خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور :

سالیانه حدود 30 هزار تن سم به کشور وارد می‌کنیم/ سموم پیش از توزیع باید در شبکه مانیتورینگ سم ثبت شود

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۹۶۸

ما مشکلی برای واردات سم از اتحادیه اروپا نداریم و در حال حاضر هم این واردات انجام می‌شود مشکل جابجایی ارزی هم نداریم و حدود 12 درصد واردات سم از اتحادیه اروپا را داریم که در گروه کالایی یک قرار دارند و ارز 4200 تومانی دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در حاشیه همایش مشترک ایران و اتحادیه اروپا در زمینه توسعه تجارت کشاورزی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه در خصوص تدارک سموم زراعی کشور اظهار کرد: ما در بحث تدارک سموم با توجه به بحث تحریم‌ها قالب سمومی را که نیاز داشتیم وارد کرده‌ایم و هیچ مشکلی در خصوص آفت‌گشا چه تکنیکال و چه مصرفی نداریم.

وی افزود: ما 80 درصد سموم را به صورت تکنیکال وارد کشور می‌کنیم و کارخانجات ما در داخل آن را تدارک می‌بینند و 20 درصد هم به صورت آماده مصرف است که با توجه به پیش بینی تحریم‌های بانکی غالب این سموم را به کشور وارد کرده‌ایم.

درگاهی در رابطه با میزان واردات سم به کشور خاطرنشان کرد: سالیانه حدود 30 هزار تن سم به کشور وارد می‌کنیم که 80 درصد آن تکنیکال و ماده موثر است و بیشتر از چین و هند وارد می‌شود که کیفیت بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به نظارت گسترده بر بحث استفاده از سموم تصریح کرد: ما در بحث نظارت مستمر فعال شده‌ایم و تعداد آزمایشگاه‌های همکار را بالا برده‌ایم تا کیفیت سموم را مورد رصد قرار دهیم. باید میزان مصرف و دز مصرف سم به دقت بررسی شود که بدمصرفی کشاورزان باعث بی‌اثر شدن سموم شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سازمان تحقیقات برای آموزش کشاورزان وارد عمل شده است و در جلسه‌ای که با ریاست مکانیزاسیون کشاورزی داشته‌ایم قرار بر تجهیز ناوگان سمپاشی کشور شد تا با تقویت تسهیلات سمپاشی را ارتقا دهیم.

درگاهی با اشاره به این نکته تاکنون هم از اتحادیه اروپا سم وارد کشور می‌کرده‌ایم اذعان داشت: ما مشکلی برای واردات سم از اتحادیه اروپا نداریم و در حال حاضر هم این واردات انجام می‌شود مشکل جابجایی ارزی هم نداریم و حدود 12 درصد واردات سم از اتحادیه اروپا را داریم که در گروه کالایی یک قرار دارند و ارز 4200 تومانی دریافت می‌کنند.

وی در رابطه با مشکل کیفیت سم چین تشریح کرد: اتحادیه اروپا هم سم تکنیکال از چین وارد می‌کند و چین جزو بزرگترین کشورهایی است که سموم تکنیکال با کیفیت بالا تولید می‌کند و ما هم با همان استانداردهای مورد تایید اتحادیه اروپا این واردات را انجام می‌دهیم.

درگاهی با اشاره به این نکته که توزیع سم از فروشگاه‌های غیرمجاز قاچاق محسوب می‌شود گفت: با توجه به اینکه سموم کشاورزی جزو گروه یک است ما با سازمان تعزیرات و حمایت از مصرف کننده تفاهم‌نامه امضا کردیم و به همه استان‌ها ابلاغ شده است هر سم‌فروشی غیر از سم‌فروشی‌های مجاز دیده شود قاچاق محسوب شده و با آن برخورد می‌شود. سموم پیش از توزیع باید در شبکه مانیتورینگ سم ثبت شود و غیر از آن به عنوان قاچاق به دادگاه انقلاب ارجاع می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در رابطه با افزایش قیمت سم عنوان کرد: سموم هم مانند محصولات کشور افزایش قیمت داشته و ارز دولتی تنها به سموم تکنیکال داده می‌شود مابقی سموم با ارز آزاد تهیه می‌شود اما تمام سموم را سازمان حمایت از مصرف کننده ریز قیمت آن را بررسی می‌کند و طبق قیمت تایید شده این سازمان تامین می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز