خبرگزاری کار ایران

سیا ترکیه را در جریان مسئول بودن بن‌سلمان در قتل خاشقجی قرار داده بود

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۸۶۶

یک منبع ترک گزارش داد که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در بیانیه‌ای رسمی به ترکیه اعلام کرده است که نتیجه تحقیقات سیا نشان می‌دهد ولیعهد سعودی مسئول اصلی عملیات قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی است.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره،‌ با استناد به ناظران ترک،‌ نتیجه تحقیقات سازمان سیا با روایت ترکیه از جنایت قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی همخوانی دارد و موضع آنکارا در عرصه بین‌المللی را تقویت می‌کند. 

یک مقام بلند پایه ترک در مصاحبه با پایگاه خبری «میدل ایست آی» گفت که هنگام دیدار «جینا هاسپل» رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از ترکیه برای رایزنی در مورد موضوع قتل خاشقجی، تیمی متشکل از ۳۵ نفر از جمله کارشناسانی برای رمزگشایی از فایل‌های صوتی ضبط شده، زبان‌شناسان و افراد آشنا به لهجه سعودی و دیگر افرادی که می‌توانستند کیفیت فایل‌های ضبط شده را بهبود بخشند، ‌در کنار او حضور داشتند.

«برهان کور اوغلو» استاد روابط بین‌الملل ترکیه گفت که ترک‌ها خواهان اتخاذ موضعی روشن توسط دولت «دونالد ترامپ» در پرونده قتل خاشقجی هستند. وی گفت: «به نظر می‌رسد که برخی ادارات آمریکا از این موضوع آگاه هستند که تأخیر قطعا به زیان واشنگتن تمام خواهد شد». 

«ادریس قارداش» خبرنگار ترکیه‌ای تصریح کرد که ذکر نام «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از سوی سازمان سیا برای ترکیه موضوع مثبتی است. وی گفت که هر چند هیچ یک از مقام‌های ترکیه نام ولیعهد را به صورت مستقیم ذکر نکرده‌اند، ‌اما ذکر نام او توسط متحدان آمریکایی، روند عملکرد آنکارا را تسهیل کرده و موضع این کشور را در عرصه بین المللی تقویت می‌کند، ‌چرا که این اطلاعات از سوی سازمان اطلاعات آمریکا وارد شده است نه سازمان اطلاعات ترکیه.

رسانه‌های بزرگ آمریکا فاش کردند، سازمان سیا به این نتیجه رسیده است که ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا به عنوان نخستین رسانه‌ای که از نتیجه تحقیقات سازمان سیا صحبت کرده است،‌ نوشت: «سازمان سیا به داده‌های اطلاعاتی مختلفی از جمله تماس تلفنی خالد بن سلمان سفیر عربستان سعودی در آمریکا با خاشقجی و دعوت از او برای سفر به استانبول به منظور دریافت اسناد ازدواجش ضمن اطمینان‌بخشی از مسائل امنیتی دست پیدا کرد».

بنا به گفته منابع آگاه از این تماس تلفنی،‌ مشخص نیست که شاهزاده خالد این تماس را به دستور برادرش برقرار کرده باشد. 

روزنامه واشنگتن پست با استناد به همین منابع افزود: «نتیجه‌گیری سیا بر اساس ارزیابی نقش بن سلمان در عربستان سعودی حاصل شده است،‌ به گونه‌ای که ولیعهد را حاکم فعلی و مشرف به تمام امور کوچک و بزرگ می‌داند». 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز