خبرگزاری کار ایران

دیده‌بان آمریکائی «آبن سکرتز» گزارش داد:

۲۶ میلیون دلار هزینه عربستان برای لابی‌های واشنگتن، طی ۲ سال

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۷۴۳

دیده‌بان آمریکایی «آبن سکرتز» به نقل از وزارت دادگستری این کشور اعلام کرد که عربستان سعودی از ابتدای سال گذشته میلادی بیش از ۲۶ میلیون دلار برای تأثیرگذاری بر سیاست‌ها و افکار عمومی ایالات متحده هزینه کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، دیده‌بان آمریکایی «آبن سکرتز» که کارشناس پیگیری اموال لابی‌ها و گروه‌های فشار است، ‌اعلام کرد که میزان کمک‌های شرکت‌های عربستان سعودی به سیاستمداران آمریکا در سال ۲۰۱۸ به دلیل انتخابات میان دوره‌ای کنگره بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده است. 

این دیده‌بان اعلام کرده است که این رقم با توجه به هزینه‌های بسیار بیشتر  شرکت‌ها و گروه‌های مدافع منافع سعودی در واشنگتن، یک برآورد محافظه‌کارانه است.

بر اساس بیانیه‌های وزارت دادگستری آمریکا،‌ هزینه‌های عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ برای گروه‌های فشار آمریکا از مرز هشت میلیون دلار گذشته است که شش میلیارد و ۷۰۰ هزار دلار این میزان را دولت ریاض و بقیه را گروه‌های غیر دولتی پرداخت کرده‌اند. 

دولت عربستان اولین و بارزترین نهادی است که شش میلیون و ۷۵۱ هزار دلار برای گروه‌های فشار در آمریکا هزینه کرده است. پس از آن شرکت «۵ کی آر» عدنان خاشقجی است که یک میلیون و ۱۲۵ هزار دلار هزینه کرده است و پس از آن دانشگاه علوم و تکنولوژی ملک عبدالله با ۱۳۲صرف هزار دلار و ائتلاف بین‌المللی برای به اصطلاح مبارزه با تروریسم با صرف ۳۳ هزار و ۷۵۰ دلار  قرار می‌گیرند.

عربستان سعودی در سال گذشته بیش از ۱۸ میلیون دلار برای لابی‌های آمریکا هزینه کرد که ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار از این میزان را ریاض و بقیه را گروه‌های مرتبط دیگر پرداخت کرده‌اند. 

مهمترین طرف‌هایی که مؤسسه‌های فشار آمریکا را برای تأثیر بر تصمیم‌گیرندگان در نهادهای سیاسی و نیز افکار عمومی این کشور تأمین و حمایت مالی می‌کند، دولت ریاض با صرف ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار است. پس از آن کمیته روابط عمومی سعودی- آمریکایی به ریاست «سلمان الأنصاری» با صرف دو میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، سپس شرکت «۵ کی آر» با صرف ۷۵۰ هزار دلار،‌ پس از آن شرکت نفتی آرامکو با ۵۴۹ هزار دلار، سپس شرکت بورس اوراق بهادار و کمیسیون اوراق مالی سعودی با صرف ۱۹۲ هزار دلار قرار می‌گیرند. 

دو خبرگزاری و نشریه آمریکایی «بلومبرگ» و «آمریکن کانسرواتیو» پیش از این اعلام کرده بودند که ریاض تمام تلاش خود را برای بهبود تصویر لکه‌دار شده رژیمش به کار گرفته و با صرف هزینه‌های گزاف، چهره‌های برجسته و جدید آمریکایی و سعودی و نیز لابی‌ها را در تلاش برای نزدیک شدن به شخصیت‌های سیاسی آمریکا و تأثیر بر آنان به کار می‌گیرد. 

لازم به ذکر است که به دنبال ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری کشورش در استانبول و متهم شدن مقام‌های ریاض به دست داشتن در این جنایت،‌ بسیاری از شرکت‌های روابط عمومی آمریکا روابط خود را با دولت عربستان قطع کرده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز