خبرگزاری کار ایران

بیانیه حزب توسعه ملی ایران اسلامی درباره موفقیت‌های کشورمان در عرصه جهانی

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۰۸۵

حزب توسعه ملی ایران در بیانیه ای، محکومیت اقدام تروریستی اهواز توسط شورای امنیت سازمان ملل، حکم دادگاه لاهه به نفع ایران و محکومیت آمریکا در خروج از برجام را از جمله موفقیت های اخیر کشور درعرصه بین الملل برشمرد.

به گزارش ایلنا، حزب توسعه ملی ایران اسلامی طی بیانیه ای موفقیت های کم نظیر کشور در عرصه بین‌المللی را برشمرد و بر لزوم حراست از آن تاکیدکرد.

متن بیانیه به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

دهه اول مهرماه سال جاری، از جمله مقاطع حساس و سرنوشت ساز کشور در سالهای اخیر بود. از چندی قبل، در حالی که فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا بر کشور ما، در کم سابقه ترین شکل خود در جریان است و آثار این فشارها، بر زندگی عادی مردم کشور نیز سایه گسترانده است، شرکت یا عدم شرکت ریاست محترم جمهوردر هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل که از اواخر شهریورماه سال جاری در نیویورک برگزار شد، به بحثی جدی در محافل سیاسی کشور تبدیل شد. جریان تندروی ضددیپلماسی با منع رییس جمهور از این سفر، این اقدام را "پاسخ دندان شکنی به اهانت‌های بی‌وقفه ترامپ به ایران اسلامی و مردم شریف آن" دانست و در نقطه مقابل، کثیری از خیرخواهان کشور، آن را فرصتی مغتنم برای مقابله دیپلماتیک با مروجان تحریم قلمداد می‌کردند. اما علی‌رغم چنین دیدگاه‌هایی این سفر انجام شد. نطق دقیق، حقوقی و عزتمندانه رییس جمهور محترم در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، با پشتوانه تصمیم صحیح و استراتژیک باقی ماندن در برجام و ایفای کامل تعهدات مندرج درآن، منشوری تمام نما از پایبندی دولت ایران به مناسبات بین المللی و تعهدات خود بود که به خوبی توجه جهانیان به خود جلب کرد. همچنین این نطق به خوبی، ابعاد بدعهدی ترامپ نسبت به تعهدات رسمی آمریکا در برجام و بی اعتنایی این کشور نسبت به قطعنامه سازمان ملل در این زمینه و فراتر از آن، ترغیب و اجبار سایر کشورها به همراهی در این عهدشکنی بین المللی را آشکار ساخت.

رییس جمهور منتخب ملت، همچنین با هوشیاری در مواجهه با درخواست های پوچ گفتگوی همزمان با نقض تعهد پیشین همتای آمریکایی خود، بدون آنکه با رد یا قبول صریح و عجولانه این درخواست، از یک سو خود و کشور متبوعش را در موضع ضدیت با مفاهمه و گفتگو قرار داده و از سوی دیگر دولت را در معرض هجمه رقبای سیاسی داخلی خود که تعهد چندانی به حفظ منافع ملی کشور نیز ندارند واقع کند، گفتگو را از پشت تریبون مجمع عمومی و در مرئا و منظر جهانیان و با منطقی برتر آغاز کرد. این نطق هنگامی درخشش بیشتری یافت که در مقام مقایسه با اظهارات مغرورانه و عاری از احساس تعهد به مناسبات و تعهدات بین المللی رییس جمهور آمریکا و بیانات مغشوش و مضحک نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بعنوان رهبران جریان اعمال فشار بر ایران قرار گرفت.

اینگونه بود که در اوج بی سابقه‌ترین فشارهای اعمالی از جانب تیم تندرو و جنگ‌طلب مقیم کاخ سفید بر ایران و در تنگنا قرار دادن جهانیان برای همراهی با این فشارهای مغایر با مناسبات بین‌الملل، دولت با اعمال دیپلماسی صحیح و فعال و اتخاذ تصمیمات صحیح و استراتژیک در مناسبات و روابط بین‌الملل، عرصه جهانی را به میدانی برای همراه سازی اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان با ایران و تنها و منزوی کردن آمریکا و اسرائیل و معدودی از کشورهای منطقه بدل کرد. این واقعه نشان داد، با اعمال عقلانیت و تدبیر می‌توان شرایطی را فراهم کرد که هر چند کشورهای اروپایی و برخی از اعضای دیگر جامعه بین‌الملل، در مواردی خود را با رفتار و سیاست‌های متخذه داخلی، منطقه‌ای و جهانی ایران در چالش و اختلاف می‌بینند، اما نگاه و وجدان عمومی آنها در مواجهه با ایران، با برگزیدن راه گفتگو و تعامل، همراهی بیشتری نشان دهد و به منادیان خشونت و قهر و تحریم، پشت کند.

بهترین جلوگاه این موقعیت ممتاز، جلسه شورای امنیت سازمان ملل بود که از روزهای قبل، به کانون تبلیغات پر سروصدای آمریکایی‌ها در تلاش برای تهدید و ارعاب ایران تبدیل شده بود. مخالفت و بی‌اعتنایی فراگیر سایر اعضای دائم و اعضای غیردائم شورای امنیت نسبت به مواضع اعلامی ترامپ، آن هم رودررو و در حضور وی، صحنه‌ای کم نظیر و تاریخی از اجماع جهانی در تقابل با فشارها و قلدری‌های آمریکا را به نمایش گذشت. به راستی آیا بهتر و کم هزینه‌تر از این، امکان ترتیب دادن چنین صحنه‌ای از عزت و اقتدار ایران وجود داشت؟

از سوی دیگر بیانیه نشست مشترک وزرای خارجه چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس به اضافه نماینده عالی اتحادیه اروپا برای امور خارجی و امنیتی با وزیر خارجه ایران نیز که در آستانه ایراد نطق روسای جمهور ایران و آمریکا در سازمان ملل منتشر شد، سند مهم دیگری بر اجماع جهانی بر تلاش برای حفظ برجام و مقابله با اقدامات یکجانبه آمریکا برای اعمال فشار بر ایران بود.

تصریح اعضای برجام منهای آمریکا بر مواردی همچون "اذعان به این که در کنار اجرای تعهدات هسته‌ای از سوی ایران، رفع تحریم‌ها و از جمله برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله از آن، یک بخش حیاتی از برجام است و تاکید بر حمایت از آزادی فعالان اقتصادی در تعقیب کسب و کار مشروع با ایران"، "استقبال از به‌روزسانی «قانون انسداد» اتحادیه اروپا، و اعطای مجوز به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای اینکه ایران نیز واجد شرایط برای دریافت وام‌های خارجی محسوب شود"، "تداوم تعهد به پیگیری اقدامات مشخص و مؤثر برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران، و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی"  و سرانجام برای دست یابی به ابزاری برای عملی شدن این تعهدات، اعلام "تأسیس یک «سازوکار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ایران، که فعالان اقتصادی را در تعقیب تجارت مشروع با ایران مساعدت کرده و به آنها اطمینان مجدد می‌دهد و تصریح  بر اراده قوی برای حمایت از فعالیت بیشتر برای عملیاتی کردن این «سازوکار ویژه‌» در کنار تداوم تعامل با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی"، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بود. به ویژه آنکه به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، دست کم تاکنون هفت بانک مرکزی توافق کرده اند که این ساز و کار ویژه را برای ارتباط با ایران ایجاد کنند و در آینده نیز این راه کار را به موسسه‌ای تبدیل کنند تا نه فقط اروپا، بلکه سایر کشور‌ها و شرکت‌هایی که با ایران تعامل مالی دارند نیز بتوانند پول به حساب ایجاد شده از طریق، واریز کنند و هزینه‌های صادرات را نیز از آن برداشت کنند.

در همین ارتباط می‌توان به محکومیت اقدام تروریستی اهواز توسط شورای امنیت سازمان ملل به عنوان نماد همراهی جامعه جهانی با ایران اشاره کرد و در جدیدترین واقعه در این ارتباط، حکم دادگاه لاهه به نفع ایران و محکومیت آمریکا در خروج از برجام و ایجاد محدودیت برای کشورمان قابل توجه است. این حکم هر چند شاید از ضمانت اجرایی قابل توجهی برخوردار نباشد، اما می‌تواند نشانه‌ای دیگر از تفوق سیاسی، حقوقی ایران بر آمریکا به حساب آید.

البته این مجموعه از اقدامات و همکاری‌ها، هر چند قطعا نخواهد توانست تمامی آثار زیانبار فشارهای تحریمی آمریکا را به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان جبران کند، اما تا حدود زیادی به بهبود و ثبات وضعیت اقتصادی کشور در دوره تحریم ها کمک خواهد کرد. البته پر واضح است که از طرف ایران نیز می‌بایست تعهدات زمینه ساز امکان برقرار تسهیلات گفته شده، با رعایت تمامی مصالح ملی فراهم آید.

از مجموعه آنچه گفته شد، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که به رغم برنامه ریزی آمریکایی‌ها و امکاناتی که برای تحقق آن بسیج کردند، دولت جمهوری اسلامی ایران، با اتخاذ راهبردها و اقداماتی صحیح، نه تنها توانسته است از ایجاد اجماع جهانی به نفع برنامه‌های ترامپ و برعلیه ملت و کشور ایران جلوگیری کند، بلکه بخوبی توانسته است سایر بلوک‌های قدرت و قاطبه کشورهای جهان را به مقاومت در برابر فشارهای ناحق وارده از سوی آمریکا مجاب کند و آمریکا و معدود متحدینش را در انزوای جهانی قرار دهد.

ما معتقدیم شرایط ایجاد شده پیش گفته، موقعیت ممتاز و مغتنمی برای کشور است، که به هیچ روی نباید مورد خدشه و تضعیف قرار گیرد. امروز امنیت و منافع ملی کشور حکم می‌کند که همگان برای تداوم این جایگاه ممتاز و امکان بهره برداری صحیح از آن تلاش و همکاری کنند و این ضرورتی فراتر از گرایشات جناحی و سلیقه‌ای در داخل کشور است. تحقق این مهم مستلزم داشتن نگاه ملی مبتنی بر حفظ منافع ملی و سعادتمندی مردم و اقدام هماهنگ با اجزای اصلی و رسمی هدایت و پیشبر امور کشور است. در این ارتباط اقدام و عمل براساس برداشت‌های شخصی و نهادی، ولو با نیات خیرخواهانه‌ای همچون نمایش اقتدار کشور، درصورت عدم همراهی و هماهنگی با مراکز تصمیم‌گیری و راهبری رسمی کشور و دولت، می‌تواند در عمل موجب تضعیف اقتدار ملی ناشی از آرایش شکل گرفته در فضای عمومی جهان باشد.

از سوی دیگر یکی از عوامل مهمی که می‌تواند امکان بهره برداری کامل و موثر از شرایط جهانی ایجاد شده را فراهم کند، تدبیر صحیح امور جاری کشور، خصوصا مواردی است که به آسایش و رفاه و زندگی روزمره مردم مربوط می‌شود. متاسفانه طی ماههای گذشته، میزان نقصان، آشفتگی و نابسامانی ایجاد شده در وضعیت معیشتی مردم، خصوصا اقشار آسیب پذیر، بسیار فراتر از آثار اجتناب ناپذیر تحریم های وارده بر کشور از جانب ترامپ و اقدامات برخی مراکز تخریب در داخل کشور که ضدیت آنان با دولت منتخب مردم، آنان را تا سرحد همداستانی خواسته یا ناخواسته با سیاست های ترامپ پیش می‌برد بود. در این ارتباط دولت محترم می‌بایست ضمن برنامه ریزی و اهتمام ویژه برای سامان دادن شرایط داخلی کشور، انعطاف لازم را در برابر پیشنهادات مناسب و خیرخواهانه از خود نشان دهد و در صورت لزوم، ایجاد تغییرات در سیاست ها و مجریان امور را در دستور کار خود قرار دهد. همگان باید متوجه این موضوع مهم باشند که بدون همراهی و هم سویی آحاد ملت، هیچ قدرت و موفقیتی واقعی حاصل نخواهد شد و همراهی ملت نیز از یک سو حاصل تفاهم و پذیرش سیاست‌های جاری کشور و از سوی دیگر برآمده از احساس وجود عدالت و آزادی در جامعه و تلاش مسئولان کشور برای فراهم کردن زندگی عزت مندانه و برخوردار از حداقلی از آرامش و رفاه است.

حزب توسعه ملی ایران اسلامی ضمن حمایت از اقدامات دیپلماتیک دولت در مواجهه با موج جدید تهاجم آمریکا، مراتب قدردانی خود را از مجموعه زحمات دکتر محمدجواد ظریف اعلام می‌دارد. همچنین‌ از رییس جمهور محترم بابت ایراد نطق مهم و سرنوشت ساز در مجمع عمومی سازمان ملل تقدیر و تشکر می‌کند و از ایشان می‌خواهد با همین صراحت و صلابت در خصوص مسائل داخلی کشور نیز با جامعه سخن بگوید.

ما معتقدیم آرایش جهانی شکل گرفته در موضوع اعمال فشارهای آمریکا بر ایران، فرصتی مغتنم، کم سابقه و تاریخی برای کشور و ملت بوجود آورده است که می‌تواند زمینه برون رفت از مشکلات و مخاطرات کنونی را فراهم آورده و فراتر از آن، پایه‌گذار راه و منطقی صحیح در پیشبرد امور کشور باشد که منافع ملی و عزت و اقتدار کشور و ملت را یک جا تامین کند. از این روی، ما هر حرکتی، از جانب هر شخص، جریان و نهادی و با هر نیت و قصدی را که انجام شود و منجر به برهم خوردن توازن کنونی شکل گرفته به نفع جمهوری اسلامی ایران و به زیان آمریکا و متحدانش شود، اقدامی ضدملی و ضد مردمی دانسته که مرتکبین آن خواسته یا ناخواسته در مسیر جفا به کشور و ملت قرار گرفته‌اند.

حزب توسعه ملی ایران اسلامی

۱۱ مهر ۱۳۹۷

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز