خبرگزاری کار ایران

شرکت نفت انگلیس طی بیانیه‌ای اعلام کرد؛

تردیدها بر سر آینده میدان گازی مشترک ایران و انگلیس با شروع تحریم‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۹۴۴

در بیانیه‌ای که بریتیش پترولیوم چهارشنبه گذشته منتشر کرده هشدارهایی درباره احتمال توقف بالقوه عملیات در میدان گازی رام در صورت عدم دریافت مجوز از اوفک بعد از چهارم نوامبر داده شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری «اس‌پی گلوبال» شرکت نفت انگلیس (بریتیش پترولیوم) اعلام کرده در صورت عدم دریافت معافیت از تحر‌یم‌های آمریکا علیه ایران که قرار است چهارم نوامبر آغاز شود، عملیات‌های اجرایی در میدان گازی مشترک ایران و انگلیس در دریای شمال با تهدید مواجه خواهد بود.

بر اساس این گزارش تردیدهایی درباره عملیات‌های اجرایی در میدان گازی رام وجود دارد. هفته گذشته بریتیش پترولیوم اعلام کرد میدان گازی رام ممکن است به تولید گاز بدون مجوز اوفک( دفترکنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا) ادامه دهد. اما  این تنها قبل از آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران در ماه نوامبر امکان‌پذیر است.

اوفک مجوز موقتی را تا تاریخ ۴ نوامبر برای بریتیش پترولیوم صادر کرده؛ اما در حال حاضر آنها نیازمند معافیت جدید بعد از آغاز تحریم‌های نوامبر هستند.

در بیانیه‌ای که بریتیش پترولیوم چهارشنبه گذشته منتشر کرده هشدارهایی درباره احتمال توقف بالقوه عملیات در میدان گازی رام در صورت عدم دریافت مجوز از اوفک بعد از چهارم نوامبر داده شده است.

شرکت نفت انگلیس طی بیانیه‌ای که در اختیار اس پی گلوبال قرار گرفته نیاز به مجوز قانونی از امریکا برای ادامه عملیات بعد از چهارم نوامبر را تایید کرده است.

شرکت نفت انگلیس و دولت بریتانیا همچنان در حال مذاکره با مقامات آمریکا برای یافتن راه حل قانونی جهت تامین مجوز ادامه تولید در این میدان گازی هستند. هنوز این احتمال وجود دارد که معافیت‌هایی برای این پروژه از سوی اوفک و دولت آمریکا اعطا شود.

میدان گازی رام و بروس نزدیک به ۵ تا ۶ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنند. این میزان تقریبا ۶% تولید گاز انگلیس و ۳% مصرف گاز این کشور است.

از دست دادن تولید میدان گازی رام در ایام زمستان می‌تواند تاثیر مخربی بر بازار گاز انگلیس داشته باشد. این بازار در حال حاضر ایام سختی را سپری می‌کند. در سال‌های گذشته رام همواره مجوز لازم را برای استفاده از خدمات، فناوری و افراد آمریکایی از اوفک دریافت کرده است. این در حالی است که در همه این سال‌ها ایران تحت سطوح مختلف تحریم‌های آمریکا قرار داشته است.

میدان گازی رام در سال ۲۰۱۰ به دلیل تحریم‌های امریکا علیه ایران به طور کامل بسته و در سال ۲۰۱۴ برای نخستین بار موفق به دریافت معافیت از تحریم‌ها از دولت آمریکا شد.

میدان گازی رام یک میدان گازی فراساحلی مشترک بین ایران و بریتانیا است که در ۴۰۰ کیلومتری شهر ابردین در آب‌های ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد.

قرارداد اکتشاف این میدان در سال ۱۹۷۳ منعقد شد در سال ۱۹۷۷ به کشف میدان انجامید ولی به دلیل مشکلات فنی پیچیده استخراج گاز از این میدان، استخراج آن تا سال ۲۰۰۶ به طول انجامید (مشکلات فنی و طبیعی بسیاری، از جمله فشار زیاد گاز).

بنابر قراردادی که هنگام زمامداری محمدرضاشاه پهلوی بین کشورهای ایران و بریتانیا بسته شد، درآمد حاصل از بهره‌برداری گاز طبیعی این میدان به صورت ۵۰ درصد سهم شرکت ملی نفت ایران و ۵۰ درصد بریتیش پترولیوم سهم‌بندی شده است. سود حاصل از فروش گاز این میدان برای ایران حدود روزی یک میلیون دلار برآورد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز