خبرگزاری کار ایران

قصه آدم‌های چخوفی که در باتلاق خودشان گرفتارند

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۹۸۷

مقداد اسلامی با اشاره به ویژگی متن‌های چخوف، گفت: قصه‌های چخوف، داستان آدم‌هایی است که در باتلاق خودشان گرفتارند و دست و پا می‌زنند؛ درست است به جایگاه واقعی خودشان نرسیده‌اند و هوش، ذکاوت‌ و توانایی‌شان بیشتر از حدی است که الان هستند و بیشتر از همه خودشان در این جایگاه مقصرند اما همیشه دنبال مقصر و علتی بیرون از خودشان می‌گردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «مضرات دخانیات یا بیوه نویسنده فقید» به نویسندگی و کارگردانی مقداد اسلامی از سه‌شنبه یکم آبان در تماشاخانه شهرزاد روی صحنه رفته است؛ این نمایش شامل دو پرده است که بهاره رهنما بازیگر پرده «بیوه نویسنده فقید» و مقداد اسلامی بازیگر پرده «مضرات دخانیات» هستند.

مقداد اسلامی، نویسنده و کارگردان «مضرات دخانیات یا بیوه نویسنده فقید» با اشاره به این نمایشنامه که از تلفیق دو داستان آنتوان چخوف شکل گرفته، با بیان اینکه «در این اثر، یک تئاتر را در قالب دو مونولوگ اجرا می‌کنیم» گفت: بارها از روی متن چخوف نوشتم تا بتوانم ساختار متن را پیدا کنم و سپس حدود ۴ ماه و نیم نگارش متن طول کشید و ۱۹ بار هم بازنویسی شد که آخرین بار آن قبل از انجام بازبینی بود.

او با اشاره به اینکه سعی کرده تا خوانشی جدید از متن چخوف داشته باشد، یادآور شد: «مضرات دخانیات» را قبلا در قالب تک اجرا در حضور استاد سمندریان اجرا کرده بودم اما چون زمانش ۳۰ دقیقه بود فکر کردم برای اجرای عمومی کوتاه است و در ادامه «بیوه نویسنده فقید» را هم بازنویسی و با مضرات دخانیات تلفیق کردم که در نهایت تبدیل به یک نمایشنامه و یک تئاتر شد.

اسلامی با اشاره به ویژگی متن‌های چخوف، گفت: قصه‌های چخوف، داستان آدم‌هایی است که در باتلاق خودشان گرفتارند و دست و پا می‌زنند؛ درست است به جایگاه واقعی خودشان نرسیده‌اند و هوش، ذکاوت‌ و توانایی‌شان بیشتر از حدی است که الان هستند و بیشتر از همه خودشان در این جایگاه مقصرند اما همیشه دنبال مقصر و علتی بیرون از خودشان می‌گردند. درحالی‌که خودشان را گوشه‌نشین کرده و تلاشی نکرده‌اند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر ادامه داد: همان‌طور که چخوف خودش را در نمایشنامه‌هایش می‌دیده من هم آدم‌های چخوف را نزدیک به خودم می‌بینم و حس می‌کنم همانند این شخصیت‌ها گرفتارم و برای همین ارتباط خوبی با متن‌های این نویسنده برقرار می‌کنم و داستان‌هایش را دوست دارم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز