خبرگزاری کار ایران

خیز قیمت نفت اندکی پیش از ۲ نشست اوپک و گروه ۲۰/ سایه احتیاط همچنان بر سر بازار

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۸۸۴

قیمت نفت امروز- چهارشنبه- اندکی پیش از نشست کشورهای صادر کننده نفت‌ (اوپک) در هفته آینده که قرار است اعضا نحوه کاهش تولید نفت را برای مقابله با بحران احتمالی بررسی کنند،‌ افزایش یافت.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، قیمت نفت خام دریای برنت با افزایش هفت دهم درصدی معادل ۴۴ سنت به ۶۰ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با افزایش شش دهم درصدی معادل ۳۲ سنت به ۵۱ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید.

با وجود افزایش قیمت نفت طی روز چهارشنبه، قیمت این ماده از اوایل اکتبر گذشته تحت فشار بحران در عرضه و ضعف گسترده در بازارهای مالی کاهش ۳۰ درصدی را تجربه کرده است.

کاهش قیمت‌ها از اکتبر گذشته به سطح کاهش در سال ۲۰۰۸ رسیده است اما این قیمت‌ها از سطح آن در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بسیار پایین‌تر است. 

سازمان اوپک در روز ششم دسامبر برای بررسی سیاست تولید با تولیدکنندگان خارج از این سازمان از جمله سوریه در وین نشست خواهد داشت. 

طبق گزارش منبعی آگاه، عربستان سعودی سطح تولید خود را در ماه نوامبر افزایش داد به گونه‌ای که از ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه تا ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز تولید کرده است. 

اما عربستان سعودی برای کاهش دسته‌جمعی در تولید تحت فشار است و بنا به گفته منابع آگاه پیشنهاد اوپک و متحدان آن را برای کاهش تولید به میزان یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز در دست بررسی دارد.  

نشست اوپک به دنبال نشست سران گروه ۲۰ برگزار می‌شود که در بوینس آیرس و طی روزهای ۳۰ نوامبر و اول دسامبر تشکیل شده و موضوع جنگ تجاری واشنگتن- پکن و نیز سیاست نفتی در رأس دستور العمل آن قرار دارد.   

درست زمانی که بیشتر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که نشست اوپک تصمیم به کاهش تولید نفت داشته باشد،‌ داده‌های میدانی بازار نفت عکس از وجود احساسات منفی در این زمینه خبر می‌دهد. 

«اریک نورلاند» بزرگ‌ترین کارشناس اقتصادی گروه (سی.ام.آی) در یادداشتی نوشت: «تجار همچنان در گزینه‌های خود بر نگرانی‌های حاصل از کاهش ۳۰ درصدی قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا تمرکز می‌کنند». 

بازارهای جهانی نگران هستند که کاهش تجارت جهانی به دلیل اختلاف‌های تجاری آمریکا و چین و نیز افزایش بدهی‌ها  و قدرت دلار، بازارهای نوظهور را تحت فشار قرار دهد. 

سازمان تجارت جهانی در تازه ترین پیش‌بینی‌های خود نوشت: «رشد تجارت احتمالا تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ همچنان سیر کندی را پیش رو خواهد داشت».  

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز