خبرگزاری کار ایران

هشدار «فارین پالسی» نسبت به وخامت اوضاع معیشتی در بصره

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۵۳۷

مجله آمریکایی «فارین پالسی» با هشدار نسبت به افزایش فقر و اوضاع وخیم معیشتی در جنوب عراق بر تقویت خواسته‌ها برای استقلال این استان در سطح یک اقلیم تأکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از سومریه‌نیوز، ‌مجله «فارین پالسی» آمریکا با انتشار گزارشی در پایگاه الکترونیکی خود نوشت: «اعتراض‌های خشونت‌بار اخیر در شهر بصره واقع در جنوب عراق موجب جلب توجه نسبت به رنج مردم این کشور در پایتخت اقتصادی آن با وجود ذخایر عظیم نفتی و بندر دریایی رابط این کشور با بازارهای بین‌المللی شده است».

این مجله افزوده است: «بصره، شهری است با اکثریت شیعه که در عین حال اقلیت‌های دینی فراوانی در آن حضور دارند. این شهر همچنین دومین شهر بزرگ عراق است که با تشویق برخی از بزرگ‌ترین هنرمندان عراقی در طول جنگ نخست خلیج‌فارس شهرت خوبی را کسب کرد. این شهر همچنین گزینه انتخابی ارتش عراق برای ورود به جنگ با کویت بوده است. اما طنز داستان اینجاست که پس از گذشت یک دهه نیروهای تحت فرماندهی آمریکا این شهر را به عنوان مسیر پیشروی به سمت بغداد در جنگ سال ۲۰۰۳ انتخاب کردند».

فارین پالسی در ادامه نوشته است: «بحران کنونی بصره تحول جدیدی نیست، ‌بلکه  که از عدم توجه و اهمیت بین‌المللی و نیز دولت عراق در طول سال‌های متمادی نشأت می‌گیرد. ناآرامی‌های این شهر به دلیل تمرکز دولت بر شکست داعش در شمال عراق و توریع ناعادلانه منابع باعث تنش بیشتر شده است،‌ اما می‌توان مانع آن شد». 

این مجله آمریکایی همچنین گزارش داد: «کانال‌های قدیمی بصره در حال حاضر به مجراهای باز تبدیل شده است». این مجله هشدار داده است که اوضاع وخیم معیشتی در بصره خطری امنیتی را در پی داشته و احتمال بازگشت قوی خشونت و تهدید ثبات پایدار عراق را بالا می‌برد.

این مجله در ادامه افزوده است که حالت امنیتی در جنوب عراق رو به تضعیف و سطوح فقر رو به افزایش است و این موضوعی به شدت نگران‌کننده است، ‌زیرا بسیاری از نیروهای جوان که در جریان جنگ با داعش شرکت کردند، از بین رفته‌اند.

فارین پالسی تأکید کرده است که تکرار اشتباهات در جنوب عراق ممکن است به افزایش تکیه به ایران و ادامه فریادهای استقلال‌خواهی در بصره تبدیل شود.

این مجله در ادامه افزود: «محرومیتی که دولت فعلی عراق بر مردم بصره اعمال می‌کند، باعث بیشتر به حاشیه رانده شدن مردمی با اکثریت شیعه شده است که از زمان حکومت بعثی‌ها با سرکوب شدید قیام مردم عراق در سال ۱۹۹۱ و کشف گورهای دسته‌جمعی رنج می‌برده‌اند». 

این مجله آمریکایی نوشت: «از سال ۲۰۰۳ شکست مکرر بغداد در حفظ خدمات عمومی مانند بهداشت،‌ فرصت‌های شغلی، ‌آب آشامیدنی و سیستم فاضلاب باعث افزایش استقلال‌طلبی و تلاش برای درخواست بودجه بیشتر از دولت شده است. تلاش‌های استقلال‌طلبانه در کنار وعده‌های دروغین پی در پی، ‌برخی فعالان سیاسی را به رهبری و هدایت جوانان به سمت حمایت از فعالیت‌های استقلال‌طلبانه مانند انجمن فرزندان بصره بر انگیخته است به گونه‌ای که در بسیاری از راهپیمائی‌ها پرچم بصره مستقل را بالا می‌برند».

این مجله به افزایش تلاش‌ها برای صلح و هماهنگی داخلی و بین‌المللی با مناطق جنوبی عراق توصیه و تأکید کرد: « توزیع عادلانه بودجه کل و حسابرسی از فساد کلان دولتی که خدمات عمومی را نابود کرده، موضوعی ضروری است».

فارین پالسی در پایان نوشت: «به‌رغم اعلام پیروزی بر داعش در دسامبر ۲۰۱۷ هنوز ثبات پایدار در عراق با مفهوم حقیقی خود فاصله بسیار دارد». 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز