فی مابین را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای جاری میان جمهوری اسلامی ایران با گروه طالبان به منظور کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان گفت: مجموعه ارتباطات و گفت‌وگوهای انجام شده با گروه طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به توافقات سازنده نشست امنیتی منطقه‌‌‌‌‌ای که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، افغانستان، روسیه، چین و هند در تهران برگزار شد، اظهار داشت: ایجاد سازوکارهای مبتنی بر گفت‌وگوی مستمر و مشارکت فعال کشورهای منطقه در فرایندهای امنیتی می‌‌‌تواند تضمین‌‌کننده ثبات و توسعه پایدار برای ملت‌‌‌‌‌های منطقه باشد.

شمخانی با اعلام حمایت از برگزاری دومین نشست امنیتی منطقه‌‌‌ای در کابل ابراز امیدواری کرد در نشست آتی با حضور موثر کشورهای دیگر شاهد همگرایی و هم‌‌‌افزایی بیشتر در مسیر مقابله با تروریسم و افراطی‌‌گری باشیم.

وی با جدی ارزیابی کردن خطر گسترش دامنه نفوذ داعش در افغانستان بر ضرورت اتخاذ اقدامات عملی برای مقابله با این نقشه شوم که توسط آمریکا و ارتجاع منطقه حمایت می‌‌‌شود، تاکید کرد.

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت حفظ، تقویت و گسترش پاسگاه‌‌های مرزی را برای حفظ امنیت مرزها بسیار ضروری دانست و خواستار همکاری بیش از بیش دو کشور در این زمینه شد.

شمخانی آمادگی کشورمان برای همکاری علمی و انتقال فن‌‌آوری و تشریک مساعی در دیگر موضوعات مورد علاقه دو کشور به منظور پیشرفت کشور دوست و برادر افغانستان را اعلام کرد.

وی بازگشایی بازارچه‌‌های مرزی، تسریع در حل و فصل اختلافات مرزی و برگزاری نشست مشترک مرزی میان کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه و ترکمنستان را از عوامل موثر برای افزایش ضریب امنیتی مرزها ذکر کرد.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌‌جمهور افغانستان نیز در جریان این دیدار با ابراز خرسندی از سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به افغانستان، گفت‌وگوهای نزدیک مقامات امنیت ملی ایران و افغانستان را در رفع برخی موانع در مسیر اجرای توافقات گذشته، بسیار تعیین‌‌کننده دانست. 

وی با اشاره به عزم راسخ دولت و مردم افغانستان برای مقابله با اشکال مختلف تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت پایدار در سراسر این کشور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از اصلی‌‌‌ترین پایه‌‌‌های برقراری امنیت در منطقه بوده است و بدون شک همکاری‌های مشترک دو کشور در رفع مشکلات امنیتی امروز افغانستان بسیار کارگشا خواهد بود.

مشاور امنیت ملی افعانستان با ارایه گزارشی از شرایط سیاسی، نظامی و امنیتی این کشور خاطرنشان کرد: برگزاری موفقیت‌‌‌آمیز انتخابات در افغانستان نشاندهنده علاقه‌‌‌مندی مردم این کشور برای مشارکت در تعیین سرنوشت خود علیرغم همه تهدیدات و مشکلات امنیتی موجود است.

حمدالله محب ادامه داد: امیدواریم که سفر جنابعالی و هیات همراه، روند نهایی‌‌سازی اسناد سیاسی، دفاعی، امنیتی و اقتصادی میان دو کشور را تسریع کرده و برای امضاء روسای جمهور دو کشور آماده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز