خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حج و زیارت:

ثبت‌نام برای سفر عمره بیش از حد بود

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۸۱۶

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در دولت قبل ما تاکیدمان به سازمان نظارت و بازرسی این بود که تا این حد از ثبت‌نام برای سفر عمره انجام نشود تا شلوغی که در سفر حج تمتع ایجاد شده برای سفر عمره ایجاد نشود، اما در آن زمان به دلیل برخی از سیاست‌ها از جمله جمع‌آوری نقدینگی در جامعه این اقدام انجام شد و ما در حال حاضر با این مشکل مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس سابق و رئیس جدید این سازمان که عصر امروز برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: امیدوارم با برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه تعالی و ارتقای سازمان حج و زیارت چه در حوزه حج و چه در حوزه عتبات انجام می‌دهیم بتوانیم هم کیفیت زیارت حج و هم ماندگاری دستاوردهای حج را برای زائران افزایش دهیم. همچنین بتوانیم با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد در خصوص مدیریت هزینه‌ها بتوانیم اقدامات موثری را انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دغدغه‌های ما بحث برابری پول ملی با ارزهای خارجی است و با توجه به اینکه قراردادهای ما با شرکت‌های سعودی و شرکت‌های عراقی از طریق ارز صورت می‌گیرد تامین ارز مورد نیاز و رسیدن به قیمت مناسب بدون کاهش کیفیت خدمات از مهمترین اقدامات و از اولویت‌های ما است و امیدواریم با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی بتوانیم این مهم را دنبال کنیم و فکر می‌کنیم در هفته‌های آینده برای مذاکره در خصوص حج سال 98 به عربستان سفر کرده و مسائلی را که در آنجا دنبال می‌کنیم زمینه و ظرفیت را برای برگزاری حج باکیفیت و با آرامش برای مردم ایجاد کنیم.

رشیدیان در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای ازسرگیری حج عمره نیز در دستور کار دارید یا خیر گفت: نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که حج وز یارت در حقیقت یک ظرفیتی است که در دیپلماسی عمومی برای گسترش تعاملات بین کشورهای اسلامی و به ویژه مسلمانان و فراتر از مسائل سیاسی و جناحی و حتی جغرافیایی است و امیدواریم بتوانیم ظرفیت تعاملی را هر چه بیشتر افزایش دهیم اما در خصوص مساله عمره با توجه به دغدغه‌های ارزی که در کشور وجود دارد باید راهکارهای جدیدی را برای تامین ارز برای سفر عمره دنبال کنیم.

وی ادامه داد: اجازه دهید در خصوص وضعیت عمره و در ملاقات با مسئولان سعودی اظهارنظر کنیم، چرا که لازمه مشخص شدن وضعیت سفر عمره این است که با مقامات سعودی به توافقی در خصوص نحوه تامین هزینه‌های اقامتی، حمل و نقل و ... برسیم و بتوانیم راهی را مشخص کنیم که هزینه‌های سفر عمره را برای مردم ما افزایش ندهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بحث عمره یکی از محورهای مذاکرات امسال با مسئولان سعودی است تصریح کرد: مسلما ما در سفرمان به عربستان با مسئولان سعودی در این خصوص صحبت خواهیم کرد اما همان طور که گفتم دغدغه اصلی ما تامین ارز برای سفر عمره است بدون اینکه فشار به تامین مایحتاج مردم و نیازمندان کشور بیاورد.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات‌تان با مقامات سعودی در خصوص افزایش سهمیه حج مذاکراتی خواهید داشت یا خیر، خاطرنشان کرد: همان طور که می‌دانید سعودی‌ها در واقع بعد از مصوبه‌ای که در اجلاس کنفرانس اسلامی تصویب شد سهمیه کشورها را بر اساس جمعیتشان در نظر گرفته‌اند و یک محدودیت‌هایی را برای همه کشورها از جمله کشور جمهوری اسلامی ایجاد کرده‌اند. تلاش ما این است که بتوانیم برای سال‌هایی که به نوعی مردم ما از حج محروم شدند، بتوانیم سهمیه اضافه‌تری دریافت کنیم.

رشیدیان در خصوص تعیین‌تکلیف سپرده‌های مالی مردم که برای ثبت نام سفره عمره در بانک‌ها مانده، گفت: همان طور که می‌دانید تمام سپرده‌ها در بانک‌ها سود خود را دریافت می‌کنند اما این سپرده‌ها برای انجام سفر عمره بوده مسلما تلاش ما این است که در مرحله اول بتوانیم ظرفیتی را ایجاد کنیم تا مسیر عمره باز شده و این چندین میلیون نفری که در این نوبت قرار گرفته‌اند به سفر عمره مشرف شوند البته در دولت قبل ما تاکیدمان به سازمان نظارت و بازرسی این بود که تا این حد از ثبت‌نام برای سفر عمره انجام نشود تا شلوغی که در سفر حج تمتع ایجاد شده برای سفر عمره ایجاد نشود، اما در آن زمان به دلیل برخی از سیاست‌ها از جمله جمع‌آوری نقدینگی در جامعه این اقدام انجام شد و ما در حال حاضر با این مشکل مواجه هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز