خبرگزاری کار ایران

فلاحت‌پیشه در جمع خبرنگاران:

کاری که مجلس کرده خودتحریمی نیست

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۶۰۷

رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: آنچه که ما انجام دادیم این بود که دغدغه‌های دو طرف را ببینیم. این به معنای خود تحریمی نیست دوستان شروط را ببینند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حشمت الله فلاحت‌پیشه پس از بررسی CFT در صحن علنی مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره اظهارنظر مخالفان مبنی بر اینکه پذیرفتن این لوایح خودتحریمی هست، چیست؟ گفت: دو طرف این جمله را به کار بردند. در این که دو طرف، موافقان و مخالفان دلسوز هستند ما شکی نداریم. بنده به عنوان کسی که مسئولیت پیگیری این کار را از ابتدا داشته‌ام واقعا شهادت می‌دهم که هر دو طرف دلسوزانه دارند نظر می‌دهند.

وی تاکید کرد: آنچه که ما انجام دادیم این بود که دغدغه‌های دو طرف را ببینیم. این به معنای خود تحریمی نیست دوستان شروط را ببینند. مثلا شرط اول می‌گوید هر اقدام و رفتاری که خلاف قانون اساسی باشد در شروط جدید منع شده است. شرط دوم مهم است، برخی درباره شرط دوم می‌گویند ممکن است شرط‌پذیر نباشد، اما اول که ۷۳ کشور دنیا شرط گذاشته اند الان هم عضو هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: اگر ما بگوییم که برای ما شرط پذیر نیست که این غیر ممکن است برای رفع این دغدغه هم ما بندی را در شرط دوم آورده‌ایم و گفتیم منوط به اینکه مفاد ماده ششم کنوانسیون مانع از شرط گذاری جمهوری اسلامی ایران نشود. یعنی این مشکل را هم حل کردیم. چون نشست مشترک بود ما سعی کردیم توافقی و تفاهمی موضوع را پیش ببریم و کمیسیون با حضور اعضا در کمال شرایط قانونی برگزار شد و رای گیری کردیم. برخی رای دادند و برخی رای ندادند.

وی اضافه کرد: در صحن هم دیدید که بیش از صد نفر از نمایندگان رای دادند و برخی موارد اضطراری است که این رویه قانون گذاری در ایران است که عمدتا مربوط به محاکمی که در خارج از ایران است که احکامشان در ایران نباید اجرا شود ما ارجا دادیم چون شورای نگهبان طبیعتا ایراد خلاف شرع گرفته و باز هم می‌گیرد و ما این را مثل همه قراردادها و کنوانسیون های معاضدت قضایی که حوزه حقوقی را در بر می‌گیرد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادیم که‌نظر مصلحتی بگیرند.

این نماینده مجلس دهم در پاسخ به این سوال که ما چگونه می‌توانیم از لیست سیاه خارج شویم؟ اظهار کرد: ما در لیست سیاه نیستیم، اسم لیست سیاه رواج یافته و یکی از ایراداتی که شورای نگهبان هم گرفته بود همین لغت بود بلکه لیست دولت‌های غیر همکار مطرح است که ما شش ماه به دولت وقت دادیم که اگر ما در چنین لیستی قرار داشتیم اصلا ما خارج شویم و آن را نپذیریم.

وی ادامه داد: ما کشوری هستیم که داریم همکاری می کنیم و ح ما در لیست‌های ریسک بالا موضوعی است که شکل گرفته است. اینکه در اینده چه خواهد شد؛ کاری که مجلس کرده خود تحریمی نیست و هدفش جلوگیری از بهانه هایی است که ممکن است علیه ایران شکل بگیرد به ویژه در موارد بانکی.

فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی درباره مواد ارجاعی به مجمع تشخیص مصلحت نظام که آیا در این فرصت چهار ماهه ای که FATF به ما داده است حل می شود یا خیر؟ گفت: به هرحال این را باید از مجمع پرسید و مجمع هم همزمان دارد جلساتی را برگزار می کند ما منتظریم مجمع نظر خود را بدهد و مجلس کار خود را انجام داد و یک هفته تاخیر شخصا در کمیسیون ایجاد کردم که دلیل آن هم این بود که سعی کردیم اجماعی باشد و دوستان عزیز هم در شورای نگهبان و دولت و ... را دعوت کردیم و در جلسعه ای چند ساعته به نظری اجماعی رسیدیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز