خبرگزاری کار ایران

نیم فصل اول لیگ هجدهم از زاویه‌ای دیگر

استقلال پرتماشاگرترین، قطبی موفق‌ترین

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۵۰۶

رقابت‌های نیم فصل اول لیگ هجدهم در حالی به پایان رسید که بسیاری معتقدند باید در انتظار یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین نیم فصل دوم‌های تاریخ لیگ برتر باشیم.

به گزارش ایلنا،رقابت‌های نیم فصل اول لیگ هجدهم در حالی به پایان رسید که بسیاری معتقدند باید در انتظار یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین نیم فصل دوم‌های تاریخ لیگ برتر باشیم. هرچند پیش بینی عملا امکانپذیر نیست اما فاصله کم امتیازها و حضور چندین مدعی برای قهرمانی مسابقات را از حساسیت دوچندانی برخوردار کرده است. با این وجود و با توجه به پایان نیم فصل نگاهی متفاوت به آنچه در نیم فصل اتفاق افتاد داریم.

14+1 ورزشگاه

جالب است که با وجود 18 سال که از رقابت‌های لیگ برتر ایران می‌گذرد اما خیلی کم پیش آمده که ورزشگاه‌های لیگ برتر معرفی شوند. در لیگ امسال و در نیم فصل اول 14 ورزشگاه مختلف مورد استفاده قرار گرفته و البته یک ورزشگاه هم در آخرین هفته‌ها به این تعداد اضافه شد.

ورزشگاه آزادی و ورزشگاه غدیر ورزشگاه‌هایی هستند که توسط دوتیم مورد استفاده قرار می‌گیرد و استقلال و پرسپولیس مثل همیشه از آزادی و فولاد و استقلال خوزستان از غدیر به طور مشترک استفاده کردند هرچند آنها از این به بعد فولاد آره‌نا را در اختیار دارند. در این دوره علاوه بر آزادی ورزشگاه یادگار امام تبریز (تراکتورسازی)، نقش جهان (سپاهان)، وطنی (نساجی)، امام رضا(ع) (پدیده)، تختی جم (پارس جنوبی)، تختی (صنعت‌نفت)، سردار جنگل( سپیدرود)، بهمن محمدی (نفت مسجدسلیمان)، بنیان دیزل (ماشین‌سازی)، فولادشهر (ذوب‌آهن)، غدیر (استقلال‌خوزستان)، شهید دستگردی (سایپا)، غدیر(فولاد) و شهدای شهر قدس (پیکان) ورزشگاه‌هایی هستند که در نیم فصل اول مورد استفاده قرار گرفتند.

پرتماشاگرترین؛ استقلال 310 هزارنفر

تیم استقلال با مجموع 310 هزار نفر هوادار و میانگین 44286 نفر در بازی‌های خانگی‌اش در ورزشگاه آزادی، بالاترین میانگین را در تعداد حضور تماشاگران در لیگ امسال داشته است. تراکتورسازی نیز در یادگار امام تبریز با 274603 نفر و میانگین 45768 نفر در هر مسابقه در رده دوم است. پرسپولیس نیز در ورزشگاه آزادی  با 245500تماشاگر و میانگین 30688 نفر در هر مسابقه در رده سوم است. تیم پیکان با مجموع 5130 تماشاچی و میانگین 729 نفر در هر بازی کمترین میزان تماشاگر را در این فصل داشته است. نکته جالب این لیست حضور نساجی در رده پنجم پرطرفدارترین تیم‌های لیگ هجدهم است. این تیم که برای اولین بار در لیگ برتر حضور دارد بعد از سپاهان در رده پنجم قرار گرفته است. نساجی در ورزشگاه خانگی‌اش، وطنی قائمشهر در مجموع 85 هزار نفر و میانگین بیشتر از 10 هزار نفر در هر مسابقه را ثبت کرده و این خبر خوبی برای این تیم قدیمی و فوتبال ایران است. نکته قابل ذکر اینکه در سال لیگ‌های هفدهم، شانزدهم و پانزدهم پرسپولیس پرطرفدارترین تیم ایران از نظر حضور تماشاگرانش در ورزشگاه محسوب می‌شد اما امسال این عنوان را به استقلال داده است.

بزرگ‌ترین ورزشگاه‌های ایران؛ آزادی 80 هزارنفر

ورزشگاه ازادی با گنجایش 80 هزار نفر بزرگ‌ترین ورزشگاه ایران است و بیشترین تعداد تماشاگر را هم در این فصل به خود دیده  است. نقش جهانی با 75 هزار نفر گنجایش دومین و یادگار امام  سومین ورزشگاه بزرگ نیم فصل اول بوده‌اند.  ورزشگاه شهید دستگردی تهران که در شهرک اکباتان واقع شده و محل بازی‌های تیم سایپا است با 8500 نفر گنجایش کوچک‌ترین ورزشگاه نیم فصل اول فوتبال ایران بوده است.

بهترین مربی از نظر آمار؛  افشین قطبی

تعجب نکنید.  این فقط روی کاغذ است چرا که قطبی یک بازی روی نیمکت فولاد نشسته و همان یک بازی را هم تیمش برده است. از این رو او میانگین سه امتیاز در هر بازی را به ثبت رسانده و از نظر میانگین امتیاز بهترین مربی ایران است. اما بعد از او برانکو ایوانکوویچ، امیر قلعه‌نویی و یحیی گل‌محمدی نیز با 07/2 در رده‌های دوم تا چهارم جای گرفته‌اند.  محمد تقوی که از هفته ششم روی نیمکت تراکتور نشسته در 9 هفته میانگین 89/1 امتیاز را کسب و در رده پنجم است. ضعیف‌ترین نتایج را اما در میان مربیان کریم بوستانی مربی تیم استقلال خوزستان و علیرضا منصوریان مربی ذوب‌آهن  با میانگین 67/0 امتیاز در هر بازی هستند.

بهترین مربیان برکنار شده؛ جان توشاک

در هجدهمین دوره لیگ برتر و در نیم فصل اول 9 مربی از کار برکنار یا از تیم‌های‌شان جدا شده‌اند. در بین مربیان برکنار شده جان توشاک مربی ولزی و سابق تراکتورسازی با میانگین 5/1 امتیاز در هر بازی بهترین مربی است که در نیم فصل اول از کار کنار رفت. سیروس پورموسوی مربی سابق فولاد نیز با کسب میانگین 33/1 در رده دوم بهترین مربیان از کار برکنار شده است. مجید جلالی سرمربی سابق پیکان نیز با 07/1 در رده سوم قرار گرفته است.

بیشترین استفاده از بازیکن خارجی؛ پرسپولیس 6/16درصد

تیم پرسپولیس در این فصل در 6/16درصد دقایق بازی اش از بازیکنان خارجی استفاده کرده است. تراکتورسازی نیز در 2/15درصد دقایق بازی‌هایش از خارجی‌ها استفاده کرده است.  چهار تیم استقلال خوزستان، پدیده، پارس جنوبی و سپیدرود تیم‌‌هایی هستند که حتی یک دقیقه هم در نیم فصل از بازیکن خارجی استفاده نکرده‌اند.

بیشترین مربی در نیم فصل؛ فولاد و سپیدرود 4

سپیدورد و فولاد در نیم فصل از چهار مربی مختلف استفاده کرده و با این رکورد در صدر تیم‌هایی که بیشترین مربی را داشته قرار دارند. ماشین‌‌سازی نیز با سه مربی متفاوت از این نظر در رده دوم قرار گرفته است. ذوب‌آهن، تراکتورسازی، استقلال‌خوزستان و نفت مسجدسلیمان هم از دو مربی در نیم فصل بهره برده‌اند.

بیشترین قضاوت؛ حسین زاهدی‌فر 9

حسین زاهدی فر با 9 قضاوت در نیم فصل رکورددار بیشترین داوری در میان داوران لیگ برتر است. حسین زرگر با 8 قضاوت در رده دوم این لیست است. علیرضا فغانی، رضا کرمانشاهی و علی صفایی نیز امسال در هفت مسابقه سوت زده‌اند. کمیل غلامی و وحید صالحی هرکدام با یک قضاوت کمترین سوت را در نیم فصل زده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز