خبرگزاری کار ایران

واشنگتن پست:

سیا به شواهدی از دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقجی دست یافته است

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۴۶۲

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشت که سازمان اطلاعات آمریکا معتقد است که ولیعهد سعودی دستور قتل روزنامه نگار منتقد سعودی را در کنسولگری استانبول صادر کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم،‌ روزنامه واشنگتن پست پیش از این اعلام کرده بود که سازمان سیا به این نتیجه رسیده است که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دستور ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد را در کنسولگری استانبول صادر کرده است. 

این روزنامه نوشت: «مقام‌های آمریکائی به ارزیابی سیا بسیار اعتماد دارند و واضح‌ترین اسنتاجی است که ولیعهد را به این جنایت مرتبط می‌کند. این موضوع برای دونالد ترامپ در حفظ روابط با عربستان به عنوان اصلی‌ترین متحد و بزرگ‌ترین مشتری سلاح خود در منطقه و جهان بسیار پیچیده خواهد بود». 

واشنگتن پست تأکید کرد که اطلاعات سیا مبنی بر دخالت بن سلمان در قتل خاشقجی با انکار مقام‌های سعودی نسبت به این موضوع در تناقض است.

رویترز نیز نوشت که از دقت گزارش اطلاعاتی واشنگتن پست اطمینان ندارد، اما یک منبع آگاه از ارزیابی‌ها و برآوردهای سیا به این خبرگزاری گفته است که کارشناسان دولت آمریکا با اطمینان کامل می‌توانند بگویند که بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، کاخ سفید از ارائه هر نوع یادداشتی بر گزارش روزنامه واشنگتن پست خودداری کرده و اعلام کرده است که این موضوع به حیطه سازمان اطلاعات مربوط است. وزارت خارجه آمریکا نیز از اظهارنظر در خصوص این گزارش خودداری کرده است. 

واشنگتن پست به نقل از افراد آگاه از این موضوع نوشت که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پس از ارزیابی اطلاعات پاره پاره از منابع اطلاعاتی مختلف از جمله تماس تلفنی «خالد سلمان» برادر ولیعهد سعودی و سفیر عربستان در واشنگتن با جمال خاشقجی به این نتیجه رسیده است.

این روزنامه افزود که خالد،‌ خاشقجی را برای دریافت اسناد مربوط به ازدواجش متوجه کنسولگری عربستان در استانبول کرد و او را مطمئن کرد که هیچ آسیبی متوجه او نخواهد بود. 

واشنگتن پست به نقل از افراد آگاه از این مکالمه تلفنی نوشت: «مشخص نیست که خالد از قتل حتمی خاشقجی خبر داشته، ‌اما او به سفارش برادرش ولیعهد، این تماس را داشته است». 

اما خالد بن سلمان در توئیتر خود نوشت که آخرین تماس او با خاشقجی از طریق پیام مکتوب در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۷ یعنی تقریبا یک سال قبل از قتل وی بوده است. برادر ولیعهد سعودی نوشت: «من هرگز با او تماس تلفنی نداشتم و قطعا پیشنهاد رفتن به ترکیه به هر دلیلی را به او ندادم،‌ از مقام‌های آمریکائی می‌خواهم هر نوع اطلاعاتی را که در ارتباط با این ادعا در دست دارند، ‌منتشر کنند». 

خالد بن سلمان تأکید کرد که ادعای روزنامه واشنگتن پست مبنی بر تماس تلفنی با خاشقجی یا تحریک وی برای رفتن به ترکیه برای هر دلیلی نادرست است. وی در توئیتر نوشت:‌ «متأسفانه این روزنامه پاسخ ما را به صورت کامل منتشر نکرده است. این تهمت خطرناکی است و نباید به منابع غیر متخصص واگذار شود. پاسخ کامل ما این است که سفیر عربستان فقط یک بار در اواخر ماه سپتامبر ۲۰۱۷ و بنا بر مسائل دوستانه با خاشقجی دیدار داشته و آخرین پیامی که سفیر برای او ارسال کرده،‌ در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۷ بوده است. خالد هیچ صحبتی در مورد رفتن با ترکیه و یا مکالمه تلفنی در این زمینه با جمال نداشته است. ما از بازبینی تماس‌های تلفنی و محتویات این مکالمه‌ها برای اثبات این موضوع استقبال می‌کنیم و شما نیز باید این موضوع را از مقام‌های ترکیه بخواهید، زیرا دادستان کل (عربستان سعودی) چندین بار خواستار این موضوع شده اما تاکنون فایده ای نداشته است». 

خالد سلمان در پایان نوشت: «اتهامات وارده در این ادعا نادرست است. ما بارها این نظریه‌های بی‌پایه و اساس را شنیده و همچنان نیز می‌شنویم». 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز