خبرگزاری کار ایران

کریمی مطرح کرد:

آماده‌سازی شهروندان برای ورود به زندگی سیاسی از اهداف آموزش حقوق شهروندی

asdasd
کد خبر : ۶۸۹۹۱۸

رییس مرکز امور الملل مدارس خارج از کشور در خصوص حقوق شهروندی گفت:حقوق شهروندی موقعیتی اجتماعی است که بر پایه آن افراد در برابر قانون یکسانند، همچنین از حقوق و تکالیفی متقابل نیز برخوردارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا غلامرضا کریمی، رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج کشور آموزش و پرورش در نشست هم‌اندیشی نمایندگان حقوق شهروندی استان‌ها و حوزه ستادی با اشاره به حقوق شهروندی در نظام آموزش رسمی و غیر رسمی گفت: موضوع نشست امروز در خصوص حقوق  شهروندی است و حقوق شهروندی مفهوم نسبتا وسیع دارد. به عنوان مثال ابعاد سیاسی حقوق شهروندی عبارتند از حق شرکت در انتخابات، حق انتخاب شدن در مشاغل سیاسی، حق دارا بودن تابعیت. همچنین ابعاد اجتماعی حقوق شهروندی عبارتند از حمایت‌های مالی و درآمدی، برخورداری از آموزش و پرورش رایگان، برخورداری از بهداشت و درمان و همچنین حمایت‌های قضایی نیز است.

وی درباره مفهوم شهروندی گفت: حقوق شهروندی موقعیتی اجتماعی است که بر پایه آن افراد در برابر قانون یکسانند، همچنین از حقوق و تکالیفی متقابل برخوردارند. علاوه بر آن هویت جمعی در آنها به گونه ای ارتقا یافته که امکان مشارکت فعال و آگاهانه آنان برای تحقق اهداف مشترک اجتماعی را فراهم می آورد.

کریمی در خصوص مفهوم آموزش شهروندی گفت: مفهوم آموزش شهروندی اشاره به رشد و پرورش قابلیت‌ها و ظرفیت‌های شهروندان دارد به گونه‌ای که آحاد آنها از طریق آموزشهای شهروندی بتوانند از دانش و مهارت های لازم برای شناخت حقوق و انجام تکالیف و مشارکت فعال در تصمیم گیری، عمل آگاهانه، مسئولانه در امور اجتماعی و زندگی عادی برخوردار شده و برای دستیابی به توسعه پایدار ایفای نقش کنند.

وی درباره هدف از آموزش حقوق شهروندی گفت: هدف از این کار آماده سازی شهروندان برای ورود به زندگی اجتماعی اقتصادی سیاسی و فرهنگی است.

رییس مرکز امور بین الملل با بیان جنبه های مختلف آموزش حقوق شهروندی(آموزش رسمی) گفت: آموزش رسمی در چهار جنبه عنوان می‌شود که عبارتند از سازمان دادن محتوای برنامه درسی، آموزش یادگیری و مشارکت فعال، ارزیابی دانش آموز و ارزیابی مدرسه، آموزش معلم پیشرفت و حمایت حرفه‌ای.

کریمی در خصوص کشورهای موفق در حوزه حقوق شهروندی اظهار داشت: نروژ، سوئیس، دانمارک، کانادا و سوئد کشورهای موفق در حوزه حقوق شهروتدی هستند. علاوه بر این تضمین بالای حقوق شهروندی از سوی دولت ها، مشارکت بالای مردم در تصمیم گیری و سرنوشت اجتماعی، امنیت، رفاه و تامین اجتماعی بالا، شفافیت اداری از جمله شاخص های ارزیابی حقوق شهروندی هستند.

وی همچنین از تالیف منابع آموزشی در این باره خبر داد و گفت: یک کتاب کار دانش‌آموز و یک کتاب راهنمایی معلم تدوین شده است که این کتابها شامل ۱۶۰ فعالیت هستند و در مجموع برای پایه اول تا ششم  ۴۸۰ فعالیت تعریف شده است. کتاب های مزبور در ۶ گرایش تدوین شده‌اند که عبارتند از گرایش هنر و کاردستی، گرایش بازی و سرگرمی، گرایش دینی و مذهبی، گرایش علمی و فرهنگی و گرایش ادبی یعنی هر دو پایه تحصیلی ابتدایی دارای ۵ کتاب کار دانش‌آموز در این زمینه هستند.

کریمی در رابطه با تربیت مربی آموزش شهروندی توضیح داد: برای این امر دوره های دانشگاهی را طراحی کرده ایم که رشته تربیت مربی آموزش شهروندی در مقطع کاردانی و رشته مدیریت آموزش های شهروندی در مقطع کارشناسی در مرکز علمی کاربردی آموزش  های شهروندی شهرداری تهران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز