خبرگزاری کار ایران

بن‌سلمان به ۳ کشور عربی سفر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۳۷۲

ولیعهد سعودی جمعه آینده در نخستین سفر خارجی خود پس از جنایت قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی و قبل از سفر به آرژانتین برای شرکت در نشست سران گروه ۲۰ از سه کشور عربی امارات، بحرین، مصر دیدار خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از عربی پست، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی درست زمانی که بحران قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد شدت گرفته و انگشت اتهام به صورت غیر رسمی به سمت او نشانه می‌رود، در نخستین سفر خارجی خود قبل از حضور در نشست گروه ۲۰ در آرژانتین، روز جمعه آینده طی یک تور منطقه‌ای به سه کشور عربی امارات، مصر و بحرین سفر خواهد کرد. 

دیدار ولیعهد سعودی از این سه کشور عربی پس از دیدار نمایندگان مصر و امارات از عربستان در راستای حمایت از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و بن سلمان ولیعهد سعودی در قبال موضوع قتل خاشقجی صورت گرفته است. 

یک منبع دیپلماتیک منطقه‌ای در ریاض که خواست نامش فاش نشود،‌ در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری فدرال آلمان (د.پ.آ) گفت: «مذاکرات ولیعهد سعودی در کشورهای امارات، بحرین و مصر شامل موضوعاتی از جمله تحولات یمن، راهکارهای مبارزه با تروریسم و ایران و روند عملیات صلح در منطقه و نیز تقویت روابط دوجانبه ریاض با کشورهای مذکور می‌شود».

حمایت کشورهای عربی از عربستان سعودی در بحران قتل خاشقجی

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر در پایان ماه اکتبر طی سفر به عربستان سعودی و دیدار با ملک سلمان پیام «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر را تسلیم وی کرد. 

شکری در دیدار با پادشاه سعودی مراتب تشکر و سپاسگزاری السیسی را به وی ابلاغ و ملک سلمان نیز متقابلا از رئیس‌جمهوری مصر تشکر کرد. 

وزارت خارجه مصر با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشت: «این پیام بر استواری روابط دوجانبه و راه‌های تقویت رایزنی و هماهنگی متقابل در قبال موضوعات بسیار مهم منطقه تأکید کرده است». 

اما گزارش‌های رسانه‌های دیگر حاکی از ارتباط پیام السیسی با موضوع قتل خاشقجی و سازو کارهای پیشنهادی مصر برای حل این بحران است. 

به دنبال این موضوع، رئیس‌جمهوری مصر در حاشیه کنفرانس جهانی جوانان در ماه جاری میلادی گفت که عربستان سعودی کشوری بزرگ است و کسی نمی‌تواند ثبات آن را متزلزل کند. وی تأکید کرد که عربستان سعودی بسیار بزرگ تر از پرونده خاشقجی است و رسانه‌ها در این پرونده نقش منفی ایفا کردند. 

 سیسی طی دیدار با برخی نمایندگان رسانه‌های خارجی در مصر توضیح داد که همه باید منتظر اعلام نتیجه نهائی تحقیق درباره موضوع قتل خاشقجی از سوی جهت‌های مسئول و قضائی باشند.

پس از آن نیز،‌ دولت بحرین حمایت خود را از عربستان سعودی اعلام کرد و «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر امور خارجه این کشور در صفحه توئیتر خود نوشت: «بحرین از عربستان سعودی حمایت می‌کند».

«محمد بن زاید» ولیعهد امارات نیز پس از قتل خاشقجی به عربستان سعودی سفر و در کاخ «العوجا» در ریاض با ملک سلمان دیدار کرد. 

خبرگزاری رسمی امارات (وام) گزارش داد که دو طرف در این دیدار علاوه بر روابط دو جانبه برخی از موضوعات منطقه‌ای و بین المللی بسیار مهم را نیز بررسی کردند. این گزارش جزئیات بیشتری ارائه نداد. 

این خبرگزاری به نقل از ولیعهد امارات نوشت: «امارات همیشه در یک سنگر واحد در کنار عربستان سعودی می‌ایستد». 

گفته می‌شود که شبکه تلویزیونی «العربیه» اعلام کرد: «بن سلمان در پایان ماه جاری  در نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین شرکت خواهد کرد». 

شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که ولیعهد  به عنوان بخشی از سفر خارجی خود در رأس هیأتی در نشست سران گروه ۲۰ حضور خواهد داشت.

این نخستین نشست گروه ۲۰ به میزبانی یک کشور آمریکای جنوبی پس از بحران‌های مالی دهه ۹۰ میلادی است. 

این مجموعه یک سوم تجارت جهانی را به خود اختصاص داده و ۹۰ درصد از نفت خام جهان را تولید می‌کند. هدف این گروه جمع کردن کشورهای صنعتی و پیشرفته برای بررسی موضوعات اقتصاد جهانی است. 

بن‌سلمان تلاش می‌کند واکنش‌های بین‌المللی درباره قتل خاشقجی را خنثی کند و به نظر می‌رسد که وی آماده سفرهای خارجی پس از همراهی پدرش ملک سلمان در سفرهای داخلی است. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز