خبرگزاری کار ایران

فرافکنی روزنامه سعودی «سبق»؛

ترکیه با موضوع قتل خاشقجی باج‌خواهی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۵۵۶

روزنامه «سبق» عربستان سعودی در سرمقاله‌ای طولانی با تلاش برای فرافکنی اتهام‌ها از این کشور نوشت که سعودی‌ها باید روند عملیات ترکیه برای تحقق خواسته‌هایش به ویژه برکناری ولیعهد را کنترل کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، «محد عطیف» نویسنده روزنامه سبق سعودی معتقد است که کشورش در قبال آنچه «احمد قاسم هان» استاد روابط بین الملل دانشگاه استانبول به صراحت گفت،‌ برخورد خواهد کرد. این استاد ترک گفته بود: «ما می‌­توانیم با ضربه سیاسی به عربستان سعودی دستاوردهای فراوانی از جمله دستیابی به اموال فراوانی از این کشور، دریافت معافیت از واشنگتن در زمینه تحریم‌­های ایران و همچنین عادی‌سازی روابط با کشورهای متحد عربستان داشته باشیم، ‌اما برکناری ولیعهد سعودی از منصبش بهترین گزینه ترکیه است».

این نویسنده سعودی چنین نتیجه‌گیری کرد که هدف قرار دادن عربستان و طراح این «دیدگاه رؤیاپردازانه»، ترکیه به تنهایی نیست بلکه طرف‌­های دیگری نیز در پشت صحنه نقش دارند که بر هیچ عاقل و خردمندی پوشیده نیست.

در سرمقاله روزنامه سبق همچنین آمده است: «حمله شدیدی که به عربستان شده و عادل الجبیر وزیر امور خارجه این کشور نیز به طور مستقیم بدان اشاره کرده، ممکن است در کوتاه مدت‌متوقف نشود». وی گفت:‌ «عربستان اکنون و پس از بیانیه شفاف دادستان کل ریاض مبنی بر وجود طرح­‌هایی برای باج‌خواهی یا دستاوردهای مادی و معنوی از انحراف بزرگی در مواضع خود که متکی بر رسانه­‌های توخالی است،‌ رنج می­‌برد».

 عطیف دوباره در انتقاد از ترکیه گفت: «این کشور از اشاره­‌های خشک و توخالی باز نمی­‌ایستد و درخواست­‌های دادستان سعودی را برای ارائه فایل‌ها­ی ضبط شده‌­ای که ادعا می­‌کند در اختیار دارد یا ارائه هر نوع ادله دیگری نادیده می­‌گیرد. ریاض این در خواست را سه بار تکرار کرده اما بی‌نتیجه بوده است، حقیقت ماجرا چیست؟ چگونه عده‌­ای می­‌خواهند این حادثه تأسف‌آور را در راستای منافع سیاسی خود به کار گیرند،‌ این تنها توجیهی است که می‌تواند پشت رفتار فعلی ترکیه وجود داشته باشد».  

این نویسنده دلایلی را که پشت حمله به کشورش وجود دارد، چنین بر می­‌شمرد:

-توهم ترکیه در تلاش برای مرکز جهان اسلام بودن از طریق ضربه زدن به عربستان

-غلبه بر نقش اثرگذار عربستان در نابودی جریان­‌های سیاسی و افراطی تحت حمایت قطر و ترکیه

-تلاش برای کسب مقاصد اقتصادی از طریق باجی‌خواهی از عربستان سعودی

-تلاش «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه برای سرپوش گذاشتن بر شکست داخلی خود و اوضاع بحرانی اقتصاد این کشور

سر مقاله روزنامه سبق در مورد عدم همکاری ترکیه با دادستان سعودی نیز پرسش‌­هایی را مطرح کرده است:

آیا ترکیه بیم آن دارد که فایل‌­های ضبط شده نشانگر نقض قوانین دیپلماتیک و جاسوسی از کنسولگری سعودی باشد؟ یا اینکه می­‌ترسد فایل‌­های ضبط شده از آگاهی پیش از موعد ترکیه از واقعه قتل خبر داده در عین اینکه هیچ اقدامی برای پیشگیری از وقوع آن نکرده است. یا بیشتر از این می­‌ترسد که این فایل­‌ها مسیر عملیات را تغییر داده و متوقف کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز