خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر برجسته جهان عرب مطرح کرد؛

ترامپ و میل اشباع نشدنی باج‌خواهی/ نفت عراق قربانی جبران هزینه‌های جنگ آمریکا

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۷۷۴

وقاحت و باج‌خواهی رئیس‌جمهوری آمریکا پا از حد فراتر نهاده و این بار با درخواست تریلیون‌ها دلار درآمدی نفتی از نخست‌وزیر سابق عراق برای جبران هزینه‌های جنگ و اشغالگری، دامن بغداد را گرفته است.

به گزارش ایلنا به نقل از رأی الیوم،‌ «عبدالباری عطوان» در تشریح درخواست باج‌خواهانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از «حیدر العبادی» نخست‌وزیر سابق عراق برای پرداخت خسارت‌های جنگی در این کشور و چگونگی  پاسخ العبادی به این درخواست، در سرمقاله روزنامه «رای الیوم» نوشت: کوچک‌ترین تردیدی نداریم که شخصیت ترامپ ترکیبی از عناصر نادانی و حماقت و اخاذی و حرص است اما چنین فکری هرگز به ذهنمان خطور نمی‌کرد که وقاحت او تا جابب پیش رود که در دیدار با العبادی در ماه مارس گذشته در واشنگتن بخواهد این کشور هزینه جنگ آمریکا در سال ۲۰۰۳ و حضور آن تا سال ۲۰۱۱ در عراق را جبران کند. 

جالب‌تر از درخواست ترامپ، پاسخ العبادی به اوست که گفت:‌ «ما از نزدیک با بسیاری از شرکت‌های نفتی آمریکا که دارای منافعی در عراق هستند، کار می‌کنیم». این پاسخ بدان مفهوم بود که ثروت‌های هنگفت چند هزار میلیارد دلاری برای پوشش این درخواست باج‌خواهانه و تحریک‌آمیز کافی است. 

ما انتظار داشتیم که العبادی عکس این درخواست را مطرح کرده و به ترامپ بگوید این آمریکاست که باید خسارت چند تریلیون دلاری ناشی از تحریم‌های ۱۲ ساله آمریکا علیه عراق پس از جنگ کویت را که موجب شهادت بیش از یک میلیون کودک و تخریب بیشتر زیر ساخت‌های این کشور به دلیل بمباران آمریکا در سال ۱۹۹۱ شد،‌ جبران کند. حتی بر اساس گزارش مجله پزشکی جهانی «لانست» آمریکا به همین حد اکتفا نکرد و بر اثر حمله سال ۲۰۰۳ به عراق و اشغال این کشور دست کم یک میلیون عراقی کشته شدند. 

ما از سکوت و عدم پاسخ مطلوب العبادی در قبال این درخواست وقیحانه و تحریک‌آمیز رئیس‌جمهوری آمریکا تعجب نمی‌کنیم، چرا که او به حمایت ترامپ برای حضور در رأس قدرت برای دور دیگر نیاز داشت. این موضوع در تعهد العبادی به پای بندی عراق در قبال اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران چند روز قبل از عملی شدن آنها کاملا به وضوح دیده می‌شود و این موضوعی موجی از خشم شدید در داخل و خارج از عراق را به دنبال داشت. 

وب سایت آمریکائی «اکسیوس» که گفت‌وگوی ترامپ و العبادی در کاخ سفید در ماه مارس گذشته را افشا کرد،‌ نوشت: «هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا که ترامپ او را برکنار کرد، تکرار چنین درخواستی توسط رئیس‌جمهوری آمریکا را برای وجهه این کشور مضر برشمرد. این در حالی است که جیمز ماتیس وزیر دفاع فعلی نیز اقدام ترامپ را نقض قوانین بین‌المللی دانسته بود. شاید مخالفت مک‌مستر در این زمینه موجب تسریع در برکناری وی شد و هیچ بعید نیست که متیس نیز خود به همین دلیل و دلایل دیگر تاوانی را پرداخت کند». 

ترامپ دو سال پیش در مبارزات انتخاباتی خود از هزینه چند ترلیون دلاری آمریکا و بر جای ماندن چهار هزار سرباز کشته و مجروح در جنگ عراق و عدم حصول هیچ دستاوردی شکایت و از دولت‌های پیشین به دلیل عدم تسلط بر چاه‌های نفت عراق برای دهه‌های آینده انتقاد کرده بود. به همین دلیل از العبادی خواست تا با درآمدهای نفتی عراق، هزینه‌های آمریکا را جبران کند. 

شرکت‌های آمریکایی به قراردادهای استثمار نفت عراق و اکتشاف چاه‌های جدید به مدت ۳۰ سال دست پیدا کردند. این قراردادها به لطف حضور «حسین شهرستانی » وزیر نفت منتخب «پل برمر» حاکم نظامی وقت عراق برای تحقق همین هدف بسته شد. به نظر می‌رسد این پاداش گرانبها حرص ترامپ را اشباع نکرده است و چه بسا اگر العبادی در سمتش باقی می‌ماند، به تمام این خسارت‌های کلی و جزئی دست پیدا می‌کرد. هدف اصلی تمام حکام عراق پس از اشغال، حفظ رضایت آمریکای استعمارگر با تمام ابزارهای موجود بوده است حتی اگر این موضوع به بهای رنج مردم، حاکمیت کشور و غارت ثروت آن تمام شود. 

 «باب وودوارد» نویسنده کتاب «وحشت: ترامپ در کاخ سفید» افشا کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا از معاونان خود خواسته است برای جبران هزینه‌های جنگ در افغانستان معادن کمیابی چون طلا، ‌نقره و اورانیوم را در این کشور تفحص و استخراج کنند. درخواست او نیز با وقاحت تمام به دلیل تسلط طالبان بر بیش از ۷۴ درصد خاک افغانستان و بحرانی بودن اوضاع امنیتی در این کشور پذیرفته شد. 

مردم عراق باید از ترامپ بخواهند خسارت‌های مادی و معنوی کشورشان از خونریزی و کشتار گرفته تا تخریب شهرها و زیر ساخت‌ها طی ۸ سال اشغال این کشور به بهانه‌های واهی چون سلاح کشتار جمعی را جبران کند. اما متاسفانه حکام فعلی عراق یا بهتر بگوییم بیشتر آنها جرأت بیان خسارت‌های قانونی و نیز اخراج شش هزار سرباز آمریکایی که همچنان در خاک این کشور حضور دارند و نقض حاکمیت کشور به شمار می‌رود، ندارند. 

آمریکا عراق را ویران کرد، ثروتش را غارت و وحدت ملی و جغرافیائی  این کشور را تکه پاره کرد، این کشور را که یک کشورمنطقه‌ای بزرگ بود، به کشوری بدهکار و غرق در فساد و فرقه‌گرائی و بدون هویت ملی کامل تبدیل کرد. با این وجود هستند کسانی که از این استعمارگران دفاع کرده و حکومت را به کسانی که کشور را به این وضعیت اسفبار و شرم‌آور گرفتار کردند، ‌پیشکش می‌کنند. 

ما ایمان داریم ملت عراقی که در مقابل اشغال آمریکا مقاومت کرد و آن را شکست داد و به عقب‌نشینی وادار کرد، ‌در مقابل این باج‌خواهی آمریکا نیز ایستادگی کرده و انتقام خون شهدای خود را خواهد گرفت و عراق را به همان جایگاه شایسته خود  بازخواهد گرداند. به یاری خدا به زودی شاهد تحقق چنین آرزویی خواهیم بود.  

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز